logo.gif (21112 bytes)

Etusivu


Erikoistutkija vuoden 2009 yrityksestä:
"Asiakasohjautuvat tiimit tukevat
asiakkaiden markkinointiviestintää"

Kirjatyö (25.11.1999 - Juhani Artto) Turun Kauppakorkeakoulun Mediaryhmän seminaarissa VTT:n Painoviestinnän erikoistutkija Timo Siivonen ei arastellut esittää omaa ennustettaan siitä, mihin suuntaan graafisen teollisuuden yritykset muuttuvat kymmenessä vuodessa.

  • Itsenäisistä omistajavetoisista yrityksistä tulee pörssinoteerattujen, monikansallisten yhtymien osia.
  • Suhtautuminen omaan rooliin muuttuu. Esimerkiksi painotuotteiden valmistajasta kypsyy yritys, joka mieltää tukevansa asiakkaidensa markkinointiviestintää painamalla ja tuottamalla verkossa jaettavaa myynninedistämisaineistoa. Yritys osallistuu tuotteiden suunnitteluun.
  • Asiakaskunta koostuu nykyistä tarkemmin joidenkin erikoisalojen yrityksiin.
  • Yrityksen johto siirtyy omistajilta palkatuille asiantuntijoille.
  • Ystävällinen, isällinen tai autoritaarinen johtamistyyli väistyy. Se korvataan asiakasohjautuvilla tiimeillä. Niiden jäseninä on "kymppejä". Tiimit kommunikoivat ja sukkuloivat asiakkaiden kanssa ja keskenään. Myös johdettavat kommunikoivat asiakkaiden kanssa.
  • Tilausten hankinnassa "työ työltä" -kilpailun merkitys vähenee ja yhtymätasolla neuvoteltavien "kanta-asiakassopimusten" osuus moninkertaistuu. "Työ työltä" -kilpailun osuus pysyy kuitenkin suurena. Kanta-asiakassopimusten myyntityö keskittyy konsernitasolle, mutta paikallisella tasolla myös "kympit" osallistuvat myyntiin.
  • Tulevaisuuden repron ydinosaaminen on luonteeltaan tietoteknistä. Vaihtuvan tiedon hyödyntämiseksi ammattikuviin kuuluu tietokantaosaamista. Monikanavajulkaiseminen vaatii konversiotekniikan hallintaa.
  • Paino-osastolla arkkioffsetkoneet jatkavat tuotantoaan, mutta offsetrotaation suosio on laskenut. CTPress-koneet ja digitaaliset painokoneet yleistyvät.
  • Jälkikäsittelyn tarpeita hoidetaan tulevaisuudessa ostoilla yhtymätasolta tai alihankintana "jälkikäsittelytehtaasta".
  • Postituksen/lähetyksen "ahkerat kädet" korvataan ostoilla sitomosta ja logistiikkakeskuksista tai omalla DP-tuotannolla.
  • Omista kuljetusautoista siirrytään käyttämään logistiikkayritysten ja "kimppatavarataksien" palveluja.
  • Arkisin työaikaan toimivat konttorit muuttuvat 24 tuntia vuorokaudessa, vuoden kaikkina päivinä palveleviksi virtuaalikonttoreiksi.


Lisää seminaarista: