esittely

"Majakovski-kadun varrelta, pienen pihan perältä löytyy yksi Pietarin arvokkaimpia jalokiviä. Nimittäin maineikas Pietarin Valtion Akateeminen Balettiteatteri... Täällä harjoittelevat monet tämän päivän hienoimmista tanssijoista teatterinjohtaja Askold Makarovin isällisessä holhouksessa. Makarov itse oli aikanaan yksi Kirovin eli Mariinski-teatterin baletin lahjakkaimpia tanssijoita. Hänen loistava klassisen baletin ryhmänsä on yksi maailman parhaita..." - näin alkaa amerikkalaisen arvostelijan Chris Graemen artikkeli, jota levitettiin internetin kautta vuoden 1996 alussa. Ja totta tosiaan, ryhmällä on erikoisasema Venäjän balettiteatterien joukossa, pidetäänhän Pietaria venäläisen baletin syntysijana. Syystä onkin Venäjän hallitus myöntänyt tälle balettiteatterille arvokkaimmat lisänimet: valtion ja akateeminen aivan kuten Kirovin ja Bolšoin baleteillekin.

Lähes kaikki ryhmän johtajat, opettajat, harjoittajat ja tanssijat ovat opiskelleet kansallisesti ja kansainvälisesti arvostetussa Vaganovan balettiakatemiassa, josta on valmistunut kaikkien aikojen nimekkäimpiä balettitaiteilijoita. Kuuluisa Vaganovan tyyli heijastuu monien taiteilijoiden käsien liikkeissä, ylpeässä pään ja olkapäiden asennossa sekä käsien ja jalkojen tyylikkäissä linjoissa. Akateeminen koulutus takaa huolellisesti valikoiduille opiskelijajoukolle rajattomat mahdollisuudet kehittää kykyjään ja luovaa potentiaaliaan. Voidaankin sanoa, että Pietarin baletin jokainen taiteilija on saanut maailman parhaan balettikoulutuksen.taiteen juuret ovat tapahtumissa, jotka saivat alkunsa Mariinski baletissa ja jotka johtivat venäläisen balettikoulukunnan syntymiseen.

Pietarin Balettiteatteri perustettiin Venäjän ensimmäiseksi itsenäiseksi balettiteatteriksi vuonna 1966 ja sen johtajaksi valittiin Venäjän kansantaiteilija, professori Pjotr Gusev.

Gusev, merkittävä taiteilija ja balettimestari, valmistui vuonna 1922 Petrogradin koreografisesta akatemiasta ja työskenteli Leningradin Ooppera- ja balettiteatterissa vuoteen 1935. Vuosina 1940-45 hän johti Kirovin balettia, myöhemmin (1958-1960) hän käynnisti Pekingin balettiteatterin, sekä balettikoulut Shanghaihin ja Kantoniin. Vuosina 1960-66 Gusev työskenteli balettimestarina Pienessä Ooppera- ja balettiteatterissa (Malyi teatr) ja Novosimbirskin teatterissa. Siten hänellä oli ollut aikaa osoittaa kykynsä loistavana balettitaiteen koreografina jo ennen Pietarin baletin perustamista.

Vuonna 1969 taiteellisen johtajan tehtävään tuli arvostettu koreografi, ensiluokkainen balettimestari, Venäjän arvostettu taiteilija ja Valtion palkinnon saanut Leonid Jakobson. Kuten edeltäjänsä ja esikuvansa kuuluisa venäläinen koreografi ja baletin uudistaja Mihail Fokin, kulki Jakobson 'vastavirtaan'. Nuoruudessaan hän kiisti klassisen tanssin, kypsässä iässä hän pani alulle baletin plastisen paluun teatteriin laventamalla sen ilmaisumahdollisuuksia ja hyödyntämällä niitä eri lajityypeissä. Hänen tunnetuimpia balettejaan ovat Romeo ja Julia, Shurale, Solveig, Spartakus ja Lude. Mutta tärkein osa Jakobsonin balettitaidetta ovat koreografiset miniatyyrit. Hän hallitsi eri aikakausia ja tyylejä tuottaen lukuisia mielikuvituksellisia ja alkuvoimaisia baletteja mitä moninaisemmista teemoista aina antiikin monumenteista romanttisiin baletteihin ja vielä meidän aikamme spontaaniin ekspressiivisyyteen. Miniatyyreissään hän käytti suurten säveltäjien musiikkia mm: Griegin Metsästäjä ja lintu, Tšaikovskin Heijastus, Straussin Wiener Walz, Stravinskin Troikka sekä Debussyn, Prokofjevin ja Bergin Rodin.

