Is it a drug, virus or religion, what's the difference?

Subject: Is it a drug, virus or religion, what's the difference?
From: Seppo Koskela (Seppo.Koskela@vidsk.pp.fi )
Date: la 14 syys   1996 - 00:00:27 EEST

Otsikon lainasin muistinvaraisesti eräästä virtuaalitodellisuutta
käsittelevästä nettiartikkelista.

SKY:n sivut sattuvat - kuinka ollakaan - olemaan Katton tiedontuottajien
listalla Elokuva-arkiston ja Kristillisen liiton sivujen välissä. Tuskin
lipsuva
krapulaisen käyttäjän hiirisormi kuitenkaan selittää sivujen suosiota.

Kannabiksen yhteiskunnallinen merkitys länsimaissa?
Suomalaisen hamppukulttuurin synty?
Hamppu ja suomalainen undeground?
Hamppu nuorisomme turmelijana?

On moraalisesti oikein kasvattaa itse hamppunsa.
On moraalisesti oikein neuvoa kuinka se tehdään.
Järjestäytynyt rikollisuus kauppaa muutakin kuin hamppua.
Kasvattamalla itse et vinouta kehitysmaiden peltomaan käytön rakenteita.

WWW-julkaisemisen ongelma on nähdekseni siinä että serverin
ylläpitäjää yritetään pakottaa vastuuseen (vrt. toisenlaisena tapauksena
Helsingiuksen anonyymipalvelin) yksittäisten sivujen sisällöstä.
Sivujen tekijän pitäisi olla vastuussa tuotteistaan ja samalla myös
yksiselitteisesti identifioitavissa mikäli hän haluaa toimia julkisena
digitaalisena oliona.

Minusta SKY täyttää nämä määreet joten se mielestäni sopii
huonosti WWW-moraalikeskustelun teemaksi.
Keksitään jotain muuta.

terv. Seppo Koskela
informaatio-osuuskunnan jäsen