Erikoistutkija vuoden 2009 yrityksestä:
"Asiakasohjautuvat tiimit tukevat
asiakkaiden markkinointiviestintää"Kirjatyö (25.11.1999 -
Juhani Artto) Turun Kauppakorkeakoulun Mediaryhmän seminaarissa VTT:n Painoviestinnän
erikoistutkija Timo Siivonen ei arastellut esittää omaa ennustettaan siitä, mihin
suuntaan graafisen teollisuuden yritykset muuttuvat kymmenessä vuodessa.
- Itsenäisistä omistajavetoisista
yrityksistä tulee pörssinoteerattujen, monikansallisten yhtymien osia.
- Suhtautuminen omaan rooliin muuttuu.
Esimerkiksi painotuotteiden valmistajasta kypsyy yritys, joka mieltää tukevansa
asiakkaidensa markkinointiviestintää painamalla ja tuottamalla verkossa jaettavaa
myynninedistämisaineistoa. Yritys osallistuu tuotteiden suunnitteluun.
- Asiakaskunta koostuu nykyistä tarkemmin
joidenkin erikoisalojen yrityksiin.
- Yrityksen johto siirtyy omistajilta
palkatuille asiantuntijoille.
- Ystävällinen, isällinen tai
autoritaarinen johtamistyyli väistyy. Se korvataan asiakasohjautuvilla tiimeillä. Niiden
jäseninä on "kymppejä". Tiimit kommunikoivat ja sukkuloivat asiakkaiden
kanssa ja keskenään. Myös johdettavat kommunikoivat asiakkaiden kanssa.
- Tilausten hankinnassa "työ
työltä" -kilpailun merkitys vähenee ja yhtymätasolla neuvoteltavien
"kanta-asiakassopimusten" osuus moninkertaistuu. "Työ työltä"
-kilpailun osuus pysyy kuitenkin suurena. Kanta-asiakassopimusten myyntityö keskittyy
konsernitasolle, mutta paikallisella tasolla myös "kympit" osallistuvat
myyntiin.
- Tulevaisuuden repron ydinosaaminen on
luonteeltaan tietoteknistä. Vaihtuvan tiedon hyödyntämiseksi ammattikuviin kuuluu
tietokantaosaamista. Monikanavajulkaiseminen vaatii konversiotekniikan hallintaa.
- Paino-osastolla arkkioffsetkoneet jatkavat
tuotantoaan, mutta offsetrotaation suosio on laskenut. CTPress-koneet ja digitaaliset
painokoneet yleistyvät.
- Jälkikäsittelyn tarpeita hoidetaan
tulevaisuudessa ostoilla yhtymätasolta tai alihankintana
"jälkikäsittelytehtaasta".
- Postituksen/lähetyksen "ahkerat
kädet" korvataan ostoilla sitomosta ja logistiikkakeskuksista tai omalla
DP-tuotannolla.
- Omista kuljetusautoista siirrytään
käyttämään logistiikkayritysten ja "kimppatavarataksien" palveluja.
- Arkisin työaikaan toimivat konttorit
muuttuvat 24 tuntia vuorokaudessa, vuoden kaikkina päivinä palveleviksi
virtuaalikonttoreiksi.
Lisää seminaarista:
|