E. T. A. Hoffmann: Kultainen malja

E. T. A. Hoffmann

KULTAINEN MALJA

2001, ISBN 952-9646-21-6, lankanidottu, grafiikkakuvitus, 176 s., kl 84, 24 e Tilaa

E. T. A. Hoffmann, saksalaisen romantiikan edustaja, kirjoitti fantasiasävytteisiä tarinoita, joiden tunnuspiirteitä ovat persoonallisuuden ja todellisuuden kaksijakoinen luonne, todellisuuden illusorisuus ja yliluonnollisten voimien läsnäolo.
Kultaista maljaa on usein pidetty Hoffmannin parhaana tarinana. Myös kirjailija itse piti sitä mestariteoksenaan. Tarinassa epäonninen opiskelija joutuu kahlituksi vanhan arkistonhoitajan ja ennustajaeukon muodon ottavien yliluonnollisten voimien väliin. Opiskelija rakastuu käärmeenä ilmenevään arkistonhoitajan tyttäreen, kun taas hänen opettajansa tytär juonittelee ennustajaeukon kanssa voittaakseen opiskelijan sydämen ja tuhotakseen arkistonhoitajan.
Tarinan outous on käsinkosketeltavaa – ja mukaansatempaavaa. Hoffmann saa lukijansa vuoroin mukaan yliluonnollisiin näkyihin, vuoroin taas epäilemään niitä hullunhoureina.
Jännityksen mestarillinen käyttö ja yliluonnollisen kuvaukset ovat niin mukaansatempaavia, että lukija uskoo päähenkilön fantasiat, kun niitä kuvataan, ja vasta muiden henkilöhahmojen myötä alkaa epäillä niitä harhoiksi. Tyyli on sujuva, tunteellinen, persoonallinen ja taivutteleva – erinomainen esimerkki romantiikan tradition saavuttamista psykologisista vaikutuksista. Usein kertoja ilmaisee läsnäolonsa lukijalle hämärtäen edelleen fiktion ja todellisuuden välistä rajaa ja antaen tarinalle lisää autenttisuutta.

Kuvittaja Petra Giacomellia Kultainen malja on kiehtonut jo viisitoista vuotta. Haluun tehdä sen pohjalta kuvia yhdistyi pyrkimys saada teos suomeksi. Kuvataiteilijaa innoittaa Hoffmannille tyypillinen sadun ja myytin läsnäolo, lähde josta kumpuaa ehtymättömästi kuvia – ikään kuin Hoffmannilla olisi ollut kyky nähdä toiseen todellisuuteen.

Toisaalta satujen maailma josta Hoffmann haaveili on täysin todellisuudelle vieras. Tämä ristiriita osittain ratkeaa Kultaisessa maljassa ja loppu on onnellinen, toisin kuin Hoffmannilla yleensä. Tarinassa kiteytyy romantiikan ajan idea: kauneus pelastaa maailman.

Suomentanut Sanna Isto-Rodenkirchen.

Alkuperäinen grafiikka Petra Giacomelli.

Saksankielinen alkuteos Der goldne Topf.

Tilaa

Etusivu  Uutuudet  Tulossa  Kirjailijat  Kirjat  Tilauslomake  Loki-Kirjat  Linkit