Johdanto
Kirjoittanut Juha Himanka
Tie reduktioon immanenssi-transsendenssi -ongelman kautta
Fenomenologian idea -luennoissa Husserl johdattaa fenomenologiaan immanenssin
ja transsendenssin ongelmallisen suhteen kautta. Lähtökohtaisista ongelmista
päästään, kun suhde asetetaan uudelleen ja tietokritiikki tulee mahdolliseksi
fenomenologiana. Luentojen loppua kohden uuden käsityksen omat vaikeudet
alkavat nousta esiin tuottaen uuden, fenomenologisen ongelmakentän, jota
Husserl selvitteli myöhemmässä tuotannossaan.
Immanenssi-transsendenssi -asetelma
Uuden ajan länsimainen filosofia on ollut pitkälti tieto-opillista. Tarkastelu
on lähtenyt liikkeelle ajattelun representaatioista tai mielteistä, joiden
on käsitetty vastaavan ulkoista todellisuutta. Minulla on esimerkiksi ajatus
'puu, jota vastaa tuo puu tuolla todellisuudessa. Välittömästi tavoitetut
mielteet on käsitetty varmasti tavoitetuiksi, kun taas ulkoinen todellisuus
ja suhde siihen monin tavoin ongelmalliseksi. Voidaanko sen tietää edes
olevan olemassa?
Tieteiden näkökulma uudella ajalla on ollut tälle käsitykselle vastakkainen.
Siinä ajattelun ja mielteiden alue - subjekti - nähdään häiritsevänä tekijänä,
jonka vaikutus pitäisi eliminoida pyrittäessä objektiiviseen tietoon. Todellisuuden
olemassaoloa pidetään kiistämättömänä. Näin kysymyksenasettelut ja ongelmat
syntyvät ainoastaan objektiivisen tiedon luotettavuuden ja tarkkuuden tavoittelusta.
Ulkomaailmaan liittyvä tieto ei kuitenkaan - kuten David Hume osoitti -
voi olla varmuudeltaan yhtä ehdotonta kuin ajattelun sisäinen alue.
Tällä vuosisadalla G. E. Moore on esittänyt ratkaisun tilanteeseen kirjoituksessaan
Ulkomaailman olemassaolon todistus (suomennettu teokseen Moore: Etiikan
peruskysymyksistä, Otava 1965, s. 83 - 116). Moore hämmästelee Kantin käsitystä,
jonka mukaan ulkomaailman olemassaoloa ei ole todistettu ennen häntä. Miksi
nämä filosofit, jotka ovat uskoneet vain omien ajatuksiensa olemassaoloon,
ovat sitten kirjoittaneet kirjoja ja olettaneet siten lukijat? Filosofienkin
pitäisi yhtyä terveen arkiajattelun uskoon ulkomaailman olemassaolosta,
joka oikeastaan on esimerkki varmasti tiedetystä asiasta. Käteni olemassaolo
on aivan varmaa. Tähän Husserlille tärkeä Descartes olisi vastannut, että
käden olemassaolo on minulle aivan varmaa myös unessa. Luennoissa Husserl
päätyykin täysin vastakkaiseen kantaan Mooreen verrattuna.
Kun ajattelu-ulkomaailma -asetelma käsitteellistetään, päästään Husserlin
terminologiaan. Immanenssi on filosofinen lähtökohta, jonka alueeseen kuuluvat
varmasti ja välityksettä tavoittamani ajatukset. Loppuun asti menevä epäily
rajaa immanenssin ajatuksiin tai cogitatioihin, joita juuri ajattelen,
aktuaalisiin ajatuksiini. Niitä vastassa on ulkoinen maailma, jonka olemassaolon
ovat kyseenalaistaneet vain filosofit. Tätä ulkoista, objektiivisten tieteiden
ja terveen järjen lähtökohtaa Husserl kutsuu transsendenssiksi.
