askold makarov
Pietarin Balettiteatterin taiteellinen johtaja

Korkealla yläpuolellamme, taivaalla, loistaa pieni tähti, joka on nimetty Askold Makarovin mukaan. Vuonna 1995 kansainvälinen astronominen liitto antoi pikku planeetalle, jonka numero on 5545, nimeksi Makarov tunnustukseksi tämän poikkeuksellisesta panoksesta oman maansa ja muiden maiden koreografian kehitykseen.

Pietarin Valtion Akateemisen balettiteatterin taiteellinen johtaja, kaikkien asteiden kansantaiteilija ja valtionpalkinnon saaja, Askold Makarov syntyi 3.5.1925. Hän on uhrannut elämästään enemmän kuin 55 vuotta tanssitaiteelle. 28 vuoden ajan hän oli Kirovin (Mariinski-teatterin) baletin ensitanssija, missä hän oli aloittanut uransa vuonna 1943 valmistuttuaan kuuluisasta Vaganovan balettiakatemiasta. Taiteilijan poikkeukselliset luontaiset taipumukset, hyvä tekniikka, pituus, atleettinen ruumiinrakenne ja ilmiömäinen rotaatio varmistivat hänelle pääosat niin klassisessa kuin modernissakin ohjelmistossa. Hän esitti mm. seuraavia: Vesien nero - Kyttyräselkäinen hevonen, Vaslav ja Girei - Bahtšisarain suihkulähde, Solor - Bajadeeri, Prinssi Ziegfried - Joutsenlampi, Frondoso - Laurensija, Prinssi - Tuhkimo, Jean de Brienne - Raimonda, Philippe - Pariisin liekit, Lintu Sininen - Prinsessa Ruusunen, Hyvä mies - Kevättarina, Vakh - Vappuaatto, Othello - Othello, Danila - Kivinen kukka... Tanssiessaan näyttämöllä yhdessä huippuballerinojen kanssa kuten Natalia Dudinskaja, Tatjana Vetšeslova, Alla Osipenko, Irina Kolpakova, Alla Šelesti, Olga Moisejeva, Maja Plisetskaja ja Ninel Petrova, piti yleisö heitä venäläisen balettiperinteen parhaina edustajina.

Makarov ei koskaan rajoittunut esittämään roolejaan konkreettisen, draamallisen juonen mukaan, vaan pystyi luomaan näyttämölle historiallisia, romanttisia ja traagisia hahmoja. Kaikkein kirkkaimmin hänen lahjansa loistivat sankarirooleissa - ehkä hänen sankariluonteensa ja isänmaallisuutensa heijastuivat niissä hänen taiteilijanlaatuunsa.

Sankarirooleja olivat mm: Ma Linchen, kiinalaisten työläisten johtaja - Punainen unikko, Ali-Barytin eeppinen sankari - Shurale (tämä roolisuoritus toi hänelle Valtionpalkinnon), Ostap - Taras Bulba, Kalastaja - Toivon ranta ja tietenkin Spartakus Hatšaturjanin samannimisessä baletissa. Säveltäjän mukaan "paras Spartakus, minkä olen koskaan nähnyt" - sankarirooli, jossa Makarov pystyi parhaiten ilmaisemaan vapautta rakastavaa luonnettaan. "Hän oli ja edelleen on paras ja ainoa tässä piirissä, missä on välttämätöntä omata laaja-alaista vaistoa tahdonvoimaisesta, rohkeasta ja aktiivisesta sankarihahmosta" kirjoitti Fjodor Lopuhov, arvostettu venäläinenbalettimestari.

Ja lopuksi, saman sankariteeman looginen kulminaatio oli teollisen ajan taiteilija, nykyaikainen sankari - Majakovski. Jakobsonin baletti Lude oli luotu huomioonottaen esittäjänsä taiteellinen erityislaatu. Majakovskin roolissa Makarovilla ei ollut kaksoismiehitystä eikä esitystä siis voinut olla ilman häntä. Luovuuden ihana ajatus, joka syttyi joka esityksessä kuin Majakovskin antamasta klassisesta impulssista, kertautui kaikissa ympäröivissäkin henkilöhahmoissa. Majakovski oli sekä nainen että mies, ja kuka tahansa haluat, joka kerta hän muovaili ja antoi hengen uusille sankareille.

Mutta ei tanssi ole yksin ollut Makarovin koko elämä. Opiskellessaan jatkuvasti hän valmistautui siirtämään laajan kokemuksensa uudelle sukupolvelle. Makarov suoritti tutkinnon Moskovan Valtion Teatteritaiteen Instituutin Dramaturgian tiedekunnassa vuonna 1957 ja vuonna 1969 maisterintutkinnon. Vuonna 1970 hän aloitti venäläisen balettiperinnön opettamisen Leningradin (Pietarin) Konservatorion Koreografian tiedekunnassa.

Kun Makarov jätti näyttämöt sai hän väsymättömyytensä ja loistavan organisaatiokykynsä ansiosta tilaisuuden johtaa ja menestyksellä ohjata tätä ainutlaatuista balettiryhmää.

Hänet tunnetaan vaatimattomana kuten niin monet poikkeusyksilöt ja ihmissuhteissaan ällistyttävän välittömänä - ehkä juuri tästä syystä ryhmässä vallitseekin sellainen demokraattinen henki, mikä on välttämätön edellytys menestykselliselle luovalla työlle.

Tänään Makarov on Pietarin Esittävien taiteilijoiden liiton puheenjohtaja ja tekee paljon työtä kulttuurin ja taiteen edistämiseksi syntymäkaupungissaan. Hänet kutsutaan jatkuvasti kansainvälisten balettikilpailujen palkintolautakuntiin eri puolille Venäjää ja ulkomailla: Moskova, Varna, Osaka, Vitebsk, Kiev, Dušanbe, Jackson... Syksyllä 1996, Kievin II kansainvälisen balettikilpailun päättyessä - Pietarin Balettiteatterin solistit voittivat sekä pääpalkinnon että 1. palkinnon - Ukrainan tanssiakatemia myönsi Askold Makaroville akateemikon arvonimen.

Yhteenvetona Juri Grigorovitšin sanoin: "Makarov on opastanut alalle ja innostanut monia taiteilijoita, joita ilman häntä - kenties - ei olisi olemassakaan. Auktoriteettillaan hän puolustaa aina ohjelmiston laajentamisen välttämättömyyttä, uusien teosten luomista, jotka olisivat täynnä ekspressiivistä tanssia ja plastista kieltä... Askold Makarov on tehnyt paljon baletillemme ja olen varma että hän tekee aina vaan lisää.".

Tiedot perustuvat teatterin englanninkieliseen esitteeseen vuodelta 1997 ja kotisivuihin. Pahoittelemme epätarkkuuksia ja mahdollisia virheitä.

Askold Makarovin kotisivu, englanniksi