 |
På vespa genom
TV-kungens land
Del 1: Dagdrömmarminnen
TV-rutan där borta är ett enda blurr. Fastnat
i sjuttiotalets urblekta färger, whoapedaler, polisonger
och utsvängda jeans. Dimman sveper in trädgården i
ylletäcket, hundarna skäller fortfarande, men grannens
barn har åtminstone tystnat. Anjelica g år genom huset,
som osar av bränd olivolja av märket Carapelli. Men det
är inte längre nån som lägger märke till henne.
Tintin har för länge sen låtit skägget växa och
lördagens videokommunister är ännu långt borta. Det
är stunden mitt emellan, stunden då blixtarna ännu
syns, men åskan, il tuone, upphört mullra. Anjelica
sveper igenom den halvtorra tvätten, verkar inte lägga
märke till TV-bruset, ser inte nattkrypen som tagit sig
in genom fönsterspringan i sin dödsmarsch mot den nakna
glödlampan. Golvet, nysopat ännu i morse, och med den
distinkta lukten av klor kvar som i en simhall, börjar
fyllas av döda insekters vingar, förpassade till en
bättre tillvaro. Blixtarna ritar tecken i skyn, men
ingen verkar titta. Bergskammarna lyses tillfälligt och
dramatiskt upp, hårda i skymningens mörker. Syrsorna
har hakat upp sig. Det knäpper i taket av nattens
svalka, och trots att solen inte längre lyser finns
kvavheten kvar. Den hänger som en svettrem innanför
skjortan.
Inte heller det märker Anjelica. Märkligt
frånvarande. Det enda som inte alls stämmer är dimman.
Dessa eviga filmer. Försök bara att trycka ner dem i
burken och klippa av dem med intelligensbefriad
marknadsföring av spaghetti, barnmat och bilar. Nänä.
De sipprar ut som dimman, oombedd, formlös. Sergio har
somnat framför TV:n. Igen. Moppen, modell Piaggio,
ligger slarvigt utspridd i närheten, till skam för
grannskapet ( som Annabella aldrig försummar att påpeka
för Fiore) och fälla för senkomna fäder, som hotar
bryta nacken av sig vid vingelkurse n från baren och
hem. Skulle just vara typiskt. Respektabel
samhällsmedborgare lömskt mördad av strategiskt
utplacerad moped, märke Piaggio. Piaggio! Vad skulle
föräldrarna säga!? Om det åtminstone vore nåt med
lite stil. Sergio är inte mycket för stil. Vill säga,
inte längre. Inte sen den där...Det som Annabella
särskilt lägger märke till är den ständigt växande
högen av tomma Rocca Guelfa-Chianti flaskor nere vid
skräpbingen. Det är stor synd och skam, brukar hon
säga ti ll Fiore, och alla andra är villiga att höra
på, eller annars bara råkar befinna sig inom hennes
rösts radie. Och om man är en stammis på Coop, vilket
ju i stort sett alla är, då råkar man förr eller
senare ut för Annabella. Om man får tro henne är det
me sta fel. För tillfället är älsklingsobjektet
Sergio, förra månaden var det de korrumperade
kristdemokraterna, dessförinnan den missförstådde
Berlusconi, och ännu tidigare, för dem som ännu mindes
så långt tillbaka som till början av året, var det
överflöd et av vilda katter som rörde till Annabellas
sinnestillstånd och hennes sinne för rim och reson. Det
är inte längre så många som hör vad hon säger.
Nånslags självbevarelseinstinkt skall man ju ha. Rockan
och hans kompisar skrattar öppet åt henne, när de i
nte är upptagna med att vissla åt tjejer eller ta ännu
ett varv runt torget på sina döhäftiga moppar. De
lever bara upp till Annabellas bestämda uppfattning om
landets allmänna degenerering.
Uppe på kullarna ovanför ser dimman ut som piprök, men
det luktar inte piptobak, det luktar blöt rök och
färsk basilika. Märkligt hur dofter förstärks i
mörkret. Det är ingen obehaglig eller påträngande
lukt, nej, tvärtom ger det en behaglig smak i munnen av
mat, eller kanske ett minne där bakom hörnet. Rockan
tänker förstås inte på nåt sånt när han susar
uppåt genom mörkret och lukterna på sin
femtiotalskopierade Scarabeo. Istället njuter han av
farten, känslan av att vara nästan tyngdlös, mörket
som rus ar emot, uppslitsad av hans knubbiga ljusstråle.
Det är i slutet på Augusti, sommaren lägger in ett
sista högvarv och Rockans huvud är fullt av musik.
-Due te freddi.
-Pesca o Limone?
-Pesca.
-Va bene. Tremila.
-Två isté.
-Persika eller citron?
-Persika.
-OK. Tretusen.
Efter att Rockan åkt har Roberto äntligen blivit
ensam med Gianluca. De sätter sig i hörnet av det
stora, och så här sent öde rum, som är Casa del
Popolos bar.
-Nå, har du nåt?
