Re: Problem med gif-bilder

Subject: Re: Problem med gif-bilder
From: Nicklas Koski IS (nkoski@ra.abo.fi)
Date: ti 11 helmi  1997 - 14:57:53 EET

On Tue, 11 Feb 1997, Johanni Larjanko wrote:

> Komprimeringen? jpeg-bilder är komprimerade, men GIF?
>Jag har fått lära mig att de är okomprimerade.

OK. Jag utryckte mig kanske lite oklart. Jag menade inte direkt komprimering.
Det är antalet färger som man kan minska så att filstorleken blir mindre.

Men frågan återstår. Varför försvinner ibland en del av gif-bilden när
man överför den till servern och varför blir det då bättre med jpeg? Det
är ren grafik som jag talar om, inga foton.

Jag har hört att vissa webbläsare kan ha problem med vissa filtyper. Det
här med att en del av bilden försvinner det händer nog både i IE 2-3 och
Navigator 2-3.
Netscape Navigator lär ibland tolka fel gif-bilder som är både interlacade
och transparenta. Jag har försökt undvika den kombinationen.

Nicklas Koski, nkoski@abo.fi