




|
4 - 5 | 9 7
Twin Peaks & Fire Walk With Me
Miemo Penttinen
"Diane, 11.30, helmikuun 24. Olen juuri saapunut Twin Peaksin
kaupunkiin. 12 mailia Kanadan rajalta etelään, 8 mailia länteen
osavaltion rajalta. En ole eläessäni nähnyt näin paljon puita!"
- Dale Cooper
Twin Peaksin avausjakso esitettiin Yhdysvalloissa suuren
mainoskampanjan saattelemana ABC tv-kanavalla 8. maaliskuuta
1990. Sarjasta tuli pian populaarikulttuurin muoti-ilmiö. "Kuka
murhasi Laura Palmerin?" oli kysymys, jota pohdittiin ihmisten
kohdatessa toimistoissa, virastoissa, kouluissa ja tehtaissa.
Soundtrack-levyn lisäksi markkinoille tuli kasapäin muita Twin
Peaks -tuotteita kahvimukeista ja kirsikkapiirakoista kirjoihin
ja kultaisiin sydämiin. Sarja sai lähes häkellyttävän
yksimielisen positiivisen vastaanoton kriitikoilta ja se keräsi
myös huikeat määrät katsojia (USA:ssa parhaimmillaan 35
miljoonaa) erilaisista yleisöistä.
Suomessa Twin Peaks pyörähti käyntiin MTV:ssä helmikuussa 1991,
ja vastaanotto noudatteli samoja linjoja: valtalehdistö julkaisi
kirsikkapiirakan reseptejä ja karttoja Twin Peaksin asukkaiden
ihmissuhdeverkoista, sarjaa pitemmälle Ruotsissa tai USA:ssa
nähneet rehentelivät tietävänsä Laura Palmerin murhaajan ja
kahdesti viikossa fanit hiljentyivät kahvimukin kera tv:n ääreen
tunnusmusiikin ensisävelten kaikuessa tuhansissa tv-vastaanottimissa.
Vuoden 1991 kesäkuussa, sarjan suosion jo laskettua ja mediakohun
hiljennettyä, pohjois-amerikkalaiset katsojat näkivät sarjan
viimeisen jakson. Väliin mahtui kaikkiaan 30 jaksoa ja 32 tuntia
tv-sarjaa, jonka kaltaista ei oltu televisiossa aikaisemmin nähty
-- ja voisipa väittää ettei ole sen puoleen nähty myöhemminkään.
David Lynchin ja Mark Frostin luoma sarja yhdisteli
murhamysteeriä, saippuaoopperaa, komediaa, surrealismia,
melodraamaa, yliluonnollisia aineksia ja film-noiria. Twin Peaks
oli täynnä monikerroksisia kuvia, ääniä ja merkityksiä --
mediassa, jota on totuttu pitämään yksiulotteisena ja
pinnallisena. Se oli ennakkoluuloton ja rohkea kokeilu, joka toi
televisiokerrontaan entistä elokuvallisempia keinoja ja lavensi
käsityksiä siitä mitä amerikkalaisessa prime-time ohjelmistossa
voi esittää.
"Olimme Mark Frostin kanssa kahvilassa, kun yhtäkkiä keksimme
kuvan muoviin kääritystä ruumiista, joka on ajautunut järven
rannalle."
- David Lynch
Tuosta epäilemättä mielenkiintoisesta kahvipöytäkeskustelusta
alkoi omaperäisistä elokuvistaan tunnetun Lynchin ja Hill Street
Blues -poliisisarjaa luoneen Mark Frostin yhteistyö, jonka
tuloksena syntyi Twin Peaks. Lynch ja Frost kirjoittivat,
ohjasivat ja tuottivat sarjaa yhdessä. Varsinkin ensimmäisen
esityskauden aikana myös muiden käsikirjoittajien (mm. Harley
Peyton, Robert Engels) ja ohjaajien (mm. Duwayne Dunham, Tina
Rathbone, Lesli Linka Glatter) jaksot olivat Lynchin ja Frostin
tiukassa kontrollissa. Lynch ohjasi itse molempien esityskausien
aloitus- ja lopetusjaksot sekä muutaman muun tärkeän jakson.
