Yksilön vai yhteisön
ensisijaisuus?
Länsimainen liberalismi on korostanut
rationaalisen yksilön vapautta valita, määritellä ja etsiä
täyttymystä. Eräät muut kulttuurit, kuten
konfutselaisuus, ovat painottaneet yhteisön merkitystä.
Yksilöllisyys liittyy yhteisöihin, joissa yksilöiden välinen
yhteys on löyhä: jokaisen odotetaan huolehtivan itsestään sekä
lähiperheestään. Kollektivismi liittyy yhteisöihin,
joissa ihmiset ovat syntymästään saakka osa vahvaa, yhtenäistä pienryhmää. Se suojelee ihmistä
koko eliniän ajan, ja ihminen puolestaan on ehdottoman lojaali
ryhmälleen. Yleistäen voidaan sanoa, että individualistiset yhteisöt ovat
minäkeskeisiä kun taas kollektiiviset painottavat
"meitä".
Viime vuosien aikana keskustelu yksilön
ja yhteisön oikeuksista on virinnyt uudelleen. Yksilöillä
voi olla ihmisoikeuksia sekä yksilöinä että yhteisön
jäseninä. Alkuperäiskansojen ja vähemmistöjen oikeudet ovat
nousseet maailmanlaajuiseksi huolenaiheeksi. Esimerkiksi etnisten tai kielellisten vähemmistöjen erityissuojelu on tarpeellista.
Tällä ei kuitenkaan tarkoiteta sitä, että
kansojen oikeuksien avulla voitaisiin
kieltää yksilöiden oikeuksia.
Ihmisoikeuksien yleismaailmallinen julistus,
kuten muutkin ihmisoikeusasiakirjat, on yksilökeskeinen ja
universaalisuutta painottava. Tämä ei kuitenkaan itsestään
selvästi sovi kaikkiin kulttuureihin. Esimerkiksi monet
eteläisen pallonpuoliskon yhteiskunnat rakentuvat juuri
yhteisöistä. Yksilöä pidetään ensisijaisesti yhteisön
jäsenenä. Ristiriita ihmisoikeuksien kanssa ilmenee
silloin, jos yhteisön paras näyttää olevan eri asia kuin yksilön
oikeus tai vapaus. Toisaalta myös yksilö itse saattaa kokea
jäsenyytensä yhteisössä tärkeimmäksi oikeudekseen.
Kollektiivisten ihmisoikeuksien ajatuksena ei olekaan yksilön
oikeuksien alistaminen, vaan tarkoituksena on valtuuttaa
jokainen yksilö oman yhteisönsä sisällä. Aina tämä ei
kuitenkaan ole ongelmatonta.
|