Ulkosuomalaisparlamentin keskustelusivu

Tervetuloa Ulkosuomalaisparlamentin keskustelusivulle! Mielipiteesi ja kysymyksesi ovat tervetulleita.

 

Suomen passi monelle tärkeä

Kirjoittaja: Mikko A. Nahkuri mikko.nahkuri@strath.ac.uk
Päiväys: 21.3.2000 21:43
Kommentti aiempaan viestiin

Kiitos, Mikko, uusista ulottuvuuksista - en ollut tullut ajatelleeksi siirtolaisvanhusten mahdollista dementiaa ja siita aiheutuvia ongelmia.

En kuitenkaan ole muuttanut mielipidettani kaksoiskansalaisuudesta, silla mielestani kansalaisuus on yha hallinnollinen asia - ei tunneperainen muisto synnyinmaasta. Ehka olen ylimielisyydessani kylma ja tunteeton, mutta vierastan syvasti ajatusta etten enaa olisi kuka olen jos luopuisin SUomen kansalaisuusesta.

Mutta en mielestani ole puhtaasti ilkea ollessani muiden kaksoiskansalaisuutta vastaan (olen tosin tekopyha, silla luultavasti hankkisin kaksoiskansalaisuuden itsekin jos se tulisi tarpeelliseksi tulevaisuudessa), silla mielestani kansalaisuus antaa oikeuksia joita 'amerikanserkuilla' ei Suomessa saisi olla, etenkin aanioikeus. Motivaationi ei ole "Love it or leave it" -perainen, vaan puhtaasti kaytannollinen: Itsehallinnossa valta (aanioikeus) todella kuuluu vain niille joita hallinto koskee (Suomessa elavat/valiaikaisesti ulkomailla olevat).

Se etta paluumuuttaja joutuu tayttamaan pari lomaketta enemman halutessaan Suomen kansalaisuuden takaisin ei tunnu jarkevalta perustelulta kaksoiskansalaisuuden luomiseksi lainsaadantoomme. Varmaankin kansalaisuuden takaisinsaamisen varmuus antaa tarpeeksi 'sisua', ettei naiden lomakkeiden taytto kaytannossa esta paluumuuttoa keneltakaan.

Takaisin hakemistoon, Kommentoi tätä aihetta, Kirjoita viesti uudesta aiheesta

 

Kirjoita viesti Takaisin keskusteluun