Kannabisyhdistykselle ja Bert Bjarlandille

Subject: Kannabisyhdistykselle ja Bert Bjarlandille
From: Mikael Book (book@katto.kaapeli.fi)
Date: to 12 syys   1996 - 13:14:18 EEST

Mores-listalle tuli heti ensimmäisenä päivänä yli 30 tilaajaa ja
Suomen Kannabisydistyksen kotisivulle ilmestyi uusi pääotsikko:

 "Pitäisikö SKY:n WWW-sivut kieltää? Ota kantaa!"

Minun mielestäni niitä ei pitäisi kieltää. En ole muuten huomannut
muidenkaan vaativan sensuuria. Ja vaikka niitä olisikin, jotka
sitä vaatisivat, heillä tuskin olis laillisia perusteita
vaatimuksensa toteuttamiseen.

SKY asettui siis heti puolustuskannalle, tosin kovin demagogisella
tavalla. Demagogiaa on se, että ikäänkuin ennaltaehkäisevästi
vetoaa joukkojen myötätuntoon esiintymällä sensoreiden
mahdollisena uhrina.

On Wed, 11 Sep 1996, Bert Bjarland wrote:

> Mikaa huolestuttaa SKYn menestys

Pidän tarpeellisena huomauttaa, että Bert Bjarlandin mainitsema Mika
on allekirjoittanut, koska mikoja, mikkoja jne. on useita ja siksi,
että heillä näyttää joskus olevan yhtä monta käsitystä oikeasta ja
väärästä, hyvästä ja huonosta elämästä, ja tulevaisuudesta.

Bert B on aivan oikeassa. Olen huolestunut ja närkästynyt
"SKYn menestyksestä", mikä kai ilmenee jo eilen julkaisemani
kannanotton otsikosta: "Suomen kannabisyhdistys ei ansaitse moraalista tukea".
Teksti on luettavissa WWW:stä:

  www.kaapeli.fi/~book/cannabis_mielipide.html

Bert B jatkaa:

> Miksi asialle pitaisi yleensa tehda jotain, muuta kuin onnitella
> SKY:ta mielenkiintoisesta aineistosta ? Tietysti voisi viela
> tehokkaamminkin levittaa tietoa SKYn www-sivuista.

Joidenkin mielestä moraalikeskustelu on ylipäänsä täysin turhaa.
Minusta ei. Pidänkin Bert B:n kantaa, jonka mukaan
"SKYn www-sivujen menestys ei ole millaan lailla moraalinen
tai eettinen kysymys" vääränä.

Bert B:llä näyttää tosin olevan omatkin huolensa, sillä hän tarkentaa:

> Minusta SKYn www-sivujen menestys ei ole millaan lailla moraalinen
> tai eettinen kysymys. Kannatan silti keskustelun aloittamista
> moraalisista kysymyksista. Mutta silloin pitaisi keskustella esim
> pornon tai rasististen tekstien levittamisesta.

Jos jonakin päivänä Kaapelisolmun WWW-palvelimelta haettaisiin yhtä
paljon pornoa kuin nyt kapteeni Hapon ja kumppaneiden ns. huumevalistusta,
niin totta ihmeessä asiasta keskusteltaisiin. Henkilökohtaisesti
katson silti kannabiksen olevan pornoa suurempi moraaliongelma
(poikkeuksina väkivalta- ja lapsiporno).

Jos Kaapelisolmu olisi rasistien lempipaikka minun olisi ammuttava
itseni.

   - Mika

Mikael Book * Katto-Meny * Tallbergink 1/39 * FIN-00180 Helsinki
book@kaapeli.fi * Phone +358-0-6947730 * Fax +358-0-27090369
gsm 940 5511 324