METSÄ: Koneilla mellastetaan

Kirjoita käräjille

LAURI VAARA MMEKN (vaara@LadyBird.helsinki.fi)
Wed, 18 Nov 1998 11:30:36 EET DST

Taneli J. Mielikäiselle: Kyllä mellastetaan!

>Eli jos kyseessä on talousmetsät, ovat molemmat oikein hyödyllisiä
>asioita? Eivät kai suuret riistokapitalistimetsäfirmat nyt ihan
>teknologian vuoksi metsissä koneilla mellasta vaan silkkaa voittoa
>tavoitellen.
Kyllä koneilla mellastetaan metsissä ihan teknologian vuoksi.
Yhtiöillä on raskaasti miehitetyt metsäosastot ja työsuhteiset koneet,
jotka pyritään työllistämään. Jotta koneilla päästäisiin mellastamaan
kelirikkoaikanakin, maksetaan kelirikkoleimikoista korkeimpia hintoja.
Puun tuoreudesta siinä ei ole kysymys, sillä keskitalvella kaadettu
puu on tutkimusten mukaan keväällä ja alkukesällä käytettynä
kosteampaa ja vaaleampaa kuin juuri kaadettu tuore puu. Eli jos
tavoiteltaisiin voittoa ja hyvää puun laatua, niin yhtiöt olisivat
viime vuonna ostaneet mahdollisimman paljon hankintapuuta, koska se
oli 42 markkaa halvempaa kuin itse hankittu puu. Vaatimuksena olisi
ollut, että puu luovutetaan maaliskuun loppuun mennessä.

Kymmene Oy on luopumassa metsäkoneiden rakentamisesta. Se on tervettä
kehitystä, sillä arvioin väitöskirjassani, että metsä- ja
koneteollisuuden välillä olisi hiljainen sopimus, joka velvoittaa
metsäosastot hyväksymään puunkorjuuseen vain erikoiskoneet. Kaikissa
muissa Euroopan maissa maataloustraktori on puunkorjuun pääkone.

Jos kiinnostaa, niin laajempia perusteluja löytyy väitöskirjani
sivuilta 126 ja 135.

Lauri Vaara

Tämä viesti lähetettiin kansallisten metsäkäräjien sähköpostilistalle
osoitteeseen metsa@kaapeli.fi. Listan ylläpito: owner-metsa@kaapeli.fi.
Viestit tallentuvat osoitteeseen: http://www.kaapeli.fi/hypermail/metsa/