Raamatun perusta
ihmisoikeuksille
KRISTINUSKON JA JUUTALAISUUDEN PYHÄ KIRJA
RAAMATTU TARJOAA ARVOKKAITA JA MYÖNTEISIÄ NÄKEMYKSIÄ
IHMISOIKEUKSIIN.
Kun puhutaan vanhojen kirjauskontojen
suhteesta ihmisoikeuksiin, on tärkeä erottaa toisistaan
historiallinen tieto ja uskonnon sisällä tapahtunut kehitys.
Globaalistumisen myötä on
tultu yhä tietoisemmiksi erilaisten kulttuurien ja
uskontojen olemassaolosta ja jokaisen ihmisen
perusoikeuksista. Samalla vanhojen
kirjauskontojen perinnöstä on löytynyt arvokkaita
ihmisoikeutta puolustavia näkemyksiä, joita on työstetty
eteenpäin.
Vanhasta testamentista löytyy vahva perusta
modernille ihmisoikeuskäsitteelle. Ensinnäkin tunnustetaan jokaisen ihmisen
arvo Jumalan kuvana. Vanhan testamentin mukaan
ihminen asetettiin vallitsemaan ja varjeleman luomakuntaa, ei
jumalten palvelijaksi. On helppo ymmärtää, miten tällainen
näkemys antaa vahvan perustan ihmisoikeuksille. Ihminen on
Jumalan kuva, ja siksi jokainen ihminen on äärettömän
arvokas.
Toinen tärkeä ihmisoikeuksia tukeva
näkemys Vanhassa testamentissa on se, että koko ihmissuku on
lähtöisin yhdestä kantaisästä ja kantaäidistä,
Aatamista ja Eevasta. Vaikka näkemys ei olekaan enää historiallisesti
kovin puhutteleva, sillä on aina
ollut tärkeä merkitys niin juutalaisuudessa kuin
kristinuskossakin. Kaikki ihmiset ovat toisillensa ikään kuin
sisaria ja veljiä. Universaalin lähetysnäyn mukaan kaikki
kansat tulevat lopulta palvelemaan yhtä ja samaa Jumalaa.
Maailmassa vallitsee rauha ja sodat loppuvat. Tämä
universalismi asettaa jokaisen ihmisen tasa-arvoiseen asemaan.
Vanhan testamentin profeettojen julistuksissa
esiintyy myös oikeudenmukaisuuden vaatimus. Kehotus huolehtia
köyhistä, orvoista, leskistä ja muukalaisista liittyy
heprealaiseen rauhan – shalomin – ihanteeseen, jonka mukaan
yhteiskunnassa vallitsee rauha silloin, kun jokaisella
ihmisellä on oikeus elinkelpoiseen elämään. Lisäksi
Mooseksen kirjoissa toistuu usein kehotus välittää tuleville
sukupolville Jumalan ilmoitus. Jokaisella ihmisellä on siis
vastuu huolehtia siitä, että lähimmäisellä on oikeus
saavuttaa elinkelpoinen elämä. Opetusvastuun myötä tämä
asenne siirtyy uuden sukupolven perinnöksi.
|