Re: Kannabisyhdistykselle

Subject: Re: Kannabisyhdistykselle
From: Tero Nieminen (tero@katto.kaapeli.fi)
Date: pe 13 syys   1996 - 01:03:53 EEST

On Thu, 12 Sep 1996, Mikael Book wrote:

> Mores-listalle tuli heti ensimmäisenä päivänä yli 30 tilaajaa ja
> Suomen Kannabisydistyksen kotisivulle ilmestyi uusi pääotsikko:
>
> "Pitäisikö SKY:n WWW-sivut kieltää? Ota kantaa!"
>
> Minun mielestäni niitä ei pitäisi kieltää. En ole muuten huomannut
> muidenkaan vaativan sensuuria. Ja vaikka niitä olisikin, jotka
> sitä vaatisivat, heillä tuskin olis laillisia perusteita
> vaatimuksensa toteuttamiseen.

Olen puolestani huomannut kuinka SKYn sivuja halutaan sensuroida.
Kodin kuvalehdessa 17 (5.9.1996) Irti huumeista ry:n Saini Mustalampi
kertoo tehneensa 'aikaa sitten' oikeusministeriolle kyselyn
kannabisyhdistyksen sivujen laillisuudesta. Artikkelin mukaan vastausta
ei kuitenkaan ole kuulunut.

> SKY asettui siis heti puolustuskannalle, tosin kovin demagogisella
> tavalla. Demagogiaa on se, että ikäänkuin ennaltaehkäisevästi
> vetoaa joukkojen myötätuntoon esiintymällä sensoreiden
> mahdollisena uhrina.

En kutsuisi tata demagogiaksi, vaan pikemminkin realismiksi. SKY on ollut
ja on sensuurin hampaissa koko olemassaolonsa ajan. Viimeisinkin esimerkki
loytyy toukokuulta, jolloin tiedotusvalineissa oli varsinainen SKY-rumba.
Lahes jokaisessa jutussa esitettiin yhdistyksen olevan jonkinlainen nuorison
turmelija. Jutuissa oli selvia asiavirheita, joten palautteita laadittiin,
mutta harvat niista paasivat julkisuuteen. Internet on ainoa kanava, jossa
SKY on voinut julkaista ajatuksiaan ilman sensuuria.

Toisaalta taas, mita tulee SKY-sivujen suosioon, niin juuri
tiedotusvalineilla on siina oma osansa. Monessa jutussa oli kuva SKYn
kotisivulta niin, etta sen osoitteen varmasti kaikki pystyivat lukemaan.

--
tero@kaapeli.fi