METSÄ: Re:_METSA:_Re:_METS

Kirjoita käräjille

Taneli J Mielikainen (tmielika@cs.Helsinki.FI)
Tue, 24 Nov 1998 16:41:49 +0200 (EET)

On Tue, 24 Nov 1998, Käräjätoimitus wrote:
> Sinun henkisiä arvojasi en käy punnitsemaan, mutta sen tiedän, että
> nykyinen metsienkäsittely loukkaa tavattoman monen suomalaisen tunnetta
> hyvästä ja oikeasta tavasta kohdella metsää. Jos omassa metsässäsi kannat
> vastuuta maisemalle ja tulevalle sukupolvelle, hyvä niin, mutta nyt
> puhumme siitä, kuinka metsiämme voitaisiin kokonaisuudessaan käsitellä
> myös henkisen kestävyyden periaatteella.

Sitä minä en kuitenkaan ymmärrä, että jos metsien hakkaaminen loukkaa niin
useaa suomalaista niin miksei kukaan tee mitään konkreettista asialle eli
osta kenties huonosti toimeentulevalta pientilalliselta metsää. Jos metsiä
hakataan rahapulassa niin varmasti myös myydään maatakin, kun hinnasta
vaan sovitaan.

> Pohjois-Suomessa tilanne on vakavin. Kysyin tilannekuvaa Erkki Tompolta
> ja hän arvioi vanhaa päätehakattavaa metsää olevan Oulun ja Lapin läänissä
> suojelualueiden ulkopuolella jäljellä noin 800000ha.

Käsittääkseni kiitettävä osa Pohjois-Suomea on luonnonsuojelualueita,
UKK-puistoja sun muita matkailukohteita. Ymmärtääkseni pohjoisessa puut
kuitenkin kasvavat huonommin kuin etelässä ja täten tämä maankäyttöpäätös
on hyvä ratkaisu.

> Vastuu tutkimuksen keskeyttämisestä on epäilemättä Metlan päättävässä
> johdossa, mutta osaltaan myös kaikilla niillä tutkijoilla, jotka
> osallistuivat päätöksen toteuttamiseen tavalla tai toisella.
> Uskon, että suuri osa asiaa seuranneista suomalaisista tuntee vääryyden
> tapahtuneen ja tämä on osaltaan vienyt koko Metsäntutkimuslaitoksen
> uskottavuutta.

Mielestäni Metlan olisi pitänyt järjestää asiasta aikanaan
tiedotustilaisuus, jossa ryhmän vaihdon syyt olisi käsitelty ja
joko todettu teko täten "laittomaksi" tai oikeaksi. Ehkei vieläkään ole
liian myöhäistä...

http://www.iki.fi/twn/ >-<[8D-* Diskokuningas on niin viisas,
tel:+358-(0)50-5436123 ^ WinTeR ^ että häntä luulee tyhmäksi...

Tämä viesti lähetettiin kansallisten metsäkäräjien sähköpostilistalle
osoitteeseen metsa@kaapeli.fi. Listan ylläpito: owner-metsa@kaapeli.fi.
Viestit tallentuvat osoitteeseen: http://www.kaapeli.fi/hypermail/metsa/