Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Vuoden paras pienlehti -kilpailu

From: kuvagra@nic.fi
Date: 15.05.2001 - 13:52:52

>Se on niin suuri makuasia, että esim. minä en purematta niele sitä että tuo
>kilpailuideamme on läpeensä huono. Ne ehdotukset ja ajatukset mitä sinulla

En väittänyt että idea on läpeensä huono.

>oli kilpailun suhteen (ennakkokarsinta tms.) olivat ihan eri hollilla kuin
>esim. Mika Lietzenillä, joka kilpailuidean alunperin keksi. Jos Mika olisi
>rakentanut säännöt, olisi saatu jotain ihan erilaista kuin tämänhetkinen
>malli, jos sinä olisit ne tehnyt, niin jotain aivan muuta. Minä ja Roju
>pähkäiltiin tämä homma, ja malli on sitten tämä, eli jotain aivan kolmatta.
>Varmasti tässä systeemissä on puutteensa, mutta paljon on kyse myös
>makuasioista, jopa siinä, mihin kisalla ylipäätään pyritään.

Niin tämä jäi mm. epäselväksi. Mihin sillä pyritään?
Tulee vain mieleen jotkut lasten kuviskouluihin pyrkimiset, joissa osa
ehtii mukaan ja loput jäävät rannalle ruikuttamaan. Eikö osallistujat, 10
lehteä, voisi saman logiikan mukaan myös arpoa mukaan, kun kerran tarkoitus
ei ilmi selvästi ole saada mukaan kymmentä laadukkaimman oloista, vaan 10
nopeinta sellaista, jotka edeustavat eri kustantajia?!

>Ei ole. Säännöistä löytyy seuraava pykälä:
>3. Yksi kilpailija (henkilö tai ryhmä) saa osallistua vain yhdellä lehdellä.
>Älä hutki ennen kuin tutkit. Ei tässä tarkoitus ole mitään salaseuraa
>perustaa, eikä pitää mitään "piilosääntöjä".

>Seuraavaksi varmasti aletaan jauhaa siitä, miten "kilpailija" määritellään.
>Voin jo ilmoittaa, että koska säännöt jäävät käytännössä pääosin minun
>tulkittavikseni (koska otan ilmoittautumisia vastaan) että aion ottaa vain
>yhden lehden vastaan yhdeltä toimitustiimiltä ja/tai kustantajalta.

Aivan. Miksi asia on säännöissä mainittu noin suppeasti. Pienlehteily kun
on perinteisesti ollut aika epämääräistä touhua. Miksei tuossa puhuta esim.
lehden numeroista tai kustantajasta/toimitustiimistä? (vai onko se jossain
muussa kohdassa määritelty.) Eli jos jollain kurssilla kaksi tyyppiä (tai
5) tekee omat lehdet, niin hiedät lasketaan kuuluvaksi samaan ryhmään?
Mikäs sitten on kilpailussa lehden määritelmä? Pienlehteiliyssä nämä asiat
vain, valitettavasti, ei ole niin kovin selkeitä. Siksi kilpailun
järjestämiseen ja sääntöihin kannattaa panostaa.

>Jos joku haluaa / tarvitsee selityksiä siihen, miksi ilmoittautuminen on jo
>alkanut, miksi flyerit on jo painettu, miksi Sarjainfoon on jo menossa ilmo,
>niin siitä lisää ensi viikolla.

>Tuo kyllä jo loukkaa. Reilua tässä on pyritty tekemään kynsin hampain.

En väittänyt että säännöistä olisi pyritty tekemään epäreilut. Uskon, että
pyrkimys ja tahto on ollut hyvä ja toivon kilpailulle kaikkea hyvää.
Niin kai sekin on sitten maku asia, mikä on reilua... Pyydän anteeksi, jos
oikeustajussani oleva isohko poikkeama yleisestä linjasta, ja siitä
johtunut kysely aiheutti kilpailun järjestäjille pahaa mieltä.

Tässä on muuten elokuuhun vielä aikaa, voiko nyt jo ilmoittautua, jos lehti
ilmestyy vasta heinäkuussa (eli siitä on olemassa vain idea)?

>Tarkoitus ei ole kusettaa ketään, eikä aliarvioida ketään. Se ilmoittautuu
>mukaan joka mukaan haluaa. Se joka ei halua ei ilmoittaudu.
>Ilmoittautumistilanteessa ei katsota lehteä karvoihin, kisa on kaikille
>avoin, niin kauan kun kyseessä on uusi lehti, sarjakuva ja pienlehti.

Jos se on kaikille avoin, niin miksi kutsussa mainittiin että vain 10
ensiksi ilmoittautunutta pääsee mukaan?!!! Sitä minä vain olen tässä koko
ajan ollut penäämässä?!
(Missä imoitetaan siitä, kun se kymmenen raja tulee täyteen?! Että enää ei
kannata pusata lehteä kilpailua varten ja kuormittaa Marian meiliä?!)
Minulla oli se käsitys, että pienlehtiä ilmestyy suomessa vuodessa ainakin
yli 20kpl. Tälläinen kilpailu saattaa olla vielä omiaan innostamaan lisää
lehteilijöitä?!

>Voin lähettää Reima sulle ne säännöt jos haluat... Ensi viikolla. Nyt lähden

Koska tämmöinen 10 ekaa jotka ehtii sääntö on olemassa, reilua olisi (minun
oikeustajuni mukaan), jos kilpailu julkistettaisiin jotenkin niin, että
potentiaalisilla osallistujilla olisi mahdollisuus tämä saada tietoonsa
suurin piirtein samaan aikaan. Nythän maililla lähti asiasta infoa 13.5. ja
flyerit (ja Sarjainfo) on ilmeisesti edelleen painossa?!

Reima

Reima Mäkinen
gsm 040-7157 222

kuvagra@nic.fi