Immanenssi-transsendenssi -asetelman ongelmat
Immanenssi-transsendenssi -asetelma tarjoaa kaksi vaihtoehtoista lähtökohtaa,
jotka molemmat johtavat ongelmiin.
Ensimmäisessä tukeudutaan vain immanenssiin ja joudutaan liian kapealle
alueelle. Voidessani hyväksyä vain omat tämänhetkiset ajatukseni en lopulta
pysty edes ilmaisemaan niitä ylittämättä oikeutetun rajaa. On mahdotonta
elää immanenssiin pitäytyen.
Toisessa lähdetään liikkeelle transsendenssista, oletetaan vain suoraan
ulkomaailma ja siitä saavutettavan tiedon pätevyys. Lähtökohdan ongelmien
osoittaminen on luentojen keskeisimpiä teemoja. Husserlin mukaan näiden
vaikeuksien ymmärtäminen on jopa edellytys filosofian alueen ja tavoitteiden
hahmottamiselle (vrt. 1. luennon loppu). Vaikeudet esitetään luennoissa
monin tavoin: niitä havainnollistetaan kuurolla joka selittää sävellystä,
ja useammassakin kohdassa Husserl pyrkii myös kehittämään argumenttia näkemyksensä
tueksi. Argumentin mukaan ulkoiset objektit asettava tiede joutuu pitämään
juuri transsendenssia kohteidensa olemuksellisena piirteenä ja sulkemaan
näin pois ajatusten vaikutuksen. Tällaisessa tarkastelussa kohteita ei
voi koskaan tavoittaa immanentisti, sillä suhde immanentista ajatuksesta
transsendenttiin kohteeseen jää pois tarkastelun piiristä. Kuitenkin tietona
pidetään juuri tätä suhdetta sikäli kuin se on erityisen luotettava. On
päädytty Husserlin mielestä epätyydyttävään tilanteeseen, jossa tietokritiikki
on mahdoton: tiedon luotettavuuden ratkaiseva suhde on suljettu tarkastelun
piiristä.
Tietoteoreettinen tilanne näyttää ratkeamattomalta. Varmaan immanenssiin
tukeutuminen jää liian suppeaksi, eikä näkyvissä ole mahdollisuutta muodostaa
suhdetta yli annetun alueen. Jos taas lähtökohta asetetaan immanenssin
ulkopuolelle, tietoa eli suhdetta immanessiin ei voida tarkastella oikein.
Ponnistellessaan näiden ongelmien kanssa Husserl ajautuu henkiseen kriisiin
ja kirjoittaa henkilökohtaisiin muistiinpanoihinsa:
Jos filosofina haluan tulla vakavasti otetuksi, minun on ensiksi nimettävä
se yleinen tehtävä, joka asettuu ratkaistavakseni: järjen kritiikki. ...
En voi todellakaan elää totuudenmukaisella tavalla, ellen yleispiirteittäin
pääse selville järjen kritiikin merkityksestä, olemuksesta ja metodista
sekä perusnäkökannasta. (25.11.1906) (Husserliana 2, s. vii - viii; Janssen
1986, s. ix.)
Noin puoli vuotta myöhemmin, Göttingenissä 26.4. - 2.5. 1907 Husserl luennoi
Fenomenologian idean. Silloin mahdollisuus tietokritiikkiin oli avautunut.
Mikä sitten oli muuttunut suhteessa Husserlin aikaisempaan ajatteluun,
Loogisiin tutkielmiin? Husserl teki Tutkielmiinsa myöhemmin (1913 ja 1921)
muutoksia, joissa uudistunut lähtökohta tulee esiin. Lisätyssä alaviitteessä
Husserl toteaa, että ensimmäisessä painoksessa fenomenologisuus oli yhdistetty
aktuaaliseen elämykseen (Hu19/1, s. 411). Myöhempien pohdintojen jälkeen
hän ei enää halua tehdä tätä samaistusta - rajoittuminen aktuaaliseen oli
johtanut ongelmiin. Luennoissa aktuaalisuuden ja tietoteoreettisen immanenssin
erottamisella on ratkaiseva merkitys.
