|
Buddhalainen hyvä elämä
BUDDHALAISUUDESSA PUHUTAAN TAITAVASTA JA
OIKEAAN NÄKEMYKSEEN JA YMMÄRRYKSEEN PERUSTUVASTA
ELÄMÄNTAVASTA.
Buddhalaisen ajattelun mukaan hyvän elämän
edellytyksenä on viisauden ja myötätunnon samanaikainen
kehittäminen. Viisaudella tarkoitetaan sellaisia älyllisiä
ominaisuuksia kuten ajatusten erittelyä, harkintaa ja loogista
päättelyä. Myötätunnolla taas tarkoitetaan
tunnepohjaisia ominaisuuksia kuten rakkautta, hyväntahtoisuutta
ja suvaitsevaisuutta.
Gautama Buddha luonnehtii elämää kärsimykseksi:
Syntyminen on kärsimystä. Vanheneminen on kärsimystä.
Kuoleminen on kärsimystä. Suru, valitus, tuska, huoli ja
epätoivo ovat kärsimystä. Yhdessäolo epämieluisan kanssa on
kärsimystä. Ero mieluisasta on kärsimystä. Kärsimystä on sekin, kun ei saa
haluamaansa. Lyhyesti: tarrautumisen viisi
ilmiöryhmää ovat kärsimystä.
Buddhan opin (dharman) kahdeksanosaisen tien
eettistä käytöstä määrittelevään osaan kuuluvat oikea
puhe, oikea toiminta ja oikea elinkeino. Oikea puhe on
tarkkaavaista, tiedostavaa puhetta. Kommunikoidessaan ihminen
puhuu totuudellisesti, ystävällisesti, rakentavasti ja
ainoastaan sellaista, mikä on tarpeellista. Oikea toiminta on
toimimista viisaasti aiheuttamatta kärsimystä eläville
olennoille sen enempää kuin itselleenkään. Buddhalaisen
luostarin asukkaille oikea toiminta tarkoittaa kymmenen
harjoitusohjeen noudattamista eli pidättäytymistä (1)
elämän tuhoamisesta, (2) varastamisesta, (3) sukupuolisuhteista, (4)
väärästä puheesta, (5) tajuntaa sumentavista aineista, (6)
väärästä syömisestä, (7) tanssista, laulusta,
musiikkiesitysten ja näytelmien katselusta, (8)
kukkaköynnösten, hajuvesien ja kosmeettisten aineiden
käyttämisestä sekä koruilla kaunistelemisesta, (9) korkeista
tai ylellisistä vuoteista ja (10) kullan ja hopean (rikkauksien)
vastaanottamisesta.
Erityisesti buddhalaisille maallikoille
tarkoitetut kymmenen taitavuutta erittelevät kolme kehon,
neljä puheen ja kolme mielen taitavaa toimintaa, jotka ovat
kymmenen taitamattomuuden vastakohtia ja joihin buddhalainen
eettisyys voidaan tiivistää. Kehon taitavuudet ovat
väkivallattomuus, varastamattomuus ja sukupuolinen siveys.
Puheen taitavuudet taas ovat totuudellisuus,
pahanpuhumattomuus, ystävällisyys ja asiallisuus. Mielen
taitavuuksia ovat pyyteettömyys, hyväntahtoisuus ja
harhaluulottomuus.
|
|