-På Francesca? Nä. Du, jag måste ha mera tid, fattar
du inte det?
-Hur svårt kan det vara egentligen? Vi har ju snackat om
det här i en vecka!
Roberto säger inget, men hans uttryck är talande,
han himlar överdrivet med ögonbrynen, tar omständligt
fram ett paket röda Gauloise, skakar fram två pinnar
och sträcker sig fram över bordet. Gianluca stryker eld
på en tändsticka och båda suger in, håller andan och
låter röken sippra ut genon näsan. Det är en
pågående duell. Den här gången drar Roberto längsta
stråt och Gianluca hostar ut resten av röken,
flämtande efter luft.
-Okej, jag skall försöka, jag lovar.
-Bra, svarar Roberto och släpper därmed ut den sista
rökpuffen.
Han tar upp il Manifesto och bläddrar förstrött.
Gianluca trutar med munnen och går, eller snarare
släntrar mot jukeboxen. Han slänger i 500 lire och
trycker självmedvetet in 666.
Rockan kallsvettas under skinnjackan när han
äntligen är framme. Han parkerar elegant och stiger
vant över Sergios välta moppe. Han gör det omedvetet,
automatiskt. Han skulle antagligen snubbla om den INTE
fanns där, förbi krönet på Via Costa del R ossa 26,
därmed raserande den teori som Annabella orerat så
vältaligt för. Rockan smyger förbi Annabellas
gårdsplan. Inte av hövlighet, utan mer för att inte
väcka Vittorio, en ettrig terrier. Nu är en ettrig
terrier inte mycket att vara rädd för, och räd dsla
är förresten en känsla Rockan aldrig skulle erkänna
sig skyldig till. Nej, det är bara det att en hund
genast väcker flera hundar, och snart är hundarnas OS i
skällande igång. Och det vill Rockan gärna undvika.
Det är sent, och han hade ju lovat, men vafan, man kan
ju inte bara sticka va, från kompisarna, och..Rockan
slutar argumentera med sig själv. Det spelar ingen roll.
Han har dåligt samvete, och han är arg för att han har
det. Aldrig kan man göra alla nöjda , tänker han
uppgivet och undrar varför det är så. Så orädd
Rockan än må kalla sig skulle han aldrig ta genvägen
över Via L Lippi. Ingen leker med Anjelica. Det är inte
feghet, det är allmänt vedertaget. Så gör alla.
Rockan svär tyst och önskar att han inte glömt sin
svettnäsduk hemma. Svetten är kall och börjar klibba.
Helst vill han in i duschen, men det är förstås inte
att tänka på. Det skulle hon inte svälja. Han undrar
snabbt om deras gräl strax skall fortsätta d är det
slutade i eftermiddags, men slår bort tanken. Snart nog
skulle det märkas ändå. Fan också. Vittorio hördes
inte av, och Rockan pustar ut. Sen ser han att det är
mörkt i fönstren. Ett ögonblick är paniken där; har
hon stuckit? Packat väskan och kru pit hem till mamma,
svalt stoltheten, packat in Gino och flytt fältet. Men
lika fort som panikskräcken kommer är den borta igen.
Nej, hon skulle inte göra så. Hon skulle komma på
bättre sätt att hämnas. Eviga bataljer. Det lärde dom
aldrig ut i skolan, st od inte i nåra läroböcker.
Livet är ett slagfält och närstriderna sker innanför
hemmets väggar. Eller om dom lärde ut det hade han
missat den lektionen. Han försöker föreställa sig
gamle Vincenzo, med sina vaxade mustacher, predika om
äktenskapets krigsly cka. Ett leende far över munnen,
och följs av ett smackande, en ovana som han själv inte
vet om, och han öppnar dörren till köket. Handen går
automatiskt till ljusknappen, på vänster sida om
dörren. Han för handen till munnen för att kväva ett
-Vad i he-...
Sergio vaknar med ett ryck klockan sex på
morgonen av att han trillar ner från soffan. TV:n står
på, och det första har ser när han satt på sig
glasögonen och fokuserat blicken är dammråttorna under
soffbordet. Desorienterad sätter han sig upp och stirrar
rakt in i 250 par skinkor, ben och lår som i tre nummer
för små svarta ursäkter till baddräkter försöker
morgonjumpa sig till den åtråvärda Miss Italia-titeln.
Programvärden är utlädd till korv, salami från det
sponsorerande bolaget närmare bestäm t, men den
detaljen, liksom resten av programmet har för länge sen
slutat fånga Sergios uppmärksamhet. Han letar efter
fjärrkontrollen för att få tyst på eländet och
blidka Kung Alkohols stilvidriga smedjeslag i den armades
hjärnan. När det inte lyckas re ser han sig upp och
går ut genom den halvöppna dörren, nerför de två
trappstegen, över gården och fram till sin vita moped.
Han grenslar besten och rullar nerför backen. Den är
brant och lång, han behöver inte starta motorn förrän
han är långt hemifrån. Förutom att han just kommer
på att han glömde kolla om han tog med sin plånboken.
