Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Vaikutteet ja matkiminen (mangasta)

From: kuvagra@nic.fi
Date: 15.05.2001 - 09:08:08

Hei!

Ville R:
>Matkimisen ja vaikutteen välinen ero on hiuksenhieno. Matkimista on se, että
>piirtää samalla tavalla kuin joku toinen (jotkut toiset), ja vaikutetta on
se,
>että käyttää hyväkseen omassa työssään ideoita ja tyylikeinoja, joita joku
>toinen tai jotkut toiset ovat käyttäneet.

Kaikki voivat kernaasti kertoa tällä listalla mitä mieltä ovat vaikutteiden
ottamisesta, piirrostyylin lainaamisesta, varastamisesta, tai matkimisesta.

Ennen sitä voisi ehkä kuitenkin käydä katsomassa, esim. Kupla-akatemiasta
www.kupla.net/akatemia/kerros2/luokka2b/index.html
mitä siellä sanotaan aiheesta. Tai voisi miettiä hieman tarkemmin näihin
sanoihin ja käsitteisiin liittyviä asioita. Se olisi kohteliasta.

Akatemiassa sivulla "Lainaaminen" sanotaan mm.:
Osa ideoiden lainauksesta on siis aivan hyväksyttävää (hommage, pastissi ja
parodia), mutta joskus lainaaminen voi muuttua varastamiseksi (plagiaatti).

...ja noista sivistyssanoista on linkit eteenpäin. En väitä, että kyseessä
olisi tyhjentävä esitys asiasta, mutta jotain kumminkin. Koska asiaan
liittyy myös tekijänoikeus- ja tapakulttuurikysymyksiä, sekä makuasioita,
se ei todellakaan ole mikään ihan simppeli juttu.

Itse olen sitä mieltä, että olisi mielenkiintoista keskustella esim. siitä,
miksi piirtäjällä oletetaan/sallitaan(?) olevan vain yksi tyyli
(tunnetuimpana poikkeuksena Moebius/Giraud). Tämä lienee osittain
kulttuurinen, kaupallinen ja piirtäjän oma imagollinen ratkaisu. Asiasta
mainitsi joku Itä-Eurooppalainen Angoloume- albumivoittajakin joskus
jossain (Sarjainfossa?)...
Minä tykkään piirrellä monen näköisiä kuvia ja sarjoja, ja koen enemmänkin
ongelmaksi sen, että omaa kädenjälkeä ei tahdo saada millään peittoon.

Ilman muiden töistä INSPIROITUMISTA on melkoisen turhaa elää tai tehdä
ylipäätään yhtään mitään. "Kriitikolle" matkimisesta nillittäminen taas on
vain yksi ase, halpa sellainen, jolla voi lytätä semmoista ihmistä, joka
jotain oikeasti tekee.

Reima