Ihmisoikeudet elämäntapana
Ihmisoikeuskasvatus
tarkoittaa ihmisarvoa kunnioittavan elämäntavan opettamista ja
oppimista. Siten
ihmisoikeuskasvatus ei ole itsenäinen oppiaine, vaan
pikemminkin asennekasvatusta. Se on oppia ihmisoikeuksista sekä
ihmisoikeuksiin kasvattamista ja kasvamista.
Ihmisoikeuskasvatuksen perustana on tapa, jolla
ihminen ymmärtää itseään, muita ja yhteiskuntaa.
Ihmisarvon, oikeuden, kunnioituksen ja
velvollisuuden käsitteiden sisäistäminen on suvaitsevan,
välittävän, erilaisuutta ja kaikkien oikeuksia kunnioittavan
yhteiskunnan kivijalka.
Tutkimusten mukaan kouluikäiset saattavat
kärsiä huonosta itsetunnosta, joka vaikeuttaa
täysipainoista osallistumista yhteisön, kuten luokkahuoneen
tai myöhemmin yhteiskunnan, toimintaan. On vaikeaa kunnioittaa
muiden oikeuksia, jos ei koe itse olevansa kunnioituksen
arvoinen. Siksi ihmisoikeuskulttuurin edistäminen niin koulussa
kuin yhteiskunnassakin alkaa luottamuksen rakentamisesta ja
kaikkien oikeuksia kunnioittavan ilmapiirin luomisesta.
Kun opettajat ja kasvattajat pyrkivät
johdonmukaisesti rakentamaan tämänkaltaista
"ihmisoikeuskulttuuria", kaikkien
aineiden tunnit ovat ihmisoikeuskasvatusta.
Ihmisoikeuskasvatus tarjoaa tavan
jäsentää ympäröivää maailmaa.
Kansainvälisten ihmisoikeuksien
kehitys nivoutuu historiallisiin tapahtumiin ja kertoo
jatkuvasti muuttuvasta maailmasta. Maailman
tapahtumat, kuten talouden ilmiöt seurauksineen, sodat ja
konfliktit, tai nälänhädästä kertovat uutiset tulisi sitoa
nuoren omaan kokemusmaailmaan perustuviin oikeuden, vapauden ja
tasa-arvon käsitteisiin.
Ihmisoikeudet elämäntapana, käsitys omista
oikeuksista ja vastuuntunto muiden oikeuksien toteutumisesta
kehittyvät arjessa jatkuvan omakohtaisen kokemuksen
kautta. Siksi ihmisoikeuskasvatuksessa on hyvä käyttää
osallistuvan oppimisen keinoja, jotka korostavat itsenäistä
tiedonetsintää sekä analyyttistä ja kriittistä ajattelua.
|