Lisäksi Lynch sanoitti useimmat Julee Cruisen esittämät ja Angelo
Badalamentin säveltämät sarjassa esiintyvät kappaleet.
Julkisuudessa sarja yhdistettiinkin yleensä nimenomaan Lynchiin --
ja juuri hän sarjan "auteurina" oli yleisimmin haastattelujen
kohteena ja juttujen aiheena, eivät niinkään sarjan näyttelijät
kuten yleensä on tapana tv-sarjojen yhteydessä. Sarjan toisen
primus motorin, Mark Frostin panosta ei pidä kuitenkaan
aliarvioida. Hänellä oli tarvittavaa käytännön kokemusta tv-työskentelystä, ja jopa jotkut "lynchmäiset" elementit sarjassa
ovat saattaneet olla peräisin Frostilta. Tähän suuntaan viittaisi
ainakin se, että Frost on käyttänyt Twin Peaksistä tuttua
mystiikkaa, kuten Mustaa ja Valkoista Kiltaa, myöhemmin
julkaistussa The List of Seven -novellissaan.
"Hän on täynnä salaisuuksia. Siellä mistä me olemme kotoisin,
linnut laulavat iloisia lauluja ja ilmassa on aina musiikkia."
- punatakkinen kääpiö Dale Cooperin unessa
Vaikka sarjan punaisena lankana ovatkin Laura Palmerin murhan
tutkimukset, katsoja jää Twin Peaksissä koukkuun ennen kaikkea
sen kokonaisvaltaiseen äänien, kuvien ja tunnelmien maailmaan.
Jokainen jakso päästää katsojan kurkistamaan Twin Peaksin
kiehtovaan pikkukaupunkiin, ja katsoja tuntee lähestulkoon
tulevansa itsekin osaksi tuota televisioruudun ja kaiuttimen
välittämää maailmaa.
Yksi tärkeimmistä tunnelmaa luovista elementeistä sarjassa on sen
henkilögalleria. Twin Peaksin asukkaat tuntuvat olevan toinen
toistaan omalaatuisempia ja hullumpia: huoltoaseman omistajan
yksisilmäisellä vaimolla on fiksaatio verhonnyöreihin, Havaiji-asuinen psykiatri tuntuu olevan itse eniten hoidon tarpeessa,
pormestari on toinen jalka haudassa elävä seniili ukko, kaduilla
vaeltaa puupölkky kainalossaan ja pihkamälli suussaan
arvoituksellisia puhuva vanha nainen, hotellin huonepalvelija
vaikuttaisi olevan vähintään satavuotias, apulaissheriffi puhkeaa
vuolaaseen itkuun rikospaikoilla. Ja mikä mielenkiintoisinta,
kaikki tämä tuntuu olevan aivan tavanomaista Twin Peaksissä,
sillä ne normaalimmatkaan hahmot eivät tunnu pitävän näitä
"kylähulluja" mitenkään erikoisina.
Ei sillä että nämä vähemmän hullutkaan olisivat mitään
tavanomaisia yksiulotteisen pahvisia tv-hahmoja -- Twin Peaksissä
jokaisen asukkaan taustalta löytyy salaisuuksia, jotka
pikkuhiljaa paljastuvat katsojalle. Hotellinomistaja suunnittelee
hämäräperäisiä maakauppoja ja pyörittää bordellia, lukiolaiset
ovat sekaantuneet huumevälitykseen ja prostituutioon, sheriffi
tapailee salaa sahan omistajatarta, lääkäri ja joukko muita
kunnioitettuja kaupunkilaisia kokoontuvat öisessä salaseurassa.
Twin Peaks on jo nimestään lähtien dualistinen, Dr. Jekyll & Mr.
Hyde -kompleksin riivaama kaupunki. Idyllisen ulkokuoren taakse
kätkeytyy kammottavia salaisuuksia, jotka satunnaiselta
ohikulkijalta saattaisivat jäädä kokonaan huomaamatta. Mutta
havuntuoksuisessa pikkukaupunkimiljöössä itsekin lapsuutensa
viettänyt Lynch sukeltaa taiteilijan läpitunkevan katseensa
avulla pinnan alaisiin tummiin pohjavirtoihin.
