METSÄ: Vs: METSA:_Kumpi_parempi

Kirjoita käräjille

Jukka_Pietila (jukka.pietila@mtt.fi)
pe, 20 marras 98 08:29:42 PST

Lauri Vaara kirjoitti:
----------
> Pystykauppojen puolustajille
>
> Tämän aamun uutinen Hesarissa havainnollisti kytkykaupan käsitettä ja
> sitä, miten kehittyneissä markkinatalousmaissa kytkykauppaan
> suhtaudutaan. Amerikan kruununjalokivi Microsoft on syytettynä
> Windows-käyttöjärjestelmän ja oman selaimensa kytkykaupasta. Olisiko
> Jukka Pietilän ratkaisu tähän käyttöjärjestelmän toimittajan
> vaihtaminen?

Heitossanne oli vastaus siihen, miksi Yhdysvaltojen kilpailuviranomaiset ovat kiinnostuneet Microsoftin toimista. Microsoftilla on määräävä tai erittäin määräävä markkina-asema mikrojen käyttöjärjestelmissä, joten järjestelmän vaihto on vaikeaa ja erittäin vaikeaa, jos haluaa olla yhteistoiminnassa muiden kanssa.

> Miksi puun ja korjuutyön kytkykauppa pitäisi säilyttää, vaikka
> pystykaupan lopettaminen ei poista yhtäkään vaihtoehtoa, vaan
> ainoastaan avaa uusia? Hankintakauppa ei estä yhtiön korjuuta samoilla
> ehdoilla kuin pystykaupassakin. Ainoa ero on, ettei yhtiön
> korjuukustannuksia voi piilottaa.

Miksi tämä "kytkykauppa" pitäisi purkaa? Mihin ne korjuukustannukset käytkeytyvät? Pitäisikö Shelliltä ja Nesteeltä kieltää öljynporaus, koska ne hallitsevat koko ketjun öljylähteestä kuluttajen bensiinitankkiin?

Korjuukustannuksethan voi selvittää pyytämällä puutavarasta kaksi eri tarjousta, pystyyn ja toimitettuna tien varteen. Tällöinhän korjuutyön arvo selviää ja voi arvioida kannattaako toimituskauppa.

> I NYKYKÄYTÄNTÖ:
> 1. Myyt koko leimikon yhtiölle pystykaupalla. Myynnissä käytät apuna
> metsänhoitoyhdistystä, joka myös tekee hakkuun jälkityöt. Kustannat
> kaksi metsäammattimiestä puunmyyntiisi.

En, vaan ostan kahden metsäammattimiehen palveluksia.

> II HANKINTAKAUPPAKÄYTÄNTÖ:
> 1. Myyt koko leimikon yhtiölle ja teet yhtiön kanssa korjuusopimuksen.
> Yhtä helppo kuin pystykauppakin.

Mikä on ero pystykauppaan verrattuna?

> 2. Myyt koko leimikon puunhankinnan yrittäjälle, joka tekee
> korjuutyön ja myy puut edelleen eri jalostajille. Tämä on yleisin
> käytäntö maailman maissa.

Se, että joku on yleistä maailmalla ei tee siitä välttämättä käyttökelposta tai hyvää Suomen (tai jonkin muun maan) oloihin.
Suomessa puun hinta, korjuun laatu ja työntekijöiden työolot ovat hyvät ja korjuukustannukset suhteellisen alhaiset. Mitkä eivät aina ole yleinen yhdistelmä maailmalla.

> 3. Myyt eri puutavaralajit eri ostajille joko itse tai
> metsänhoitoyhdistyksen tai yksityisen korjuuyrittäjän avustamana.
> Avustajan kanssa teet korjuun urakointisopimuksen ja he toimittavat
> puut eri ostajille.
> 4. Sovit korjuutyötä tekevän naapurin isännän kanssa yhteisestä
> puukaupasta. Naapurin isäntä hoitaa muodollisuudet ja korjaa puun
> urakointisopimuksella.
>
> Hankintakaupoissa kustannat vain yhden ammattimiehen hoitamaan
> puunkorjuun ja hakkuualueen viljelytyöt. Aina tiedät korjuusta perityn
> hinnan, jota et pystykaupoissa tiedä.

Väliäkös sillä, jos hinta muuten tyydyttää (asiaton kommentti).

> Hankintapuun korjuussa jokainen
> yrittäjä, myös metsäyhtiö, yrittäisi tehdä hyvälaatuista työtä, jotta
> saisi sinulta korjuutyön toistekin etkä levittäisi huonon yrittäjän
> mainetta naapureillesi. Näin toimii kilpailutalous.

Miksei sama yrittäjä sitten tekisi hyvää työtä jonkun yhtiön palveluksessa? Ei metsässä tehtävä työmäärä riipu kauppamuodosta.

> Pystykaupoissa ei metsäyhtiön tarvitse välittää korjuutyön laadusta,
> koska rahan tarpeessa oleva metsänomistaja on pakotettu myymään puuta
> ja hyväksymään yhtiön korjuutyö laadusta riippumatta.

En hyväksy väitettä. Ensinnä pystykauppojen kauppakirjan yleiset ehdot velvoittavat korjaajan huolellisuuteen ja varovaisuuteen sekä sopimuksen mukaiseen poistettavien puiden valintaan. Kauppakirjaan voi kirjoituttaa ehtoja lisää.
Toiseksi kuuluu, se pystykauppojenkin hyvä kello kauas ja paha vielä kauemmas.
Ja kolmanneksi, ei se, että tekee pystykauppoja, ole surkean köyhimyksen merkki, joka on pakotettu myymään puuta ehdoilla millä tahansa.

Lopuksi: Olenko ymmärtänyt oikein, että Lauri Vaara haluaisi siirtyä puutavaran hinnoittelussa ns, tienvarsihintaan, jossa puun arvo määritettäisiin korjattuan tien varressa? Samalla pystykaupat kiellettäisiin (vaikka lailla)?

Terveisin,

Jukka Pietilä
PystykaupanKIN kannattaja

Tämä viesti lähetettiin kansallisten metsäkäräjien sähköpostilistalle
osoitteeseen metsa@kaapeli.fi. Listan ylläpito: owner-metsa@kaapeli.fi.
Viestit tallentuvat osoitteeseen: http://www.kaapeli.fi/hypermail/metsa/