Balettiteatterin alkuperäinen nimi oli Koreografiset Miniatyyrit. Miniatyyriensä esittäjäksi Jakobson halusi ryhmän, jossa kuka tahansa 55 taiteilijasta voisi olla solistina. Koreografi itse sanoi taiteilijoistaan: "He kaikki ovat aitoja, syvällisiä ja hyvin hienostuneita ammattilaisia. He ovat eri tyylien mestareita. Ja ennen kaikkea - he osaavat puhua koreografian kieltä. Tanssi yksinään, hyväkään tanssi, ei välttämättä johda kommunikaatioon. Tuhannet valmistuvat balettikouluista ja tanssivat loistavasti, mutta vain harvat osaavat puhutella yleisöä tanssin kielellä. Meidän taiteilijamme osaavat."

Ryhmän ensimmäinen ohjelmisto esitettiin loistavalla menestyksellä yli sata kertaa täysille saleille Pietarissa ja myöhemmin muualla Venäjällä.

Vuonna 1976 siirtyi Jakobsonin toivomuksesta hänen läheinen ystävänsä ja suosikkitanssijansa Askold Makarov jatkamaan hänen työtään.

Askold Makarov, Kirovin baletin ensitanssija, jonka lahjat oli tunnustettu laajasti ympäri maailmaa, Valtion palkinnon saaja, Pietarin esiintyvien taiteilijoiden liiton puheenjohtaja, oli paras valinta jo laajaa tunnustusta saaneen balettiteatterin taiteelliseksi johtajaksi. Askold Makarov näki erityistä vaivaa säilyttääkseen ja kootakseen Jakobsonin työn tulokset - niin tämän jo kauan sitten ja aiheetta unohtuneet teokset kuin myös sellaiset, joista oli jäljellä vain fragmentteja. Mutta Makarov ymmärsi, että edistystä ei tapahdu vain vanhaa säilyttämällä vaan luomalla uutta. Ja ennen kaikkea, hän säilytti Jakobsonin periaatteet koreografien keskinäisestä kilpailusta ja vain todellisten taiteilijoiden valitsemisesta ryhmään.

Makarovin kautena on toistakymmentä maailmalla hyvin tunnettua balettimestaria työskennellyt teatterissa. Koreografien luettelo on epätavallisen pitkä mille tahansa venäläiselle baletille. Mukana on koreografian suuria lahjakkuuksia, vasta-alkajia, perinteisiä ja uudistajia.

Juri Grigorovitš, Bolšoi-teatterin pääbalettimestari, on todennut: "Nykyään Makarovin teatteri on ehdottomasti ensimmäinen ja paras nykybalettia esittävistä ryhmistä Venäjällä. Sitä voisi kutsua teatteri-laboratorioksi, koska vain siellä ovat kaikki parhaat, syvällisimmät ja johtavat koreografit työskennelleet luomassa uusia teoksia. Tanssijat eivät ole vain teknisesti taitavia vaan heillä on laaja akateeminen tietämys, joka luonteenomaista todellisille taiteilijoille. Ja mikä tärkeintä, heistä jokainen osaa puhua koreografian kieltä."

Ryhmä laajentaa jatkuvasti toiminta-aluettaan. Luovuus on kasaantunut vuosien mittaan, ja venäläisen baletin arvokas traditio on siirtynyt nuoremmalle taiteilijapolvelle, venäläiselle ja ulkomaiselle. Balettitaiteilijat ovat esittäytyneet kansainvälisissä balettikilpailuissa, heitä on usein kutsuttu mukaan muitten ryhmien ulkomaan kiertueille... Nuoret tanssijat Japanista, Itävallasta, Australiasta, Yhdysvalloista ja Englannista tulevat tänne opiskelemaan. Teatterin johto järjestää säännöllisesti mestariluokkia, joilla on opettajina sellaisia tähtiä kuin Maja Plisetskaja ja joille voivat osallistua sekä ammattilaiset että amatöörit.

Ei ole liioittelua sanoa, että 33 toimintavuotensa aikana Pietarin Valtion Akateeminen Balettiteatteri on saavuttanut maailmanmaineen ja katsojien suosion useammassa kuin 70 maassa eri puolella maailmaa mm: Argentiinassa, Ranskassa, Espanjassa, Sveitsissä, Italiassa, Saksassa, Intiassa, Kreikassa, USAssa, Ruotsissa ja Itävallassa.

Ryhmän ohjelmisto koostuu sekä klassisista että moderneista baleteista - kaikkiaan yli 60 kappaletta ja 20 yksinäytöksistä balettia (1997). Tunnetuimmat, perinteiset venäläiset klassiset baletit kuten Joutsenlampi, Giselle ja Sylfidit, ryhmä esittää tunnettuun, aitoon pietarilaistyyliin, jota on huolella vaalittu osana Venäjän baletin perintöä. Teatterissa balettitaiteilijat esittelevät harvinaista akateemisuuden ja tyylin aateluuden yhdistelmää. Heidän esittävä taiteensa erottuu äärimmäisellä ilmaisuvoimallaan ja tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden kokea Venäjän baletin rikkaus ja moninaisuus parhaimmillaan.

Tiedot perustuvat teatterin englanninkieliseen esitteeseen vuodelta 1997 ja kotisivuihin. Pahoittelemme epätarkkuuksia ja mahdollisia virheitä.