Twin Peaksin tunnelma konkretisoituu hyvin Lynchin
vakiosäveltäjän Angelo Badalamentin luomissa sävelkuluissa.
Musiikista löytyy niin hypnoottista, eteerisen kaunista leijuntaa
kuin rajuja atonaalisia shokki-iskuja sekä jazzahtavaa jammailua.
Äänillä on usein tärkeä osa Lynchin tuotoksissa, ja Twin
Peaksinkin teho perustuu paljolti kuvan ja äänien saumattomaan
yhteispeliin. Musiikin lisäksi myös muu äänimaisema on sarjassa
tärkeässä roolissa. Esimerkiksi Palmereiden olohuoneen katossa
pyörivä tuuletin tuntuu humisevan samanlaisella synkällä
pohjavireellä kuin massiivisia havupuita heiluttava yötuuli. Ja
BOBin vallassa olevan Leland Palmerin valmistautuessa tappamaan
Lauran serkun Madelainen, piinaavan pitkän kohtauksen ainoana
äänenä kuullaan levyn loppuun juuttuneen levysoittimen neulan
säännöllisenä toistuva rahina.
Sarjan avausjaksossa Dale Cooper kertoo sheriffi Trumanille
ihastuneensa siihen, kuinka Twin Peaksissä liikennevalojen
vaihtuessa keltaiseksi painetaan jarrua eikä kaasua kuten
suuremmissa kaupungeissa. Jos pikkukaupungin asukkailla ei ole
kiire, niin myöskään itse sarjalla ei ole koskaan niin kiire
juonen kuljettamisessa etteikö aikaa riittäisi ihastuttaviin
yksityiskohtiin, omalaatuiseen huumoriin tai viittauksiin muihin
tv-sarjoihin ja elokuviin. Toiminnan voi koska tahansa keskeyttää
kahvinkeittimestä löytyvä kala, sairaalaruuan huonon laadun
ihmettely, pöydälle pudonnut täytetty hirvenpää, kuva-alan poikki
talutettava laama tai viehekalastuksen hienouksista keskustelu.
Ja harvassa tv-sarjassa päähenkilöt pysähtyvät vastaavalla
tavalla nauttimaan elämän pienistä iloista kuten mustasta
kahvista, kirsikkapiirakasta tai raikkaasta ilmasta. Varsinkin
Dale Cooper jaksaa lapsenomaisella innostuksella ihastella Twin
Peaksin massiivisia puita, siellä täällä vilahtelevia eläimiä ja
maukasta ruokaa.
Twin Peaks on mitä intertekstuaalisin tv-sarja, se suorastaan
vilisee viitteitä populaarikulttuurin muihin ilmiöihin:
elokuviin, tv-sarjoihin, julkisuuden henkilöihin. Twin Peaksin
sheriffi on nimeltään Harry S. Truman, yksikätinen mies nimeltä
Philip Gerard muistuttaa mieleen tv-sarja Takaa-ajetun, Punaisen
Huoneen lattia on tuttu Eraserheadistä, Laura Palmerin nimi ja
toistuvasti esiintyvä valokuva viittaa Otto Premingerin Lauraan,
alkutekstien aikana näkyvä lintu tuo mieleen Blue Velvetin
viimeisenä kuvana nähtävän punarinnan. Sarja limittää itsensä
osaksi populaarikulttuurin käsitteiden verkkoa sekä tarjoaa
innokkaille katsojille bongauskohteita ja ahaa-elämyksiä.
"Cooper, saatat olla peloton tässä maailmassa, mutta on olemassa
myös muita maailmoja."
- apulaissheriffi Hawk
Twin Peaks on tv-sarjaksi, tai itseasiassa miksi tahansa
taideteokseksi, hämmästyttävän monitasoinen. Pinnalla, helposti
lähestyttävissä ovat niin murhatutkimuksen jännitysmomentti kuin
amerikkalaisen maalaiskaupungin elämän humoristinen kommentointi.
