Kulttuurirelativismi
ja ihmisoikeuksien universaalisuus
UNIVERSALISMIN KANNATTAJIEN MUKAAN KAIKKIIN
YHTEISÖIHIN PITÄÄ SOVELTAA SAMOJA EETTISIÄ NORMEJA. KULTTUURIRELATIVISMIN MUKAAN UNIVERSAALISTA MORAALIA EI OLE
OLEMASSA.
Ihmisoikeuksien yleismaailmallisuuden tausta
on luonnonlain teoriassa sekä moraalifilosofiassa, joihin
liittyy perinteinen länsimainen usko yksilön
kansalaisoikeuksien ja poliittisten oikeuksien ensisijaisuuteen.
Universalismin kannattajien mukaan kaikkiin yhteisöihin pitää
soveltaa samoja eettisiä normeja. Vaikka ihmisoikeuksien
juuret ovatkin länsimaisissa kirjoituksissa, se ei universalismin
kannattajien mukaan ole perusteltu syy väittää, että ihmisoikeudet
edustavat länsimaisia arvoja ja sopivat vain
länsimaihin. Klassisen liberalismin kirjoittajat eivät
kirjoittaneet yhteiskuntansa olemassa olevista arvoista, vaan he
pikemminkin hyökkäsivät niitä vastaan. He
ehdottivat periaatteita, jotka heidän mukaansa pitäisi
hyväksyä yleismaailmallisesti. Periaatteiden hyväksynnän
tulisi riippua niiden paikkansa pitävyydestä tai
pitämättömyydestä, ei siitä, tulevatko ne alun perin
lännestä vai jostain muualta.
Kulttuurirelativismi esittää, että
moraalin säännöt vaihtelevat paikasta toiseen. Se väittää,
että moraalikäsitysten vaihtelevuus riippuu kulttuurisista
tekijöistä. Koska moraali on peräisin kulttuurista
ja kietoutunut siihen, kulttuuri myös sitoo moraalia. Kulttuurirelativismin mukaan universaalista moraalia ei
ole olemassa. Joidenkin kulttuurirelativistien mukaan yksilön
oikeudet ovat epäoleellisia kulttuureissa, jotka perustuvat
muihin kuin länsimaisiin arvoihin. Kulttuurirelativismi kieltää
yksilöiltä näiden moraalisen oikeuden vertailla
oikean ja väärän universaaleja standardeja ja vedota niihin. Se ei
myöskään jätä tilaa kritiikille. Kulttuurirelativismin
mukaan moraaliarvojen tulee olla aitoja, eivätkä ne saa tulla
kulttuurin ulkopuolelta.
Sekä kulttuurirelativismissa että
universalismissa voidaan havaita vivahde-eroja. Radikaalien
kulttuurirelativistien mukaan kulttuuri on moraalin ja normien ainoa sitova lähde. Radikaaleille universalisteille
puolestaan kulttuuri on moraalin ja normien kannalta
merkityksetön, koska ne ovat universaalisesti
sitovia. Vahvan kulttuurirelativismin mukaan kulttuuri on
pääasiallisesti moraalin ja normien lähde;
heikon kulttuurirelativismin mukaan kulttuuri voi olla
moraalin ja normien sitova lähde. Joka tapauksessa
vahvakin kulttuurirelativismi on hankalan tilanteen edessä, kun
kulttuurit kohtaavat tai käyvät läpi suuria muutoksia.
|