METSÄ: Kumpi parempi

Kirjoita käräjille

LAURI VAARA MMEKN (vaara@LadyBird.helsinki.fi)
Mon, 30 Nov 1998 14:52:12 EET DST

Hankinta- ja kantohinnan ero

Jukka Pietilä lainaa minua ....:

..... ja kirjoittaa
> Tarkemmin sanoen ero oli keskimäärin 45 mk/m3 Metsätilastollisen
vuosikirjan mukaan eli > keskimäärin tämän verran hankintapuusta
maksettiin enemmän.

Minunkin tietoni hankinta- ja kantohinnan erosta, 24 mk/m3 kaikki
puutavaralajit keskimäärin, on Metsätilastollisesta vuosikirjasta.
Lukuarvo koski hakkuuvuotta 1996/97. Tuorein tieto vuodelta 1997 on 20
mk/m3.

Lainaus minulta ...

.... ja Jukan kommentti
> Mikäli luotetaan Metsätehon tilastoihin, hankintakauppojen
> puunkorjuu maksoi keskimäärin 48 mk/m3, kuitupuun 70 ja tukin 40
> mk/m3. Mukana olivat kolme suurta sekä keskisuuria sahoja ja muita
> keskisuuria puunkäyttäjiä.

Metsätehon tilasto, jota minäkin olen käyttänyt, kertoo vain korjuun
välittömät kustannnukset. Niihin on lisättävä välilliset
kustannukset (yleiskustannukset), jotka vuonna 1997 olivat 18 mk/m3.
Siitä tulee summaksi 66 mk/m3.

Lauri Vaara

Tämä viesti lähetettiin kansallisten metsäkäräjien sähköpostilistalle
osoitteeseen metsa@kaapeli.fi. Listan ylläpito: owner-metsa@kaapeli.fi.
Viestit tallentuvat osoitteeseen: http://www.kaapeli.fi/hypermail/metsa/