Jo näiden loistavasti toteutettujen elementtiensä ansiosta Twin
Peaks olisi lunastanut paikkansa tv-historiassa, mutta Lynch ja
Frost eivät kuitenkaan tyytyneet siihen. Sarjassa on myös syvempi
ja vaativampi tasonsa, myyttien ja mystiikan täyttämä eepos Hyvän
ja Pahan taistelusta.
Jo sarjan alkuvaiheissa Cooperin nähdessä unia jazzin tahtiin
tanssivasta, takaperin puhuvasta kääpiöstä ja käyttäessä
"epärationaalista tiibetiläistä päättelytekniikkaa" tulee
selväksi, että kyse on tavanomaista poliisityötä laajemmista
asioista. Sarjan edetessä kuvioihin tulee mukaan entistä enemmän
yliluonnollisia aineksia. Lauran murhaajaksi paljastuu kaupunkia
ympäröivissä metsissä asuva paha henki BOB, joka oli pitänyt
vallassaan Leland Palmeria jo vuosikymmeniä. Toisille tasoille
yhteydessä oleva Cooper saa apua niin näyissä ilmestyvältä
jättiläiseltä kuin parannuksen tehneeltä demonilta (jonka arkinen
julkisivu on yksikätinen kenkäkauppias).
Sarjassa alkaa selkeästi hahmottua myyttinen Hyvä/Paha-vastakkainasettelu. Hyvää edustaa ennen kaikkea moitteettomasti
pukeutuva ja esiintyvä nykyajan ritari, itämaisiin mytologioihin
perehtynyt FBI:n erikoisagentti Dale Cooper. Pahan voimien
edusjoukon kärjessä on tietysti BOB, mutta myös entinen FBI:n
agentti Windom Earle. Suurin osa Twin Peaksin asukkaista kuuluu
hyvän ja pahan väliseen harmaaseen alueeseen, alttiina kummankin
puolen vaikutuksille. Lynch on maininnut "rakkauden löytämisen
helvetistä" olevan yksi hänen teoksiensa johtomotiiveista, ja
Twin Peaksinkin syvimmäksi sisällöksi tuntuisi löytyvän ihmisen
ikuinen taistelu kahden vastavoiman, vihan ja rakkauden välillä.
Sarjan mytologia pohjautuu osittain vanhoihin
intiaanilegendoihin, teosofiaan ja itämaisiin uskontoihin,
erityisesti tiibetiläiseen Kuolleiden kirjaan. Keskeisellä
sijalla ovat Valkoinen ja Musta Kilta, eli äärimmäisen hyvän ja
äärimmäisen pahan lähteet. Sarjan loppuhuipennus tapahtuu
Punaisessa Huoneessa, eli pelkistetysti lavastetussa raskaiden,
punaisten verhojen sulkemassa tilassa. Onko tämä huone Musta tai
Valkoinen Kilta, molempia yhtä aikaa vai jonkinlainen odotushuone
jompaan kumpaan on ollut lukuisten väittelyiden aihe sarjan
fanien keskuudessa. Asian todellista laitaa ei tunnu tietävän
edes Lynch itse, joka on vain todennut napanneensa ilmassa
leijuvan, alitajuntansa tuottaman idean tietämättä sen tarkemmin
mitä se merkitsee.
Oli symboliikka tulkittavissa miten tahansa, sarjan viimeinen
jakso on häkellyttävää katseltavaa. Windom Earlen perässä
Punaiseen Huoneeseen Twin Peaksin metsissä sijaitsevan 12 puun
muodostaman ringin keskeltä mystisesti siirtynyt agentti Cooper
on kuin kiirastuleen laskeutunut klassisen kirjallisuuden
sankari. Hän kohtaa menneisyytensä painajaiset, kuolleiden
henkilöiden hyvät ja pahat ilmiasut, myy sielunsa pelastaakseen
rakastettunsa ja joutuu lopulta vastatusten oman varjo-minänsä
kanssa traagisin seurauksin.
"Kun tällainen tuli syttyy, sitä on hyvin hankala sammuttaa.
Viattomuuden hennot oksat palavat ensin, ja tuulen noustessa
kaikki hyvä on uhattuna."
