Re: Kannabisyhdistykselle ja Bert Bjarlandille

Subject: Re: Kannabisyhdistykselle ja Bert Bjarlandille
From: Mikael Book (book@katto.kaapeli.fi)
Date: to 12 syys   1996 - 16:07:30 EEST

On Thu, 12 Sep 1996, Jussi Kantola wrote:

> Millä tavalla ja kenen moraalia SKY:n sivut koettelevat?

Kirjoitin:
"Kannabiksen tiedottamisessa Internetissä koetellaan erityisesti niin
kutsutun tietoyhteiskunnan vapausmarginaaleja". Olisin voinut yhta hyvin
sanoa, etta koetellaan moraalia.

> Kapteeni Happo ei ole sama kuin Suomen Kannabisyhdistys. Ennenkuin
> kommentoit SKY:n levittämää _kannabis_tietoutta, ehdotan siihen
> perehtymistä.

SKY on omistanut Kapteeni Hapolle oman hakemiston
www.kaapeli.fi/~sky/happo/. Pseudonyymin takana olevan henkilön tai
kollektiivin nimiä en löytänyt. On siis luonnollista olettaa, että
Kapteeni Happo on SKYn piirissa vaikuttava olento/ryhma.

> Porno sen kummemmin kuin kannabiksenpoltto itsessään ei ole moraalinen
> kysymys. Moraalista voidaan alkaa puhua sitten, kun joku yllyttää
> tekemään pornoelokuvia tai polttamaan kannabista.

SKY edustaa eräänlaista "vaihtoehtoliikettä", joka ajaa huumereformia.
Kuten muun muassa Kaapelisolmun WWW-tilastot osoittavat, kysymyksessä ei
ole mikään täysin marginaalinen ilmiö meilla, muista maista
(esim. USA, Italia ja tietenkin Hollanti, missä kannabis on
jo varsin pitkalle laillistettu) puhumattakaan.

Jotkut merkit viittavat myos siihen, etta kannabiksen kaytto on
lisaantymassa Euroopassa. Vaikutukset nakyvat jo esim. tietyissa Afrikan
maissa, jossa kannabiksen viljely kilpailee erilaisten viljalajien kanssa.
(http://www.oneworld.org/textver/gemini/gemini_cannabis.html)

On turha kieltaa huumereformin moraalisia ulottuvuuksia. Oikeastaan
haluaisinkin kysya, miksi Jukka Kantola (ja ennen hanta Bert Bjarland)
eivat halua myontaa, etta "kannabis sinansa" on moraalikysymys. Mita vikaa
siina, etta se on?

Puhuminen kannabiksesta erillaan sen kaytosta (eli kannabiksesta
sinsansa) on hiusten halkomista. Mita aineella sitten tehdaan,
ellei sita kayteta?

Erilaisten "tajusteiden" (Kapteeni Hapon ilmaus) kaytto on oikeastaan
jotakin murheellista. Huumeet (joihin lasken myos kannabiksen) eivat kuulu
hyvaan elamaan tai eivat ainakaan ole olennainen osa hyvaa elamaa. (Tässä
yhteydessä en edes puhu kovia huumeita kayttavasta addiktista, jonka
elaman - ja lahipiirin elaman - huume armotta tuhoaa).

> Ja minkälaisten ihmisten lempipaikkana pidät Kaapelisolmua tällä
> hetkellä?

En oikein tiedä, mutta toivottavasti ne ihmiset ovat terveitä ja
selviä päissään. Niin että ovat valmiit ottamaan vastuuta omista
teoistaan.

   - Mika

Mikael Book * Katto-Meny * Tallbergink 1/39 * FIN-00180 Helsinki
book@kaapeli.fi * Phone +358-0-6947730 * Fax +358-0-27090369
gsm 940 5511 324