METSÄ: Mielikaiselle_tisseista

Kirjoita käräjille

LAURI VAARA MMEKN (vaara@LadyBird.helsinki.fi)
Mon, 30 Nov 1998 15:38:54 EET DST

Kari Mielikäinen kirjoittaa:

> P.S. Pystykauppa on minulle aivan samanlaista kauppaa kuin maitolitran
> ostaminen. En minäkään kaupassa kaipaa maidon "tissihintaa", jonka
> päälle on lisätty eriteltynä meijeriauton, meijerin ja kaupan
> maitorekan kustannukset. Minulle riittää yksi hinta, esimerkiksi
> 3,90 mk litralta, jonka joudun maidosta pulittamaan. Samoin minulle riittää
> puuta myydessäni hinta, joka minulle käteen annetaan. Myyn sille, joka
> antaa eniten ja tekee samalla hyvän työjäljen.

Tissivertaus oli hyvä. Ole käyttänyt sitä itsekin pystykaupan
rinnastuksena. Maidon osto hankintakaupalla on kallista, kun
jokaisessa navetassa oitää olla oma lypsykone. Kannattaisi siirtyä
maidon pystykauppaan. Valio-monopoli voisi ostaa maidon lehmän
tisseihin. Maidon noutavassa tankkiautossa olisi lypsykone, josta
tempaistaisiin lypsyletkut navettaan lehmien tisseihin ja
imaistaisiin maito tankkiin. Maidosta maksettaisiin tissihintaa eikä
ainakaan Kari M. kysyisi, paljonko maidon hinnasta on vähennetty
lypsyn kustannusta.

Tätä on pystykauppa.

Lauri Vaara

Tämä viesti lähetettiin kansallisten metsäkäräjien sähköpostilistalle
osoitteeseen metsa@kaapeli.fi. Listan ylläpito: owner-metsa@kaapeli.fi.
Viestit tallentuvat osoitteeseen: http://www.kaapeli.fi/hypermail/metsa/