METSÄ: Vs: METSA:_Miksi_pystykauppa_ei_ole_tehok

Kirjoita käräjille

Jukka_Pietila (jukka.pietila@mtt.fi)
ma, 30 marras 98 10:10:15 PST

Pekka Palomäki kirjoitti:

> [...]
> metsäteollisuus, sahat ja puusepänteollisuus, joutuu mukaan raaka-aineen
> hintojen suuriin muutoksiin, koska sen raaka-aineen hinta on sidottu
> käytännössä paperin maailmanmarkkinoiden vaihteluihin. Mekaanisessa
> metsäteollisuudessa raaka-aineen hinnalla ja laadulla on huomattavasti
> suurempi merkitys kannattavuudelle. Korkeasuhdanteessa raaka-ainetta on
> hankala saada järkevään hintaan ja matalasuhdanteessa raaka-ainetta on
> hankala saada, koska mekaaninen metsäteollisuus ei pysty ostamaan ja
> hyödyntämään kuin osan hakkuun puumateriaalista.

Ruotsalainen Skogen-lehti julkaisee tilastoja kuukausittain tukin, kuidun, sahatavaran, sellun ja energiapuun hinnoista, ja tästä tehtäviä johtopäätöksiö voinee soveltaa Suomeenkin. Havaintoni mukaan sahapuun ja -tavaran hinta nousee ennen paperin hintoja, vai olenko tulkinnut tilastoja väärin? Voi olla, ettei laudan ja sellun raaka-aineiden hinnoilla ole keskinäistä yhteyttä, vaan yhteys johtuu talouden muutoksista, eli hinnat indikoivat samaa asiaa.

> [...]
> joutuisi samalla ostamaan joltisenkinmoisen sortimentin muita
> kulutustarvikkeita. Toimivat puutavaramarkkinat tarkoittavat sitä, että eri
> puulajeille ja eri kokoiselle puutavaralle on olemassa markkinapaikka,
> olkoon se nimeltään vaikka Puutavarapörssi. Nykyisellä tietotekniikalla
> leimikkoa arvioitaessa voitaisiin muutaman prosentin tarkkuudella kertoa
> leimikosta otettavan puutavaran laadut, lajit ja määrät. Määrät saattavat
> olla yksinmyyntiin liian pieniä, mutta kuten Arvopaperipörssissäkin, pieniä
> eriä yhdistellään myyntikelpoisiksi kokonaisuuksiksi.

Tietääkseni näitä puupörssejä on Suomessa toiminnassa.

> Jos ja kun Puutavarapörssi toimii, saavutetaan monia hyötyjä. Suurin näistä
> ehkä on se, että hakkuut tehtäisiin suuremmalla huolellisuudella kun kahden
> kerättävän laadun sijasta laatuja voisi olla kymmenenkin. Toinen merkittävä
> vaikutus olisi se, että puutavara päätyisi toimivan markkinan kautta sinne,
> missä sen lisäarvo on suurin: erikoistavara puusepänteollisuuteen,
> bulkkitavara selluksi ja paperiksi.

Tukin sahalle sopiva katkonta on myös yksi laatutekijä, ja sitä on vaikea soveltaa pörssikauppaan, jollei sitten pörssissä kaupata myös pystykauppapuita.

> Toimiva markkina johtaa erikoistuneeseen puunkorjuuseen, jossa pystykauppa
> osoittautuisi useissa tapauksissa kannattamattomaksi, koska pystykaupan
> menetykset voitaisiin lukea päivän pörssinoteerauksista.

Taas tullaan pystykauppa/hankintakauppaongelmaan. Miksi sahat sitten haluavat pystykauppaa? Syynä on se, että tällä tavoin ne voivat hallita tukin katkontaa. Tukeista voidaan tehdä pituus-läpimittayhdistelmiä, joita sahojen asiakkaat haluavat. Hankintakaupoissa apteeraus ja mitoille katkotun tukin ajallisuus eivät ole näin hyvin hallinnassa. Tämän vuoksi pystykaupolla hankittu tukki on osassa tapauksissa sahalle arvokkaampaa kuin hankintakaupoin ostettu. Aihetta käsiteltiin tällä palstalla aikaisemmin,
oten siitä ei sen enempää.

> Toimivilla markkinoilla on mahdollisuus myös kehittää uusia tuotteita,
> joilla markkinoiden heilahteluilta voi suojautua. Jos markkinoista tulisi
> riittävän laajat, se mahdollistaisi esim. futuurien , osto- ja
> myyntioptioiden käytön. Näin esim. puusepänteollisuus voi varmistaa
> tuotannon raaka-aineen hinnan omistamatta omaa metsää.

Vaikeutena lienee tuotteen vakiointi. Hintaan vaikuttavat niin monet eri tekijät. Kehittämisen arvoisia ajatuksia kuitenkin.

> Lopuksi
> Tekstin alkuosa saattaa kuulostaa kaupunkilaisvihreän sottapään
> salaliittoteorialta, mutta selkänojana minulla on kuitenkin ekonomin
> koulutus, jonkinlainen tuntemus markkinatalouden toiminnasta ja
> vaikutuksista luontoon. Kommentit ovat tervetulleita

Tässä oli muutamia.

Jukka Pietilä

Tämä viesti lähetettiin kansallisten metsäkäräjien sähköpostilistalle
osoitteeseen metsa@kaapeli.fi. Listan ylläpito: owner-metsa@kaapeli.fi.
Viestit tallentuvat osoitteeseen: http://www.kaapeli.fi/hypermail/metsa/