- Log Lady
Jos sarjan miljoonat katsojat ihastuivat Twin Peaksin asukkaisiin
ja miljööseen, niin samoin kävi David Lynchillekin. Tv-yhtiön
päätettyä lopettaa sarjan Lynch ei ollut vielä valmis hylkäämään
tutuiksi tulleita hahmoja vaan alkoi heti työstää Twin Peaks -
aiheista elokuvaa. Twin Peaks -- Tuli kulje kanssani (Twin Peaks -
Fire Walk With Me, 1992) ei kuitenkaan jatka siitä, mihin sarja
loppui vaan kertoo Laura Palmerin kuolemaa edeltäneistä
tapahtumista. Näin ollen elokuvasta ovat itseasiassa poissa monet
tv-sarjasta tutut hahmot, jotka tulivat mukaan tarinaan vasta
murhatutkimusten myötä. Moni hahmoista katosi myös
leikkauspöydällä Lynchin lyhentäessä elokuvaa kaupallisen
levityksen asettamien normien mukaiseksi.
Ehkä juuri poistojen myötä elokuvan tunnelmakin poikkeaa selvästi
sarjasta -- Tuli kulje kanssani on paljon lohduttomampi ja
synkempi katsomiskokemus. Pääpaino on Laura Palmerin huumeiden,
s/m-seksin ja insestin sävyttämässä rankassa syöksykierteessä
kohti kuolemaa. Sekin vähä huumori mitä elokuvassa on, on
sysimustaa. Teemoiltaan elokuva muistuttaa tv-sarjan viimeisiä,
surrealistisia jaksoja joissa siirryttiin arkipäivän
todellisuudesta unenomaisen häkellyttävään demonien ja enkelien
maailmaan. Nämä tekijät selittävät osaltaan elokuvan saamaa
huonoa vastaanottoa -- se ei vastannut katsojien elokuvalle
asettamia odotuksia, ja oli joidenkin katsojien ja kriitikoiden
mielestä "itsetarkoituksellisen sekava".
Tuli kulje kanssani on kiehtovan omituinen elokuva. Se tuo
katsojan eteen toinen toistaan hämmentävämpiä tapahtumia, jotka
tuntuvat noudattavan jotain omaa surrealistisesti kieroutunutta
logiikkaansa joka pakenee rationaalisia selityksiä. Siinä
mielessä se muistuttaa Lynchin parhaita elokuvia, Eraserheadiä ja
Lost Highwaytä. Lynch ei nytkään pelkää tehdä elokuvaa, joka
jättää perinteisen tarinarakenteen taustalle ja toimii enemmänkin
mielikuvien ja tunnelmien pohjalta musiikin tai abstraktin
maalauksen tavoin.
Tosin myös elokuvan kertomustaso on kiinnostava: se valottaa
Laura Palmerin murhan, ja samalla koko Twin Peaksin, taustalla
olleita tapahtumia. Viimeistään elokuva paljastaa, että Lauran
salattu, synkkä puoli oli häntä isänsä hahmossa riivanneen
demoni-BOBin aikaansaama. Lauran hyvä olemus pääsee vapaaksi
vasta katharttisen kuoleman myötä. Elokuvan loppu on muilta
osiltaan rankan elokuvan vastapainoksi hyvin valoisa: elokuva
päättyy lähes valkoiseksi ylivalotettuun kuvaan enkelin vieressä
hymyilevästä Laurasta.
"Aarteessa on hienoa se, että se on olemassa. Se on olemassa
tullakseen löydetyksi. Kuinka kaunista on löytää aarre. Missä on
se aarre, jonka löydettyään on ikuisesti onnellinen? Luulenpa,
että tiedämme kaikki että se on olemassa. Joidenkin mukaan se on
sisällämme - kaikkien meidän sisällämme. Kuinka outoa se
olisikaan. Se olisi niin lähellä. Siis miksi sitä on niin hankala
löytää, niin hankala saavuttaa?"
- katkelma David Lychin
kirjoittamasta Log Ladyn alustuspuheenvuorosta ennen sarjan
uusintaesitystä Bravo tv-kanavalla
|