Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Vapaakappaleista + kysymys kuukauden kotimaisesta

From: Heikki Kaukoranta (heikki.kaukoranta@helsinki.fi)
Date: 15.05.2001 - 14:00:00

"Sangen opettavaista", tuumailee täs eräs, joka on kokenut Aku Ankan ensi
vuosikertojen sekä Seikkailusta seikkailuun -lehden kaikkien neljän numeron
katoamisen Helsingin yliopiston kirjaston kansalliskokoelmasta. Joka siis on se
ainoa paikka maapallolla, jonka toimena on säilyttää kaikki suomalaiset
painotuotteet hamaan maailman loppuun saakka.
En käy arvailemaan, asiakasko ne on pöllinyt, vai onko joku työntekijä, lyhyt-
tai pitkäaikainen, siirtänyt ne mielestään parempaan talteen, omaansa. - Niin
aivan, Seura-lehtien 30-40-lukujen numeroista olivat samoihin aikoihin
leikkaantuneet kaikki Disneyn nelivärisarjakuvat. Siis kansalliskirjaston
kansalliskokoelmasta.
(Asiakkaatkin ovat näissä asioissa kykeneviä. Meiltähän lähti erään engelsmannin
mukana vastikään kävelemään muutamia Nordenskiöld-kokoelman karttoja.)
*** Huokaa *** Heikki Kaukoranta (Helsingin yliopiston kirjasto)

PS. Vapaakappaleoikeus oli vuosina 1919-80 kuudella kirjastolla. Viisi
vapaakappaletta jaettiin näihin kirjastoihin: Helsingin yliopiston kirjasto,
Turun yliopiston kirjasto, Åbo akademis bibliotek, Jyväskylän yliopiston
kirjasto, sekä osin Eduskunnan kirjasto, osin Oulun kaupunginkirjasto (myöhemmin
Oulun yliopiston kirjasto).
Helsingin yliopiston kirjasto on Suomen kansalliskirjasto, sillä on erityisiä
säilyttämisvelvoitteita.
Kannattaa kysellä Vihtoreita ja Klaaroja omaan käyttöön kopioimista tai
digitoimista varten mieluummin muista kirjastosta kuin kansalliskirjastosta.

PPS. Meillä HYK:ssa on aina vireillä kaikenlaisia projekteja. Meillä mm.
digitoidaan. Tarkistin äsken puhelimitse: kirjasto voi omasta aloitteestaan
digitoida vain juttuja, joiden tekijänoikeus on vapautunut. Siis joiden tekijät
ovat kuolleet vähintäin 70 vuotta sitten.