Juutalainen kulttuuri
Juutalaisuutta on luonnehdittu palapeliksi,
joka kokonaisuudessaan on kaunis ja virikkeellinen kuvataulu.
Jos siitä poistaa yhdenkin osan, tilalle jää vain ammottava
tyhjyys. Jos tarkastelee tätä palasta irrallisena, se ei
avaudu. Se on merkityksellinen kokonaisuuden osana,
merkityksetön yksinään. Näin on myös J-n käskyjen ja
lakien laita. (Käytetty muoto johtuu Vanhan testamentin
määräyksestä, jonka mukaisesti juutalaiset välttävät
turhaan lausumasta korkeimman nimeä.)
Jotkin lait voivat tuntua
merkityksettömiltä irrallisina, kuten esimerkiksi
juutalaisuudessa tärkeän ruokajärjestyksen noudattaminen tai
sapatin pyhittäminen. Jos ne asettaa koko elämän
palapeliin, niiden oivaltaa kuitenkin olevan tärkeitä osia siinä
uskonnollisten periaatteiden kokonaisuudessa, joka määrää
kaikkia juutalaisen hyvän elämän kohtia ja kohteita, kehdosta
hautaan.
Juutalaisuus on yhteisöllinen uskonto.
Pyhistä pyhin J-n lahjoista on elämä. Sen pyhittäminen on
juutalaisen hyvän elämän perusta sekä kaikkien J-n lakien ja
käskyjen tausta ja syy. Juutalaisuus pyhittää henkilön, ajan
ja paikan. Kaikki J-n lait ja käskyt kohdistuvat näihin
kolmeen seikkaan. Henkilön pyhitys kuvastuu laeissa, joissa
käsitellään sosiaalista ja liike-etiikkaa, seksuaalisuhteita,
ruokatapoja, pukeutumista ja puhetta, perhesuhteita,
henkilökohtaista siisteyttä ja terveydenhoitoa, elämän
tärkeyttä. Ajan pyhittäminen korostuu laeissa, jotka
liittyvät sapattiin ja muihin pyhiin. Paikan pyhittäminen
liittyy lakeihin, joissa käsitellään synagogaa sekä
oppimista ja opintoja.
Perhe on juutalaisuuden uskonnollisen
elämän keskus. Vankka ja voimakas juutalainen koti takaa
juutalaisuuden arvojen ja instituutioiden jatkumisen.
Juutalainen perhe on käsitteenä suomalaista ydinperhettä
paljon laajempi. Se käsittää kaikki sukupolvet ja molemmat
sukupuolet. Vanhempien ja lasten kunnioittaminen on eräs
tärkeimmistä käskyistä.
Juutalaiset huolehtivat vanhuksistaan. He yrittävät viimeiseen asti pitää
vanhuksensa lähellään, eivätkä usean aikuis- ja
lapsisukupolven muodostamat perheet ole lainkaan harvinaisia. Vanhempien kunnioitus ulottuu kuoleman
jälkeenkin, sillä jokainen juutalainen on velvoitettu
muistamaan rukouksin ja lahjoituksin vanhempiensa kuoleman
vuosipäivää ja elämään tavalla, joka on kunniaksi
vanhempien muistolle. Siteet vanhempiin ovat syvät ja
voimakkaat, ja vanhempien heitteille jättäminen on yhteisössä
niin halveksittavaa, että se johtaa sosiaalisiin
vaikeuksiin.
Lapsen syntymä on juutalaisille arvokas
ja riemullinen tapahtuma. Toora määrää, että poikalapset on
ympärileikattava kahdeksantena päivänä syntymän jälkeen.
Se on samalla nimenantamistilaisuus. Tyttöjä ei missään
nimessä ympärileikata.
Lasten konfirmaatiotilaisuus eli Bar Mitsva
pojille ja Bat Mitsva tytöille on toinen hyvin iloinen
perhejuhla. Juutalaiset häät koostuvat vihkiäisistä ja
niiden jälkeen pidettävistä häistä. Vihkiäisten lopuksi
sulhanen rikkoo jalallaan lasin, mikä muistuttaa Temppelin
hävityksestä.
Kuolema on juutalaisuudessa osa
elämänkaarta, ja siksi kuollutta on kohdeltava yhtä
kunnioittavasti kuin elävää. Samalla on huolehdittava
surevien hyvinvoinnista – suruun osallistuukin koko juutalainen
yhteisö. Juutalaisille eläminen rauhassa omien lakiensa,
sääntöjensä ja perinteidensä mukaisesti ilman ulkopuolisten
käännytyspainostusta on edellytys hyvälle elämälle.
|