Ihmisoikeudet kylmän sodan
varjossa
YK:n ihmisoikeustoimikunta alkoi
ensin valmistella kansalais- ja poliittisten oikeuksien
sopimusta. Kansalais- ja poliittiset oikeudet (KP-oikeudet) ovat perinteisiä
vapausoikeuksia, ja niiden juuret ovat tukevasti liberaalissa
ajattelussa. Kun YK:n yleiskokous vuonna 1950 velvoitti ottamaan
taloudelliset ja sosiaaliset oikeudet (TSS-oikeudet) mukaan sopimuksen
valmisteluun, ongelmaksi tuli yksilön vapauden ja
yhteiskunnan tarpeiden välinen kiista.
Kylmän sodan ilmapiirissä ydinkysymyksenä oli se, pitäisikö taloudellisten,
sosiaalisten ja sivistyksellisten etujen olla sopusoinnussa
perinteisten liberaalien arvojen, kuten puheen-, uskonnon-, lehdistön- ja
yhdistymisvapauden kanssa. Länsiliittoutuman
mukaan niiden ei pitäisi olla yhtä tärkeitä, mutta itäinen
blokki oli toista mieltä. Sopimuksen valmistelijat päätyivät
tekemään kaksi sopimusta, ja valtiot saivat ratifioida joko
molemmat tai vain toisen niistä. Yhdysvallat jättäytyi
ulkopuolelle sopimusten valmistelusta, ja länsimaat ovat myöhemminkin
olleet haluttomia kehittämään ihmisoikeuksien toista
sukupolvea, eli taloudellisia, sosiaalisia ja sivistyksellisiä
oikeuksia.
Kylmä sota mutkisti
suurvaltasuhteita, ja erimielisyydet oikeuksien sisällöstä
lykkäsivät sopimusten hyväksymistä aina joulukuuhun 1966
asti. KP-oikeuksia koskevan sopimuksen hyväksymisen puolesta
äänesti 106 valtioita ja TSS-oikeuksia koskevan sopimuksen
puolesta 105 valtiota. Yksikään jäsenvaltioista ei äänestänyt
sopimuksia vastaan. Molemmat sopimukset tulivat voimaan
kuitenkin vasta vuonna 1976.
Voidaan sanoa, että TSS- ja
KP-sopimukset joutuivat kylmän sodan uhreiksi. Kylmän sodan
aikana länsimaat korostivat kansalaisoikeuksia ja poliittisia
oikeuksia, kun taas itäblokin maat ja kehitysmaat korostivat
taloudellisten, sosiaalisten ja sivistyksellisten oikeuksien
ensisijaisuutta.
|