Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Vapaakappaleista + kysymys kuukauden kotimaisesta

From: Heikki Kaukoranta (heikki.kaukoranta@helsinki.fi)
Date: 16.05.2001 - 13:16:16

* Voisi ajatella, että säilyttää.
* Tein pitkiä aikoja töitä Helsingin yliopiston kirjaston hankintaoimistossa.
Varkaudet paljastuivat niinä vuosina. Minulla oli niihin aikoihin myöskin
runsaanpuoleisesti yhteistyötä Simo Sjöblomin kanssa.
Ostin Simolta kaikenlaista pientä, mitä oli jäänyt puuttumaan kirjaston
kansalliskokoelmasta. Mm. Harlekiini-sarjaa, jota painettiin silloin Norjassa,
ja jota ei silloisen lain (1919-80) mukaan saatu lakimääräisinä vapaakappaleina.
Onnistuin saamaan hänen kauttaa Seikkailusta seikkailuun -lehden kaksi tai kolme
numeroa. Maltaitahan ne maksoivat, ja ylikirjastonhoitaja murisi "pitää meidän
muutakin ostaa kuin sarjakuvalehtiä". Mutta ne siis saatiin.
*** Heikki K.