METSÄ: Re: METS-: Larjavaaran vastaus

Kirjoita käräjille

Reijo Pankka (reijo.pankka@forest.joensuu.fi)
Fri, 4 Dec 1998 17:19:41 +0000

Terve vaan foorumilaiset,

Heitän vielä lyhyet kommentit Markku Larjavaaran ajatuksiin:

> Todellisuudesta l,hes 80 % metsist, pois viety, puuna sidottu hiili
> vapautuu 5 vuoden kuluessa takaisin ilmakeh,,n (Sepp,l, & Siekkinen 1993).
> Hiilimallin rakentamisessa on viel, keskim,,r,isten sitoutumisaikojen
> lis,ksi otettava huomioon "ty"nt"vaikutus". Uusi puutuote vaikuttaa jo
> olemassa olevien puutuotteiden kohtaloon.

Tuntematta em. tutkimusta, vaikuttaa 80% hiilen palautuvuus kuitenkin
varsin suurelta, jopa sanomalehtipaperin osalta, onhan senkin
kierrätys vuodesta -93 ilmeisesti jonkin verran edistynyt.
Sahatavaran, vanerin ja erilaisten puulevyjen osalta väite on
mielestäni selvää liiottelua. Ei saunapanelin, lattialaudan,
huonekalujen yms. puujalosteiden kierto nyt aivan niin nopeaa ole.
Nk. 'työntövaikutuksen' huomioiminen hiilikierrossa ei tältä pohjalta
oikein toimi. Jos kalusteessa olevat hiiliatomit ovat kalusteeseen
sitoutuneena 20, 50, 500 tai 5000 vuotta, on hiilikierto sen puun
osalta juuri sen verran eli mahdollisesti paljon enemmän kuin
'keskimääräinen' viisi vuotta. Stradivariuksen rakentamassa viulussa
hiili on niin kauan kuin viulu ei onnettomuudessa tuhoudu!

> [...]
> jotka seuraavat yksil"iden oman edun tavoittelusta. En t,ss, sen kummemmin
> selittele mist, ymp,rist"ekonomian ajattelussa keskeinen (tulisi olla my"s
> mets,keskustelussa) intressiristiraata johtuu. Annan vain loogisuuteen
> vetoavan mets,esimerkin aiheesta:
>
> Mets,nomistajat a ja b tavoittelevat omistamiltaan mets,l"ilt, eri
> asioita. A haluaa vain maksimoida nettonykyarvonsa (siis rahaa) ja b ei
> ole kiinnostunut muusta kuin metsiens, kauneudesta. Kuinka olisi
> mahdollista, ett, yhteiskunnan etu olisi sama kuin kaikkien
> mets,nomistajien, kun mets,nomistajienkin edut vaihtelevat?

Antiikin viisaita lainaten: "Olen asiasta jyrkästi eri mieltä
kanssasi, kuitenkin tulen viimeiseen veripisaraani puolustamaan
oikeutusta näkemyksellesi!"

Lähestyn asiaa vähän filosofisemmalta näkökannalta: Hieman
kärjistäen rinnastan mo:n lapseen ja yht.kunnan tämän äitiin. Lapsi
haluaa tehdä usein sellaista, mikä ei ole hänelle hyväksi
(juosta tielle pallon perään, ...), rakkaudessaan äiti häntä silloin
estelee. Se mitä HALUAMME, ei välttämättä ole etumme - samoin eivät
minun lyhyen tähtäimen etuni metsänomistajana ole välttämättä
yhteiskunnan etu, mutta vastakkaisen päätelmän kyllä tunnustan.
Valitettavaa vain on, että tuon yhteiskunnallisen edun 'näkijöitä'
vain on kovin vähän ja vielä harvemmat heistä päättävissä asemissa.

Parhain terveisin
Reijo Pankka
ikuinen metsäopiskelija

Reijo Pankka, metsäylioppilas
Joensuun yliopisto
E-mail: Reijo.Pankka@forest.joensuu.fi

Tämä viesti lähetettiin kansallisten metsäkäräjien sähköpostilistalle
osoitteeseen metsa@kaapeli.fi. Listan ylläpito: owner-metsa@kaapeli.fi.
Viestit tallentuvat osoitteeseen: http://www.kaapeli.fi/hypermail/metsa/