Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Kukunor muistoissamme

From: kuvagra@nic.fi
Date: 09.06.2001 - 13:31:31

Spekulointia, spekulointia...

>Mistä syystä Kuku sitten lopetti? (Olen kuullut yhden selityksen CCC:n
Siis, bisnes yleensä loppuu siihen kun se ei kannata taloudellisesti. ;-)
Tuskin CCC olisi lopettanut sarjismyyntiä jos se olisi tuonut säkkikaupalla
rahaa taloon.

Tietenkin tämän takana on sitten muita monimutkaisempia syitä. Puhuin
yleistäen ja viittasin (epäselvästi) siihen, että sarjakuvalehti/albumi on
epäsexy, uncool -tuote joka ei myy - paitsi tietyn ikäiselle porukalle joka
on näköjään jo liian pieni elättääkseen Suomessa kovin montaa maahantuojaa
tai jälleenmyyjää.

Tästä ovat tietenkin erotuksena kaiken maailman juhlakirjat ja
trendisarjakuvat. Näkemykseni on old skool osastoa, eli puhun sarjakuvasta
populaarikulttuurina, sellaisena jota massoille tuupataan. Uusi aika uudet
tuulet, erikoiset pienen kohderyhmän "eliittijulkaisut" vielä menee, vaikka
tuskin moni niistäkään on enää mikään kultakaivos. Ja jatkuvuuttahan näillä
ei luonnollisesti ole juuri sen 'spesiaali-imagon' vuoksi.

Sama kehitys on näkynyt jo pitkään myös Egmontin, (entisen Semicin, ex ties
minkä) myynnissä. Muistanemme myös Pahkasian kohtalon, vaikka se ei
ollutkaan sarjakuvajulkaisu, itse näkisin että takana on hieman samoja
syitä. Maailma muuttuu. Sinänsä huvittavaa, että Suomessa tästä ei voi
syyttää edes mangaa, niin kuin muualla, sillä tänne manga ei ehtinyt
rantauta ennen kuin kato alkoi.

Reima

Reima Mäkinen
gsm 040-7157 222