Transsendenssi-immanenssi -ongelman uudelleen asettaminen
Luennoissa transsendenssi-immanenssi -asetelmasta paljastuu kätkeytynyt
ennakkoluulo. Se saadaan näkyviin kun käsitepari jaetaan kahtia:
1) immanenssi aktuaalisena - transsendenssi sen ylittävänä;
2) immanenssi absoluuttisena ja selkeänä - transsendenssi muuna.
Ennakkoluulo on näiden käsiteparien yhdistäminen. Tietoteoreettisesti oikein
tavoitettu, immanentti yhdistetään asiaa tarkemmin selvittämättä aktuaaliseen
ajatukseen, senhetkiseen cogitatioon. Selvitettyään käsiteparien erottamista
Husserl päätyy hyväksymään immanenssin ainoastaan jälkimmäisessä merkityksessä.
Ensimmäisen erottelun jäätyä näin pois tiedon ja sen kohteen tavoittaminen
mahdollistuu, vaikka kaikki transsendenssi on suljettu pois.
Käytettävissä oleva alue laajenee yli pelkän aktuaalisesti immanentin.
Mutta ratkaiseeko tämä immanenssiin pitäytymisen alkuperäisen ongelman,
liian kapean lähtökohdan? Husserl pyrkii vastaamaan osoittamalla, että
enää ei tarvitse rajoittua yksittäiseen. Myös tieteelle välttämätön yleinen
kohde on tullut tarkasteltavaksi.
Kuinka suhde tiedosta sen kohteeseen sitten esitetään uudessa immanenssissa?
Ajattelumme ei suhteudu ainoastaan reaalitodellisuuteen, vaan sillä on
kohde myös kuvittelussa. Normaalisti ajatellaan, että kuvittelu on ottanut
mallia todellisuudesta ja muuntelee siitä eri mahdollisuuksia. Voidaan
kuitenkin myös ajatella, että kuvittelusta on löydettävissä kaikki olennainen
tietoisuuden mahdollisuuksista muodostaa kohde ajattelulle. Tarkasteltaessa
jälkimmäistä vaihtoehtoa huomataan, ettei hetkellinen ääni oikeastaan ole
melodia, eikä talon etuseinä rakennus. Kuitenkin niistä muodostuu olevaksi
käsitetty. Näin tietoisuuden asema myös normaalisti reaalisiksi ymmärrettyjen
kohteiden muodostajana nousee esiin. Luennoissa Husserl kutsuu immanenssiin
sisältyvää kohdetta intentionaaliseksi. Myöhemmässä terminologiassa se
saa nimen noema.
Husserl on näin pystynyt asettamaan immanenssin, johon sisältyy myös cogitation
intentionaalinen kohde ja siten suhde tiedosta tiedettyyn. Kun suhdetta
tarkastellaan lähemmin, se osoittautuu paljon ensin oletettua vaikeammin
tavoitettavaksi.
Uusi ongelmakenttä
Luentojen loppua kohden Husserl nostaa esiin myös uuden, fenomenologisen
tarkastelun ongelmia. Vaikeudet nousevat esiin kun vanhan käsitystavan
jäänteet kyseenalaistetaan. Siinä ei ainoastaan asetettu huolimattomasti
immanenssin ja transsendenssin suhdetta, vaan oletettiin myös että tiedostusakti
löytää ja asettaa kohteensa yhdessä aktuaalisessa nyt-hetkessä. Oletetaan
siis, ettei mitään ajallista tapahdu kohteen muodostuessa kohteeksi. Fenomenologisen
aikatietoisuuden tarkastelu osoittaa käsityksen vääräksi.
Husserl kuvaa aikatietoisuutta seuraavalla kaaviolla (ks. Hu10, s. 230).
