Re: Problem med gif-bilder

Subject: Re: Problem med gif-bilder
From: Johanni Larjanko (larjanko@kaapeli.fi)
Date: ti 11 helmi  1997 - 13:26:14 EET

Niklas skrev bl. a.:
> Om jag omarbetar bilderna och minskar komprimeringen så blir det bättre.
> Enklast är det att byta format till jpeg. Då är det inga problem.

Komprimeringen? jpeg-bilder är komprimerade, men GIF? Jag har fått lära mig att de är okomprimerade. Om vi talar om resolution hänger jag med. Alltså, det lönar sig (såvitt jag förstår) att scanna in med högsta möjliga resolution och sen först i det sista skedet, före publicering, sänka till 73 dpi (som ju är skärmens resolution).
Annars allmänt om bilder, så har jag märkt att jpeg är bra på foton och giffar bättre för grafik. Är det nån som har andra erfarenheter?
-Johanni Larjanko