Han drar igång motorn, och knattret från det trasiga
avgasröret väcker genast några hundar, och sen är
orkestern igång. Inte för att Sergio bryr sig. Han
pressar sin gamle tr ottjänare uppför via Chianesi,
ställer upp bakhjulen och låter motorn knattra, medans
han lugnt öppnar grinden, går in i hallen och plockar
på sig plånboken. I trädgården nappar han åt sig ett
plommon, stiger åt sidan för en skorpion som just
vaknat och sätter sig på moppen en andra gång. Klockan
är 6:15. Inga bilar i rörelse, fönsterluckorna är
stängda överallt. Trots baksmällan gillar Sergio
ensamheten. Det känns som om han är den enda levande
personen. Tyvärr håller inte illusionen särskilt
länge. Han parkerar på Sardellis tomma parkeringsplats
och låser upp de höga grindarna. Han går fram till
vaktbåset, byter om till uniformen efter att ha
stämplat in, och ger sig av efter Giuseppe. Som vanligt
ligger han i lagerbyggnad tre och snarkar.
-Ecco. Miscusa Signore, säger han med låtsad
stränghet. -Non voglio disturbare, ma...
Guiseppe flyger upp i ett huj och ser sig yrvaket
omkring. -Ah, siempre tu. Porca Madonna, Sergio.
-E Buon giorno anche a lei, svarar Sergio obesvärat.
Tänkte lösa av dig tidigt idag.
-Hm.
Guiseppe skrapar sig i huvudet, sträcker på sig och
motstår impulsen att ta fram en cigarett.
-Några besök?
-Nä.
-Mhm.
-Mh.
-Sköna drömmar?
Guiseppe svarar inte, fortfarande lite putt över den
abrupta väckningen. I själva verket var det en MYCKET
angenäm dröm som blivit avbruten mitt i, men det
tänker han inte berätta åt Sergio. Låt honom våndas,
tänker han, men ångrar genast sin elakhet, även om han
inte uttalade den högt. Med lätt skuldförvirrad blick
ser han på sin arbetskamrat och vän.
-Det blir en fin dag.
Himlen bortom bergen är ljusblå, molnen är
få. Det ser att bli ännu en varm, kvav, augustilördag.
Fukten ligger i luften, men inte länge till. Dimman syns
det inte ett spår av. Några fåglar tjattrar i
närheten av fruktträdgården på andra sidan väge n.
En ödla rör sig ryckigt över den sönderfallande
stenmuren som ligger mellan frukterna och alltför ivriga
småpojkshänder och munnar. Det är inte det att frukten
där är speciell, men muren gör den förbjuden, och
därför spännande. Så det som skulle vara h inder blev
en lockelse. Därav taggtråden bakom muren. Det kan ju
tyckas lite överdrivet, men då känner man inte don
Leoluca Bagarella. Om detta bryr sig ödlan ingenting,
den är ute för att fånga solens första strålar.
Han vaknar av smällen. Går ut i hallen och
plockar upp breven från dörrmattan. Skänker
brevbäraren en flyktig tanke, undrar varför han alltid
smäller i grinden när han kommer. -Reklam, reklam, ah.
Nu ska vi se. Han öppnar ett litet vitt kuvert.
Otåligt. -mmh, käre Roberto, blah blah..kan inte
förstå varför du lämnade San persiceto för
Grassina..jaja..jag har nu satt in pengar på kontot, men
som du vet är pensionerna inte desamma sen
Berlusco...jag vill inte höra på ditt eviga klagande,
protesterar Robert o högt, trots att hans mor är flera
hundra kilometer bort. Om han känner nånting så är
det irritation. Är det kanske hans fel att farsan slet
ner sig vid FIATS löpande band och dog för tidigt? Är
det kanske hans fel att morsan är ensam? De andra, de
fattade att sticka i tid. Två kort om året är allt vi
ser av dem , tänker han avundsjukt. Det ena vid julen,
det andra på morsans födelsedag. Merry Christmas from
Maryland. -I am an engineer. En-GI-near. I want to get
rich. Ritch. Roberto går ut i köket. Eller, det är
kanske för mycket sagt. I det källarutrymme han hyr av
Marcella finns ett rum och en kokvrå. Men Roberto gillar
att kalla det för kök. Varmvatten saknas, liksom
telefon. Det är billigt och utsikten är fin. Det är
bara temporärt, säger Roberto. Tills jag hittar nåt
bättre. Eller - vem vet - sticker till USA. Med alla
albaner som tränger sig på, hur skall man få plats? Om
Robertos far-frid över hans minne-skulle höra honom nu,
blev det genast fysisk påkänning, närkontakt med
bältet. 30 år i PCI och 20 år fackligt aktiv hade
gjort Fadern till övertygad kommunist, men vad gott
gjorde det honom, frågar Roberto. Död är han
likafullt. Och jag är pank. Ta´t där du kan få't,
säger jag..
Slut på del 1
© Johanni Larjanko 1995
Del 2;
Uppgörelse med förhinder.
|
|