Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] manga ja Japani

From: Bobcat . (bobcat_112@hotmail.com)
Date: 15.05.2001 - 21:43:43

Niin, minua aina välillä todella mietityttää mikä tekee manga tyylillä
piirtäjästä matkijan. Itse vain pidän siitä tyylistä, mutta koska en ole
japanilainen vaan suomalainen en näe tarpeellisena että minun pitäisi
kopioida mangaa jokaista yksityiskohtaa myöten, vaan haluan tuoda siihen
jotain omaa sekä piirrostyyliin että tarinankerrontaan. No, Warren on tehnyt
samoin (vaikken hänen sarjakuvistaan pahemmin perusta) ja hän on ilmeisesti
yleisen mielipiteen mukaan matkija.

Mutta jos japanilaisen tyylin opetteleminen on matkimista, eivätkö kaikki
japanilaisetkin sitten olisi matkijoita jotka vain apinoivat toisiaan
oppiakseen maan tyylin? Ja onko manga tyylillä piirtäjän pakko lisätä
sarjakuviinsa japanilaista kulttuuria? Voivatko hahmot istua hirsipöydän
ääressä kotatsun sijasta? Ja miksi on olemassa mangaa jolla ei tunnu olevan
mitään tekemistä Japanin kanssa kun kaikki päähenkilöt ja tapahtumapaikat
ovat jostain aivan muualta? Entä miksi kutsutaan japanilaista joka hakee
vaikutteensa länsimaista? Matkijaksi? O_o

No, itse en edelleenkään miellä itseäni matkijaksi, en vaikka koko maailma
ajattelisi niin. Totta on, että tyylini poikkeaa kovasti suomalaisesta
kehitetään oma tyylisuunta-tyylistä, mutta.... Itse on vain kovin vaikeaa
arvioida omaa tyyliä. Jos on totta että tyylissäni on yhtä paljon manga
vaikutteita kuin Tikkasella niin se kuulostaa hyvältä, mutta onko asia enää
niin kun tyylini on kehittynyt...?

No, jatkan yhä piirtämistä enkä manga vaikutteita heivaa hiiteen vaan
kehitän edelleen tyyliäni. Eikä se tarkoita sitä että istuisin nenä kiini
jossain manga opuksessa kopioimassa kuvia. En ole tehnyt sitä koko aikana
enkä tee. Oli vaikea oppia manga-silmien periaate (se että ne ovat isot ei
riitä) mutta onnistuihan se viimein kun tutkin eri silmiä ja tajusin
periaatteen miten ne pitää piirtää että ne näyttäisivät manag tyyliltä.

Aura