Kaaviossa akseli X - X edustaa objektiivista aikaa. Siitä on erotettu
hetket A, B ja C, joista kukin on vuorollaan reaalinen. Kun kuulemme esimerkiksi
melodian, emme kuitenkaan kuule vain näitä irrallisia hetkiä vaan kukin
nyt-hetki liittyy jo menneisyyteen vajonneeseen edeltäneeseen retentioon.
Näin hetki B liittyy hetken A retentioon Ab. Edelleen C liittyy retentioihin
Bc ja Ac. Vasta tästä kokonaisuudesta muodostuu melodia. Koska muistaessamme
melodian emme muista vain yhtä hetkeä vaan laajemman kokonaisuuden, erotti
Husserl välittömän muistin retentioksi.
Husserlin kritisoiman naiivin käsityksen mukaan voidaan erottaa nyt-hetki,
jossa tiedostus tavoittaa tiedostettavan. Kuvitellaan että yksittäinen
tiedostus voitaisiin ajallisesti koteloida. Aikatietoisuuden tarkastelu
osoittaa koteloinnin mahdottomuuden: kuvitelma yhdessä hetkessä tietoisuudelle
annetusta kohteesta, vaikkapa aistihavainnon esineestä, on yhtä mahdoton
kuin melodia puhtaasti nyt-hetkisenä äänenä.
Tässä alustavasti tarkastellut nyt-hetkisen läsnäolevan ja siitä irrottautumisen
teemat ovat olleet keskeisiä tämän vuosisadan mannermaisessa filosofiassa.
Jos nyt-hetkiset läsnäolevat eivät olekaan koteloita, joita voitaisiin
käsitellä irrotettuina muista ajallisuuden aspekteista, menneestä ja tulevasta,
normaali ajattelu paljastuu metafyysiseksi. Se käsittää esimerkiksi menneen
ainoastaan jo olleena nykyhetkenä ja sivuuttaa näin retention nyt-hetkistä
konstituoivana.
Luennot eivät johda yksinkertaiseen lopputulokseen. Husserl jää itsekin
ihmettelemään kuinka sekä ilmeneminen että itse ilmiö jäävät vastakkain
puhtaassa immanenssissa.
Viidestä luennosta
Kuinka luennot liittyvät Husserlin keskeiseen käsitteeseen, reduktioon?
Husserl kirjoittaa eksplisiittisesti luennoineensa reduktiosta ensi kertaa
1907. Oman käsityksensä mukaan hän oli implisiittisesti käyttänyt reduktiota
jo Loogisissa tutkielmissaan (1900-01) (Hu6, s. 246), mutta vasta nyt hän
pyrkii määrittämään oman filosofiansa, esittämään sen metodologiset lähtökohdat.
Vasta nyt reduktio tematisoidaan.
Luennoissa tematisointitavaksi on valittu tie transsendenssi-immanenssi
-ongelman kautta.Tie tarkoittaa, että tarkastelu tapahtuu vaiheittain:
edetessä jotakin jää taakse ja jotakin löytyy edestä. Käsitteetkin saavat
eri vaiheissa eri vivahteita tai merkityksiä.
Alkuvaikutelma luentojen tiestä on pikemmin viidakkopolku kuin valtatie.
Husserl ei jatkuvista yrityksistä huolimatta koskaan onnistunut tekemään
tiestä helppokulkuista. Tässä varhaisessa alkuvaiheessa - Husserl piti
filosofia ikuisena alkajana - monet asiat esitetään yksinkertaisemmin
kuin myöhemmin, kun fenomenologian monet ongelmat olivat nousseet esiin
ja Husserl taisteli niiden kanssa. Luennot eivät kuitenkaan ole selkeitä,
ja näkyy että Husserl itsekin kamppailee ilmaistakseen vasta muodostumassa
olevat ajatukset. Rosoisissa teksteissä Husserl kuitenkin on omimmillaan,
ja lukijan on pakko selkeyttä hakiessaan itse osallistua filosofiseen työskentelyyn.
1995, 132 s., lankanidottu, ISBN 952-9646-10-0, KL 11, suositushinta 115,-