|
Buddhalaisuus ja ihmisoikeudet
Kysymys "Mikä on buddhalainen käsitys
ihmisoikeuksista?" on hankala, koska toisin kuin monilla
muilla maailmanuskonnoilla, buddhalaisuudella ei ole hierarkiaa
ja keskittynyttä johtoa, joka määrittäisi "buddhalaisen
opin". Buddhalaisuus on jakaantunut useisiin koulukuntiin
ja levinnyt moniin eri kulttuureihin, joissa opit ja rituaalit on
aina mukautettu paikalliseen kulttuuriin. Myös virallisesti
hyväksytyn opin ja ihmisten tosiasiallisten uskomusten
välillä on selvä kuilu.
Yleisiä opillisia ideoita, jotka toistuvat
useimmissa buddhalaisissa teksteissä, ovat käsitys
jälleensyntymisestä, valaistuminen eli nirvana ihmisen
korkeimpana päämääränä, elämän kunnioittaminen ja
väkivallattomuuden vaatimus. Useimpien buddhalaisten ajatusten
mukaan kärsimys johtuu tietämättömyydestä ja
itsekkyydestä.
Buddhalaisessa opissa ihminen ei ole lajina
samalla tavalla ainutlaatuinen olento kuin monien muiden
uskontojen opeissa. Ihmisellä ei ole kuolematonta tai edes
kuolevaista sielua, ei mitään pysyvää ja ainutkertaista
minuutta. Ihminen koostuu ruumiista, tunteista, tietoisuudesta,
mielestä ja ruumiin toiminnoista, jotka kaikki ovat alituisessa
muutoksessa. Kuolemassa ne hajoavat ja yhtyvät uudelleen
jälleensyntymisessä, joka saattaa tehdä ihmisestä myös
eläimen tai jumalan.
Ihminen on kuitenkin sikäli ainutlaatuinen,
että vain ihminen voi saavuttaa valaistumisen,
nirvanan. Nirvanan saavuttamiseksi on erilaisia hyvän elämän
ohjeita, joissa korostuu se, mitä pitää tehdä tai mitä ei
saa tehdä, jotta päästäisiin lopulliseen päämäärään.
Ohjeet eivät siis ole käskyjä käskyjen vuoksi, vaan ohjeita
päämäärän saavuttamiseksi. Ihmisen oikeuksista niissä ei
juuri puhuta. Poikkeuksen muodostavat esimerkiksi säännöt,
jotka vapauttavat buddhalaisen munkin jostakin velvollisuudesta,
jos hän on esimerkiksi sairas.
Toisaalta buddhalaiseen oppiin sisältyy
elämän kunnioittamisen ja väkivallattomuuden ihanne, jonka
voidaan tulkita edellyttävän ajatusta elävien olentojen
yhtäläisistä oikeuksista. Painopiste on kuitenkin enemmän
siinä, että hyväntahtoinen ihminen hyötyy itse omasta
hyvyydestään.
|
|