METSÄ: Re:_METSA:_Rienausta_Reijo_Pankalle

Kirjoita käräjille

Taneli J Mielikainen (tmielika@cs.Helsinki.FI)
Wed, 18 Nov 1998 11:21:26 +0200 (EET)

On Tue, 17 Nov 1998, Salovaara Veikko Aarno Olavi wrote:
> Kiitos Reijo Pankka. Hienoa että sinä reagoit paatokseeni (Rienaus
> 14.11.98). Paatos on tärkeä asia. Sitoutuneisuus ja tunteella mukanaolo on
> ihmisen oikeus ja velvollisuus. Meidän materialistisessa ja
> rationaalisuuttaan korostavassa kulttuurissamme ei useinkaan uskalleta olla
> julkisesti innostuneita ja täysillä mukana. Tiedemiehelle ja ammattilaiselle
> tällainen on suorastaan kuolemansynti.

Eiköhän se paatos ja irrationaalinen mellastus ole paheksuttavaa lähinnä
tieteellisessä tutkimuksessa, jossa ainakin periaatteessa pyritään
maksimaaliseen objektiivisuuteen ja eksaktiuteen.
Jos irrottaudutaan rationaalisista argumenteista, ei voida edes väitellä
vaan vain uhota tähän tapaan: "Minun mielestäni asia on näin. Jos olette
eri mieltä niin omapahan on vikanne, kun olette niin typeriä. Minä olen
aina oikeassa". (Viimeiseen kätkeytyy totuuden siemen ;-) )

> Kun minä metsissä - myös oikeissa metsissä - ikäni liikkuneena puhun
> kuolevan ystäväni, oikean metsän, kuolinvuoteen äärellä, en minä voi enkä
> halua turvautua rationaliteetteihin. Minä puhun sydämelläni. Suruni on

Eikö metsiä voisi edes osittain pelastaa niin, että uhraisi kaiken
omaisuutensa (pl. välttämätön l. ruoka/vaatetus/lämmin asuintila) oikean
metsän pelastamiseksi.

> mustaa ja valkoista. Minä en voi asettua ulkopuolelle objektiiviseksi ja
> sitoutumattomaksi tarkkailijaksi (asenteeton amoralismi). Minä olen
> osallinen ja minulla on osallisen velvollisuudet. Asetun nyt
> senioriteettiini vedoten oppimestarin asemaan ja sanon sinulle Reijo: kaikki
> aidot päätökset ovat 'mutua'; minusta tuntuu siltä että ... Minua häiritsee
> suunnattomasti se, että rationaliteetteihinsä ja objektiivisuuteensa
> vetoavat asiantuntijat ottavat "täyden vastuun" kuin poliitikot metsistä ja

Totta kai kaikki näkemykset ovat viime kädessä mutua. Onhan meidän
olemassaolommekin materiaalisessa mielessä mutua, mutta hyvissä
päätöksissä yritetään hyödyntää ns. todennäköisintä totuutta
l. sitä, jolle on kenties pitävin rationaalinen "todistusaineisto". Ikävä
kyllä tiede pyrkii sellaista löytämään ja täten on varsinkin
luonnontieteiden alueella hyödyllinen päättäjän pikku apuri. Ei
tieteessäkään asioista puhuta absoluuttisina totuuksina vaan tällä
hetkellä parhaina. Esim. Kvanttielektrodynamiikkakin on edelleen vain
teoria vaikkei ristiriitoja todellisuuden kanssa ole löydetty.

> niiden hoidosta puhuttaessa. Ei metsä ole yksinomaan heidän kylmän
> laskelmointinsa ja järkeilyjensä kohde. Metsä on kaikkien ihmisten hyvin
> monisisältöinen kohde, jollekin suorastaan sydänystävä.

Mielestäni pitäisi erottaa puhuttava asia. On eri asia puhutaanko
elinkeinosta, elämyksestä, maailmankatsomuksesta tai jostain muusta.
Luonnontieteillä ei ole tarkoituskaan keskustella eettisistä tai
esteettisistä kysymyksistä sillä nämä kuuluvat maailmankatsomukseen
(perinteiseltä nimeltään uskonto)

> alkaa vasta silloin, kun osapuolet saadaan paljastamaan motiivinsa, mutunsa.
> Vasta silloin päästään itse asiaan. On tietenkin valitettavaa, että usein
> joudutaan älyn ja tunteen sovittamattomalta tuntuvaan pattitilanteeseen.
> Usein voittajana tänä päivänä on äly ja tunteen osaksi tulee säälivä
> halveksunta. Meidän on kuitenkin nyt päästävä pattitilanteen taakse. Olisiko
> keinona taikasana "tunneäly", mutua sekin?

Metsät ovat siitäkin hauska asia, että monilla on siihen niin
uskonnollinen kanta. Tunneäly ymmärtääkseni liittyy läheisemmin ihmisten
manipuloimiseen kuin rehelliseen näkemys vastaan toinen
näkemys-väittelyyn...

> Tunnustan mielelläni olevani asiantuntemukseltani vähäarvoinen ja
> asenteellinen retoorikko, jos sen vastakohtana on rationaalinen
> metsädebatti. Kavahdan myös humanismi -sanaa, jos se määritellään
> perinteiseen tapaan ihmisen erityisasemaa korostavana filosofiana. Olen
> kuullut uussanan ekohumanismi, joka kalskahtaa paremmalta. Siinä huolenpidon
> piiriin voidaan liittää parhaimmillaan koko ekosysteemi. Jos tähän vielä
> liitetään oikea vapauden määritelmä: vapaus on vastuuta, niin metsänhoitokin
> voi saada sellaisia sisältöjä, jotka voisin hyväksyä.

Joskus olen miettinyt miksi jotkut ekoihmisetkin ajelevat punaisella Golf
GTi:llään ja osoittavat mieltään luonnonsuojelun puolesta, kun ovat itse
luonnontuhoajia pahimmasta päästä.
(Yksityisautoilu on ainakin Keski-Euroopassa pahimpia saastuttajia...)

http://www.iki.fi/twn/ >-<[8D-* Diskokuningas on niin viisas,
tel:+358-(0)50-5436123 ^ WinTeR ^ että häntä luulee tyhmäksi...

Tämä viesti lähetettiin kansallisten metsäkäräjien sähköpostilistalle
osoitteeseen metsa@kaapeli.fi. Listan ylläpito: owner-metsa@kaapeli.fi.
Viestit tallentuvat osoitteeseen: http://www.kaapeli.fi/hypermail/metsa/