Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] sarjakuvakoulutusta missä?

From: kuvagra@nic.fi
Date: 06.03.2001 - 13:12:12

Olin kirjoittamassa tätä suoraan Ville Hänniselle, mutta koska tässä on
hieman asiaa Heikillekin ja muutkin haluavat ehkä kommentoida...

>Niin, joskus hylkään juttuja puoliautomaattisesti tyyliin: onhan noista
>ollut Infossa aikaisemmin, mutta sitten huomaan, että se juttu oli VUONNA
>1992!!! Eli kaikki meistä vanhenee ja silleen... ;-)

Niin, Infohan on oikeastaan ainoa paikka, jossa tämän alan "kansanperinne"
säilyy. Kun vanhat aktiivistrarat (esim. seuran puitteissa) väsyy, niin
tieto(taito) katoaa niiden mukana jonnekin pois. Uusipolvi aloittaa aina
melkein alusta keksimään sitä pyörää. Yritysmaailmassa näihin juttuihin
kiinnitetään luonnollisesti paljon enemmän huomiota kuin harrastusten
puitteissa.

Siihen opetusta käsittelevään artikkeliin liittyen vielä: musta siinä
jutussa olisi hyvä käsitellä aihetta historiallisesta perspektiivistä
(Heikkihän keskittyy vain nykyhetkeen). Eli sitä, miten opetustoiminta on
vakiintunut, jos se on(?). Miten kurssit (opettajat, oppilaat, kurssien
tavoitteet, opetusmateriaali, tulokset ja niiden mittaaminen, jne.) on
muuttuneet ja miten ei. Muutenhan siitä tulee vain tylsä(?) luettelo aiheesta.
Tässäkin asiassa on kuitenkin jo Suomessa 30 vuoden perspektiivi. (näyttää
vähän siltä, että 70- luvulla sarjakuvakurssit olivat aika satunnaisia,
mutta jo -80 luvun alkupuolelta hommaan on tullut jonkinmoista jatkuvuutta
ainakin Oulussa ja Treella!) Kannattaa varmasti painottaa nykyhetkeä, mutta
tuleville kursseille ja opettajille on hyötyä siitä, jos homman karikoita
vähän kartoitetaan, perusongelmathan eivät ole muuttneet miksikään. Onkohan
muuten Wallu opettanut sarjakuvantekemistä minkä verran?!
Minulla on vain sellainen näkemys, että yleensä sarjakuvaopettajat
hanskaavat opetettavan alan tai opettamisen. Harva on kouliintunut
molemmissa. Ja tämä mielipide perustuu lähinnä omiin kokemuksiin ja
rajoittuneisuuteeni, opettaminen ja sarjakuva ovat molemmat aika vaativia
asioita nimittäin...

Kärjistyksiä:
Suurin ongelma on kursseilla on mun mielestä miltei aina ajan puute. Eli
hirveen laajoja kokonaisuuksia pitäisi jotenkin valottaa ja opettaa
lyhyessä ajassa, oppilaat ehtii tehdä kurssin aikana vain sarjan tai pari.
Noi muutamat pidemmät opintojaksot on tosi luksusta. Miten opetus niillä
saataisiin kunnon kuosiin? Voihan se sitä ollakin, en mene sanomaan.
Lyhyellä kurssilla sä vaan kaadat oppilaiden päähän perustiedot välineistä
yms. ja katot sen jälkeen mitä tyypit sekoilee. Kommentoit sitä, muuhun ei
ole oikeastaan mahdollisuutta.

Yksi hyvä tutkimus/keräily -kohde olisi muuten myös
sarjakuvaopetusmateriaali!

Reima