Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] manga ja Japani

From: kuvagra@nic.fi
Date: 15.05.2001 - 23:38:38

>Niin, minua aina välillä todella mietityttää mikä tekee manga tyylillä
>piirtäjästä matkijan.

Mikä tekee matkijan? Kai kahdesta, hieman samalta näyttävän sarjakuvan
tekijästä, yleensä sitä vähemmän tunnettua tai nuorempaa tekijää syytetään
matkijaksi. Hommassa ei ole takana mitään kunnon logikkaa, mutta missäpä
olisi?
Yleensäkin asioita (ruokia, bändejä sarjakuvia) vain vertaillaan toisiinsa.
Tätä vaatii mm. niiden kuvaileminen toiselle, ihmisen muistikin toimii
assosiaatioden kautta. Se mitä sanaa vertaillessa käytetään riippuu taas
vertailun suorittajasta.

Kun puhun jäljempänä kulttuurista, tarkoitan sillä muutakin kuin taidetta,
siis suurin piirtein länsi- tai itämaista sivistystä.

>Mutta jos japanilaisen tyylin opetteleminen on matkimista, eivätkö kaikki
>japanilaisetkin sitten olisi matkijoita jotka vain apinoivat toisiaan
>oppiakseen maan tyylin?
Viime aikoina on nostettu esiin käsite meemi. Kärjistettynä se tarkoittaa
kulttuurin suhteen suurin piirtein saman laista periytymistä kuin geenit
biologiassa. Tämän ajatusmallin mukaan siis mallit (joita matkitaan)
periytyvät. Meemeissä tapahtuu saman tyyppistä kehitystä/mutaatioita eli
evoluutiota, kuin geeneissä. Eri kulttuurissa vaikuttavat erilaiset
mallit/meemit jne.

>Ja onko manga tyylillä piirtäjän pakko lisätä
>sarjakuviinsa japanilaista kulttuuria?
Tuo riippuu siitä miten "manga -tyyli" määritellään. Sen suhteen varmasti
meillä jokaisella on jotain kriteerejä mielessä. Koska mangan (ja manga
tyylin) määritteleminen on kaikkine rajauksineen maku asia, samoin kuin
sarjakuvan käsitteen määritteleminen - tuskin maksaa vaivaa. Pakko ei ole
kuin kuolla, sanotaan.

Japanilaisen kulttuurin (esim. esineistön, uskontojen, käytöstapojen)
tuntemus antaa japsimangaa lukevalle "oikeamman" kuvan jutun sisällöstä. Se
auttaa pääsemään syvemmälle samaistumisessa ja henkilöiden tekojen motiivit
näyttäytyvät eri valossa kuin sellaiselle, joka lukee sarjaa tiukan
länsimaiset okulaarit päässä. Lukemisen, ja itse tekemisen suhteen siis
japanin kulttuurin (märän) suhde sarjassa on eri asemassa.
Jotain sisältöä ainakin minä kaipaan sarjakuviin joita luen, oli se sitten
japski, suomi tai avaruuden alien rodun kulttuurin kuvaamista. Se helpottaa
mm. samaistumista. Sisällön tai kulttuurin vastakohtia ovat hahmojen ja
maailman ohuus, kaavamaisuus, kaksiulotteisuus, stereotyyppisyys yms.

>Voivatko hahmot istua hirsipöydän
>ääressä kotatsun sijasta? Ja miksi on olemassa mangaa jolla ei tunnu olevan
>mitään tekemistä Japanin kanssa kun kaikki päähenkilöt ja tapahtumapaikat
>ovat jostain aivan muualta? Entä miksi kutsutaan japanilaista joka hakee
>vaikutteensa länsimaista? Matkijaksi? O_o
Nämä kysymykset ovat tavallaan aika hyviä, mutta uskon, että ne vaikuttavat
hieman kummallisilta, sanotaanko 5 tai 10 vuoden kuluttua, kun manga ei ole
enää saman lainen JUTTU kuin nyt.

>Totta on, että tyylini poikkeaa kovasti suomalaisesta
>kehitetään oma tyylisuunta-tyylistä, mutta....
Ai tuollainenkin tyylisuunta on olemassa ;-)

>arvioida omaa tyyliä. Jos on totta että tyylissäni on yhtä paljon manga
>vaikutteita kuin Tikkasella niin se kuulostaa hyvältä, mutta onko asia enää
>niin kun tyylini on kehittynyt...?
Tämä menee ihan "Kysy Miialta palstaksi", mutta nuoren (ja taiteilijan
yleensäkin) on ihan normaalia olla epävarma tyylinsä suhteen. Olipa se
tyyli sitten millainen hyvänsä. Erityisesti pojat ajattelevat helposti että
kaikilla muilla pojilla on isompi tyyli kuin itsellä, ja tytöt saattavat
pitää aivan suotta omaa tyyliään liian lihavana, vaikka se olisi kaikkien
mittarien mukaan sangen normaali tyyli. ;-)

>No, jatkan yhä piirtämistä enkä manga vaikutteita heivaa hiiteen vaan
>kehitän edelleen tyyliäni. Eikä se tarkoita sitä että istuisin nenä kiini
Yksi netin kiistattomista eduista on se, että piirtäjä voi saada töistään
helpommin palautetta, sitä kai useimmat haluavat. Palautteeseen/kritiikkiin
suhtautuminen on sitten toinen juttu.

>Oli vaikea oppia manga-silmien periaate (se että ne ovat isot ei
>riitä) mutta onnistuihan se viimein kun tutkin eri silmiä ja tajusin
>periaatteen miten ne pitää piirtää että ne näyttäisivät manga tyyliltä.
Tuo on totta! Varsinkin isoja, coolin näköisiä, silmiä ei ole niin helppo
piirtää kuin luulisi.

reima

Reima Mäkinen
gsm 040-7157 222