METSÄ: Vs METSA: Kumpi parempi

Kirjoita käräjille

Pekka Raukko (pekka.raukko@pp.inet.fi)
Fri, 20 Nov 1998 12:24:48 +0200

Jukka Pietilä kirjoitti:

> Myönnän, minulla kyseessä on haluttomuus hyväksyä niitä perusteita, jolla
Lauri Vaara on kieltämässä yhtä puukaupan muotoa, pystykauppaa. Vaara on
selvästi ja perustellusti ilmaissut kantansa ja ymmärrän kyllä
(toivottavasti) hänen perustelunsa, mutta en ole hänen kanssaan samaa
mieltä ja ilmaisen sen. Eikö tämän ryhmän tarkoituksena ole käydä asiasta
keskustelua? Jos tarkoituksena oli vain pyhittää keskustelun alkuesitykset
ja valistaa niillä kansaa, niin olen käsittänyt tämän keskustelufoorumin
tarkoituksen väärin ja osallistunut keskusteluun väärin perustein.

> Keskustelua olisi helpompi käydä, jos tietäisi mikseivät ja siitä tulisi
ehkä vähän laajempikin.

Minusta Vaara on perustellut selkeästi, että kyseessä on johtavan
markkina-aseman väärinkäyttö, jonka avulla korjuutyö syötetään käytännössä
pakkopullana tuntemattomaan hintaan. Käytännössä vaihtoehdot ovat:
1. Suostun pystykauppaan, jonka kustannuksia en saa eriteltyinä.
2. Teen hankintakaupan ja maksan kantohinnassa kerran maksamani korjuutyön
uudestaan.

Etkö sinä näe nykytilannetta johtavan markkina-aseman väärinkäyttönä, vai
etkö pidä sitä pahana?
Kuten jo aiemmin totesin, niin olen näissä asioissa maalikko, enkä tunne
käytännön tilannetta kentällä. Jos hankinta- ja pystykaupan hintaerot ovat
todellisuudessa sellaiset, kun Vaara sanoo, niin pidän itsestään selvänä,
että systeemissä on jotain mätää. En ole mielestäni kuitenkaan saanut
sinultakaan Vaaran perusteltuja väitteitä kumoavia argumentteja. Niitä
odottaisin keskustelun jatkoksi.

> Hyvää viikonloppua,

Kuin myös

Pekka Raukko

Tämä viesti lähetettiin kansallisten metsäkäräjien sähköpostilistalle
osoitteeseen metsa@kaapeli.fi. Listan ylläpito: owner-metsa@kaapeli.fi.
Viestit tallentuvat osoitteeseen: http://www.kaapeli.fi/hypermail/metsa/