Re: WWW-julkaisemisen moraali (fwd)

Subject: Re: WWW-julkaisemisen moraali (fwd)
From: Mikko Kinnunen (kinnunen@kaapeli.fi)
Date: ke 11 syys   1996 - 20:13:33 EEST

At 18:56 11.9.96 EETDST, Bert Bjarland wrote:

>Miksi asialle pitaisi yleensa tehda jotain, muuta kuin onnitella
>SKY:ta mielenkiintoisesta aineistosta ?

Olen samaa mieltä. Ainakin siinä suhteessa että esim.
sensurointitoimenpiteisiin
ei ryhdyttäisi. En nyt siis ota kantaa esim. Kannabiksen laillistamiseen, mutta
minun mielestäni verkossa(kin!) pitäisi voida vallita sananvapaus.

Demarissa kirjoitettiin kesällä otsikolla tyyliin "Internetistä
dopingin käyttöohjeet" ja kuten kaikki tietävät kirjoitellaan
harvasen päivä päivälehdissä "internetin pornosta" ja muusta sen
sellaisesta. Itse olen sitä mieltä, ettei se porno sieltä heti
hyppää silmille kun 'avaa internetin' ((c) kodin kuvalehti/muut).
Pornoa löytyy myös esim. lehtikioskilta. Ja näissä yhteistä on
se ettei sitä tule eteen ellei sitä itse halua etsiä ja etsi.

Toivottavasti Internetiä kuitenkaan aleta sensuroimaan sillä silloin
vaarassa voisivat olla myös ihan asiallisetkin palvelut, kuten esim.
tietoa abortin tekemisestä ja muusta.

>Kannatan silti keskustelun aloittamista
>moraalisista kysymyksista. Mutta silloin pitaisi keskustella esim
>pornon tai rasististen tekstien levittamisesta.

Kuin myös. Kysymys ylläpitäjille; olisiko muuten mahdollista, että tämäkin
lista arkitoitaisiin www-muotoon kuten esim. kirjasto-kaapeli?

Mutta SKY:n sivut eivät minunkaan mielestäni ole moraalinen
tai eettinen ongelma, varsinkin kun sitä samaa tietoa saa varmasti postitsekin
tai muuta teitä. Enkä tiedä että onko tämäkään moraalinen ongelma,
mutta minusta olisi kiinostavaa myös keskustella www-palvelujen sisältöjen
tärkeydestä ja laadusta. Nykyään kun näkee turhan monia servereitä joilla on
vain yrityksen logo ja ehkä puhelinnumero. Toisaalta, ehkä se ei kuulu tämän
listan aihepiiriin..

Mikko Kinnunen