Internets guldålder
När vi gjort allt som girigheten föreskriver
skall vi äga mycket; men en gång ägde vi hela jorden.
-- Seneca [1]
Internet började som ett kommunikationssystem uteslutande för
forskare och administratörer inom USAs militär-industriella komplex.
Under andra häften av 1980-talet gjorde universitets- och företagsforskare
inom natur- och ingenjörsvetenskap Internet till ett internationellt,
civilt datanät. Internets guldålder inträffade under åren
1990-1995. Då togs Internet i bruk av miljoner människor i hela
världen, både innanför och utanför universiteten.
Detta möjliggjordes av den politiska förändringen (det blev
fritt fram för telekommunikation över de tidigare blockgränserna)
och genom massproduktionen och -konsumtionen av persondatorer. Ingen har
patent på boken, tidningen eller filmen - eller på Internet.
Internet ägs av ingen och av alla. Däri skiljer sig Internet
klart från övriga datanät. Internet vävdes ihop vid
universiteten som ett samarbetsnätverk för forskare, lärare
och studenter. Nyckelordet var kooperation, samarbete. Genom horisontell
samverkan blev de tekniska överenskommelser (TCP/IP-protokollen) som
Internet grundar sig på en verkligt internationell standard för
datakommunikation, något som både regeringar och företag
dittills hade misslyckats med att etablera.
Nu är Internets guldålder över. Internets guldrush, däremot,
är ännu bara i sin begynnelse. Nyckelorden idag är kommers
och konkurrens, "allt som girigheten föreskriver". World Wide Web,
ursprungligen koncipierat som ett samarbetsverktyg för fysiker, uppfattas
numera som ett marknadsföringsmedel och en PR-metod för företag
och myndigheter. Dataföretag som Microsoft och Netscape försöker
muta in åt sig områden av Internet som tidigare varit allmänning,
naturligtvis i syfte att förtjäna mera pengar. Penningtransaktionerna
intar överhuvudtaget en allt större plats i ett nätverk
som tidigare präglades av överföring av tankar och idéer.[2]
Men i likhet med litteraturen, som innefattar allt ifrån Iliaden
till Iltalehti [en kvällstidning i Helsingfors], förmår
även Internet rymma både det ena och det andra. Det kan med
andra ord förbli ett samarbetsredskap för forskare och internationella
organisationer samtidigt som krämarna översållar det med
reklam. Det kan fungera som en ny kamparena för postorderföretagen.
Men också samtidigt tjäna som allmänt bibliotek och som
mötesplats för författare och deras läsare. Eller som
ett vapen mot krigshetsare och miljöförstörare.
Teamet vid Kabelknuten (Erkki Lounasvuori, Jyrki Kuoppala, Mikael Böök),
fick nyligen [finska] statens informationspris. Därmed erkändes
Internet uppenbarligen för första gången i det ifrågavarande
prisets historia som en informationsbärare, eller en bärare av
samhällets offentlighet, vid sidan av boken och de journalistiska
medierna. Det här gav lite nytt hopp åt drömmen från
Internets guldålder om att civilsamhällets icke-kommersiella
krafter och de allmänna biblioteken tillsammans ska lyckas använda
informationsteknologin som ett stöd för och en utvidgning av
"den resonerande publiken".
I dessa dagar genomgår Kabelknuten för övrigt en förändring,
liksom även dess tvilling Kabelboken, som är en del av Helsingfors
stadsbibliotek. Medan Kabelboken flyttar till Glaspalatset stannar Kabelknuten
tillsvidare i Kabelfabriken. Kabelknuten upprätthålls av kooperativet
Katto-Meny som delar arbetsutrymmen med "Kunskapens Hus" (detta projekt
syftar till att utveckla biblioteks-Internet och det drivs av Finlands
Biblioteksförening med undervisningsministeriets stöd). Samarbetet
mellan biblioteket och medlemmarna i andelslaget Katto (föreningar,
författare, konstnärer, journalister och andra producenter av
information på Internet) fortsätter alltså, om än
i delvis nya former.
Mikael Böök
book@kaapeli.fi
--------------------
Not 1: Seneca-citatet står
också som motto för första kapitlet i "Socialismens ide'histora"
av Ronny Ambjörnsson. Boken i fråga finns sedan en tid tillbaka
också som hypertext länkad till Folkets Bildningsförbunds
Web-sida vid Kabelknuten. http://www.kaapeli.fi/~fbf/
Not 2: Mark Stahlman, ordförande
för "New Media Association" har eventuellt en mer pessimistisk syn
än undertecknad om WWW:s potential som ett medium för business
och reklam. Han tror nämligen att WWW redan i år (1996) kommer
attförlora sin snabbt vunna ställning i affärskretsarna.
I gengäld kanske WWW tas i bruk för det som det i själva
verket var avsett för, dvs "information och utbildning", menar han:
"Advertisers will dump the Web, and businesses
that depend on ad support will become uneconomic. But the cause won't be
the poor performance caused by `clogged pipes';... it's more fundamental.
The Web is a terrible place to manipulate people's unconscious fears, which
is the aim of consumer advertising... Advertising on the Web has to be
information, not manipulation. This is because the medium doesn't permit
the psychological games that `impact' a modern audience.... unless the
Web becomes television, as @Home and others hope. If the Web could readily
deliver video-server-based moving images, then the manipulative techniques
of TV ads could also be Web-delivered. But the bandwidth just isn't available,
and probably won't be for as long as 10 years... But there's still a chance
something quite new could happen. The Web is a medium for information and
education -- not unconscious mental manipulation. What if the Web's real
capability is taken seriously and it becomes the world's largest adult
education system?"
(Information Week 8 Apr 96 p100, citerad i Edupage 16.04.1996).