Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Vaikutteet ja matkiminen (mangasta)

From: Bobcat . (bobcat_112@hotmail.com)
Date: 12.05.2001 - 22:19:19

Olen tässä miettinyt muutamia asioita ja ajattelin ihan kysyä kaikkien
mielipiteitä. Piirrän siis manga tyylillä - ainakin tällä hetkellä - ja jos
olisin japanilainen sitä pidettäisiin ihan luonnollisena. Olen nyt kuullut
miten vaikutteita saa ottaa mutta matkiminen on pahasta. Niinhän se menee,
sen olen tiennyt aina, mutta mitä pidetään matkimisena?

Warren piirtää mangatyylillä mutta on säilyttänyt sarjakuvansa muuten
amerikkalaisena, ja hänet mielletään matkijaksi. Jos joku ottaa vaikutteita
ruutujen rytmityksestä yms sellaisesta, se ei sitten matkimista kai ole,
ainakaan ymmärtääkseni, vaan vaikutteiden ottamista. Mutta miten on jos
piirtää japanilaisella tyylillä, mutta hakee silti vaikutteita tarinoihin
mangan ulkopuolelta ja lisäilee kaikkea omaa muutenkin? Periaatteessa se
olisi sama mitä Warren teki, eli matkimista...? Vai olenko ihan pihalla?

Ai joo, totta..... Kaikista Belgialaisista ja Ranskalaisista sarjakuvista
tosiaan näkee päältä että ne on tehty sielläpäin.

Aura I.