Esimerkki
yhteisökeskeisestä ajattelusta
ITÄAFRIKKALAISESSA KULTTUURISSA HYVÄ
ELÄMÄ ON YHDESSÄ ELÄMISTÄ.
Yhteisökeskeisyys on perinteisen
itäafrikkalaisen elämänmuodon perusta, joka näyttää
säilyvän jossain määrin muuntuneena myös kaupungistuvissa
oloissa. Käytännössä tämä ilmenee monin tavoin: avioliitto
mielletään yhä edelleen kahden suvun väliseksi sopimukseksi,
talkoot ja kaikenlainen yhdessä tekeminen ovat vielä
arvossaan. Afrikkalaisen olemassaolo ja
minuus, koko hänen identiteettinsä, määrittyy suhteesta muihin ihmisiin.
Hän on olemassa vain yhteisön jäsenenä ja hän on sitä
mitä on ainoastaan osana suurempaa kokonaisuutta.
Afrikkalainen yhteisökeskeisyys ja sen vahva
tunteellinen ulottuvuus näkyvät selvästi itäafrikkalaisessa
sananlaskuperinteessä. "Yksin syödessä ei tule
kylläiseksi", sanotaan Tansaniassa. Ankarimpana
rangaistuksena on perinteisesti pidetty yhteisön ulkopuolelle
sulkemista. Raskaan rikoksen tehnyt henkilö on ollut
yhteisölleen kuollut: kukaan ei ole tervehtinyt häntä eikä
kysellyt kuulumisia. Tällainen sosiaalinen kuolema on johtanut
usein itsemurhaan tai vakaviin psyykkisiin häiriöihin.
Yhteisökeskeisessä elämässä on tilaa
myös ihmisten erilaisuudelle. Sudanilaisilla on sanonta
"eivät kamelit naura toistensa kyttyröille".
Jokaisella ihmisellä on erityispiirteensä, huonot puolensa ja
omituisuutensa. Myös psyykkisesti sairaat on hyväksytty
yhteisön jäseniksi. Heidät on sijoitettu kylähullun rooliin,
mikä edustaa eräänlaista perinteistä avohoitoa.
Toisaalta yhteisökeskeisyyden rajat
saattavat tulla nopeasti vastaan. "Meikäläiset" ovat
kenties vain oma suku tai oma etninen ryhmä, mistä ovat
surullisena esimerkkinä Somalian, Ruandan ja
Burundin sisällissodat.
|