Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Vuoden paras pienlehti -kilpailu

From: Maria Björklund (maria.bjorklund@pp.inet.fi)
Date: 15.05.2001 - 12:43:43

>ei ole mikään syy tehdä ja järjestää asiaa/kilpailua huonosti. Myöskään
kiire ei ole
>mielestäni kovin hyvä syy... Tietenkin on makuasia, mikä on huonoa ja mikä
>hyvää...

Se on niin suuri makuasia, että esim. minä en purematta niele sitä että tuo
kilpailuideamme on läpeensä huono. Ne ehdotukset ja ajatukset mitä sinulla
oli kilpailun suhteen (ennakkokarsinta tms.) olivat ihan eri hollilla kuin
esim. Mika Lietzenillä, joka kilpailuidean alunperin keksi. Jos Mika olisi
rakentanut säännöt, olisi saatu jotain ihan erilaista kuin tämänhetkinen
malli, jos sinä olisit ne tehnyt, niin jotain aivan muuta. Minä ja Roju
pähkäiltiin tämä homma, ja malli on sitten tämä, eli jotain aivan kolmatta.

Varmasti tässä systeemissä on puutteensa, mutta paljon on kyse myös
makuasioista, jopa siinä, mihin kisalla ylipäätään pyritään.

>Esim. se, mitä puhuttiin siitä, että
>jonkinlaista karsintaa suoritetaan niin, että yhden "kustantajan" tai
>sarjakuvakurssin osallistujat eivät pääse liiaksi kuormittamaan
>kilpailijalistaa lienee "säätö", jota ei mainita kilpailusäännöissä?!

Ei ole. Säännöistä löytyy seuraava pykälä:

3. Yksi kilpailija (henkilö tai ryhmä) saa osallistua vain yhdellä lehdellä.

Älä hutki ennen kuin tutkit. Ei tässä tarkoitus ole mitään salaseuraa
perustaa, eikä pitää mitään "piilosääntöjä".

Seuraavaksi varmasti aletaan jauhaa siitä, miten "kilpailija" määritellään.
Voin jo ilmoittaa, että koska säännöt jäävät käytännössä pääosin minun
tulkittavikseni (koska otan ilmoittautumisia vastaan) että aion ottaa vain
yhden lehden vastaan yhdeltä toimitustiimiltä ja/tai kustantajalta.
Tiedän että ongelmia voi ilmetä. Aion kamppailla niitä vastaan sitten kun se
on ajankohtaista. Toistaiseksi ilmoittautuneiden kanssa ei ole ollut mitään
epäselvyyksiä.

>Kuulemani selitys: sääntöjä voidaan kehitellä paremmmin toimiviksi ensi
>vuonna, on niin ikään hieman ontuva.

Voi olla ontuvaa, mutta se ei ole mikään selitys vaan tosiasia. Koska
ihmiset ovat jo alkaneet ilmoittautua kisaan, säännöt ovat tänä vuonna nämä.

Jos joku haluaa / tarvitsee selityksiä siihen, miksi ilmoittautuminen on jo
alkanut, miksi flyerit on jo painettu, miksi Sarjainfoon on jo menossa ilmo,
niin siitä lisää ensi viikolla.

>Valittelen asiasta koska mielestäni tämän tyyppisen kilpailun
>perusolemukseen kuuluu se, että pelin pitäisi ainkain pyrkiä olemaan
>reilua.

Tuo kyllä jo loukkaa. Reilua tässä on pyritty tekemään kynsin hampain.
Tarkoitus ei ole kusettaa ketään, eikä aliarvioida ketään. Se ilmoittautuu
mukaan joka mukaan haluaa. Se joka ei halua ei ilmoittaudu.
Ilmoittautumistilanteessa ei katsota lehteä karvoihin, kisa on kaikille
avoin, niin kauan kun kyseessä on uusi lehti, sarjakuva ja pienlehti.

Voin lähettää Reima sulle ne säännöt jos haluat... Ensi viikolla. Nyt lähden
Turkuun.

t: Maria :c))