METSÄ: METSA:_Puukauppatapa

Kirjoita käräjille

eml (ekometsa@sci.fi)
Mon, 14 Dec 1998 12:49:36 +0200

Seppo Rasi kirjoitti:

"Mielestäni sellainen puukauppatapa,jossa puun hinta ja korjuu hinnoitellaan
erikseen on parempi kuin nykyinen pystykauppatapa.
Korjuu-urakointia en ainakaan itse välttämättä antaisi sille,jolla on halvin
tarjous,vaan etenkin harvennuksissa hyvästä työstä hyvä hinta.
Hankintakauppaahan yhtiöt eivät edes halua pahemmin tehdä.
Ajoittain pystykauppahinta jopa ylittää hankintahinnan tukkipuussa.
Etenkin itse järjestetyn motohakkuun puita tuntuvat suuret yhtiöt syrjivän.
Perusteena on eri toimituspisteisiin vaadittavat erilaiset mitta-ja
laatuvaatimukset,jotka vielä tuntuvat muuttuvat hyvin tiheään."

Tätä ihmettelin metsälehden hintatilastoja katsellessa minäkin. Kuinka
pystykauppatukki voidaan hinnoitella tienvarsitukkia halvemmaksi!

Mutta niinkuin kaikessa muussakin: ei pidä antaa halvan hinnan hämätä.
Isäukko erehtyi ostamaan kiinalaiset kumisaappaat.Ne hajosivat kolmantena
käyttöpäivänä. Olivat kyllä muuten edulliset.

Ongelma laatutietoiselle metsänomistajalle on kuitenkin se, jos tukkia ei
hankintakaupalla osteta ollenkaan.
Kuinka laaja lienee tämä tilanne? Kentällä siitä puhutaan kuitenkin koko
ajan.

Rasi antaa myös kiinnostavan lukuvinkin:

"Toisena juttuna ,että olen lueskellut viime päivinä Metsälehti-kustannuksen
kirjaa:Moilanen,Saksa-Alikasvokset metsän uudistamisessa.
Vaikuttaa,että näkemykset hyvästä metsänhoidosta ovat kehittyneet sitten
80-luvun luontaisempaan suuntaan."

Hienoa kuulla. Pitänee hankkia pukinkonttiin. Listalle voisi kuitenkin
esitellä tarkemmin kirjan perusideoita ja tuloksia.

terveisin

Hannu Hyvönen