Hindulaisuus,
kastijärjestelmä ja ihmisoikeudet
HINDULAISESSA YHTEISKUNNASSA YKSILÖN ASEMA
MÄÄRÄYTYY USEIN EDELLEEN KASTIN MUKAAN.
Hindulaisuus on monimuotoinen uskonto.
Satojen vuosien aikana hindulainen perinne on kerrostunut
päällekkäin, ilman että uusi olisi syrjäyttänyt mitään
vanhasta. Hindulaisuudesta puhuttaessa korostetaankin usein
moniarvoisuutta ja suvaitsevaisuutta. Käytännössä
hindulaisuuden eri muodot ylläpitävät kuitenkin
yhteiskunnallisia hierarkioita, sillä
kastijärjestelmä on hindulaisuudessa keskeisellä sijalla.
Ihmisoikeuksien voi sanoa olleen
perinteisessä intialaisessa yhteiskunnassa sidoksissa yksilön
asemaan kastilaitoksen hierarkiassa. Usein tämä pitää
paikkansa myös nykyään. Pyhien Veda-kirjojen mukaan varnat,
eli pääkastit, syntyivät kun jumalat aikojen alussa uhrasivat
alkuihmisen, Purusan. "Kosmisen miehen suusta syntyi pappien
kasti, hänen käsivarsistaan syntyivät ruhtinaalliset soturit,
hänen reisistään maanviljelijät ja jaloistaan
palvelijat." Kastittomat jäivät tämän pyhän jaon
ulkopuolelle. Heidät tuomittiin epäihmisiksi, joiden kuului
huolehtia yhteisön raskaimmista ja likaisimmista töistä.
Monimutkaiset rituaaliset säännöt alistivat ja erottivat
heidät muista ihmisistä.
Hindulaisuudessa elämän arvo määräytyy
sen perusteella, johtaako se ihmistä lähemmäksi kaikkien
tunnustamaa päämäärää, vapautumista jälleensyntymien
ketjusta. Perinteen moninaisuus ja kerrostuneisuus vaikuttavat
osaltaan siihen, että on monia hyväksyttäviä tapoja, joilla elämästä voi tehdä elämisen arvoisen. Lakikirjat kuitenkin
osoittavat kullekin kastille omat velvollisuutensa ja
sopivuussäädöksensä, ja tasa-arvoon perustuvia
ihmisoikeuksia on vaikea sovittaa yhteen kastijärjestelmän
kanssa. Kastijärjestelmä onkin ihmisoikeuksien koetinkivi
monissa hindulaisissa yhteisöissä.
|