EU:n komissio on tehnyt lainsäädäntöaloitteen
kahdesta direktiivistä, jotka muodostavat ns.
ydinturvallisuuspaketin. Esko Seppänen on parlamentin
esittelijä ehdotuksessa, joka käsittelee yleisiä
periaatteita ydinlaitosten turvallisuudesta.
Oikea tavoite
Komissio perustelee direktiivin tarvetta kymmenen uuden
jäsenmaan (joista viidessä on ydinvoimaloita)
liittymisellä unioniin. Erilaisten selvitysten
perusteella on kuitenkin
mahdollista
vetää johtopäätös, jonka mukaan ydinvoimaloiden
turvallisuus ei ole uusissa jäsenmaissa sen huonompi
kuin vanhoissakaan, kun otetaan huomioon, että Liettua
sulkee Ignalinan reaktorit. Komission tavoite
ydinlaitosten tiukkojen ja lainvoimaisten
turvallisuusstandardien laatimiseksi on sinänsä oikea.
Ei voida sanoa, ettei ydinlaitosten turvallisuuden
lisäämiseksi tarvita hyviä yhteisiä standardeja ja
tehokkaampaa valvontaa. Komissio ei kuitenkaan ole
pystynyt esittämään ongelmia, jotka olisivat
syntyneet nykyisessä järjestelmässä. Se perustuu
Kansainvälisen atomienergiajärjestön (IAEA)
yleissopimukseen ja sen johdolla harjoitettavaan
kansalliseen valvontaan nykyisissä ja tulevissa
jäsenmaissa. Uusi direktiivi on huonosti valmisteltu
eikä tuota lisäarvoa ydinvoimaloiden turvallisuuteen.
Sillä ydinturvallisuus politisoidaan: komissiolle
annetaan valtaa ilman vallankäytön sääntöjä.
Ydinlaitosten turvallisuus
Komissio haluaa valmistella “parhaisiin
käytäntöihin” perustuvat normit, joilla ei olisi
lainvoimaa mutta joita kaikkien ydinlaitosten pitäisi
noudattaa. Se, että normeista ei tule yhdessä
päätettävällä tavalla lainvoimaisia, tekee
mahdolliseksi komission mielivaltaiset määräykset
alalla, jossa jokainen ydinlaitos on erilainen ja jossa
komissiolla ei ole asianmukaisia resursseja ottaa kantaa
niiden toimintaan. Komission valvonta tapahtuisi
välikäsien eli kansallisten valvontaviranomaisten
kautta mutta kysymättä niiden valmiutta ja tahtoa
toimia komission alaisuudessa. Tärkein
valvontamenetelmä olisivat tarkastuskäynnit
turvallisuusviranomaisten toimistoissa, mutta ei itse
ydinlaitoksissa. Käyntien perusteella komissio vetäisi
johtopäätöksiä ja antaisi omia määräyksiään
ilman että jäsenmaiden viranomaisilla on mahdollisuus
kyseenalaistaa komission määräyksiä. Pitäisi
totella komissiota, joka olisi aina oikeassa.
Avainkysymys Kun komission ei tarvitse perustaa
toimintaansa mihinkään yhteisiin normeihin eikä
niiden laatimista edes suunnitella, pyydetään avointa
valtakirjaa. Direktiiviä ei ole syytä hyväksyä ennen
kuin komissio selvittää tyydyttävällä tavalla,
miten se aikoo luoda normit oman toimintansa perustaksi.
Käytöstäpoistamis-rahastot
Direktiivissä ehdotetaan myös ydinvoimaloiden
käytöstäpoistamisrahastojen hallinnoinnin
harmonisoimista. Tavoite on oikea. Ydinvoimaloiden
käyttöaikana ja niiden tuottaman sähkön hinnoissa on
kerättävä riittävästi rahaa kaikkien
jälkisiivouskulujen maksamiseksi, eikä
ydivoimalayhtiöiden rahastoiltaan takaisinlainaamia
rahoja saa käyttää kilpailuetujen hankkimiseen
vapailla sähkömarkkinoilla muiden tuottajien
kustannuksella. Ongelma on direktiivin tämän osan
oikeusperusta. Komissio haluaa kytkeä rahastojen
hallinnoinnin kansanterveyden puolustamiseen, josta
voidaan neuvostossa päättää määräenemmistöllä.
Niin se välttyisi käyttämästä “oikeampaa”
oikeusperustaa, joka säilyttäisi jäsenmaiden
veto-oikeuden. Oikeaakaan asiaa ei pidä hyväksyä
tehtäväksi niin, että laki joustaa. Se kostautuu
jossakin toisessa asiassa.
Komission esitys roskakoriin
Euroopan parlamentissa ei ole ollut yleistä
tyytyväisyyttä direktiivin sisältöön.
Yksiselitteisimmin sitä vastustavat vasemmisto (GUE/NGL)
ja vihreät. Parlamentin raportoija Esko Seppänen
ehdottaa komission ehdotuksen hylkäämistä.
Jäsenmaatkaan eivät ole tyytyväisiä. Ruotsi, jota
tukevat Englanti ja Suomi, on esittänyt epävirallisen
ehdotuksen siitä, että jäsenmaat sitoutuvat
vapaaehtoisesti ydinturvallisuusstandardiensa
harmonisoimiseen IAEA:n kansainvälisten standardien ja
niitä koskevan jatkuvan valmistelutyön pohjalta.
Pitää ottaa huomioon subsidiariteetti ja vakuuttua,
että turvallisuuteen tuotetaan lisäarvoa, jos
komissiolle annetaan lisää toimivaltaa. Pisimmälle
menivät Englannin Tony Blair ja Saksan Gerhard
Schröder, jotka yhteisessä kirjeessään
pääkomissaari Prodille ehdottivat komission
direktiiviehdotuksen hylkäämistä. Komission
ulkopuolella on yleisesti oltu sillä linjalla.
Tällaisten paineiden alaisuudessa komissio on muuttanut
esitystään. Se on valmistellut yhdessä
puheenjohtajamaan kanssa Italian nimissä esitetyn uuden
ehtoduksen, joka enää sangen vähän muistuttaa
alkuperäistä esitystä. Uusi ehdotus on
sisällöllisesti melko tyhjä - ja kelvannee useammalle
taholle.
Komission ydinvoimadirektiivipaketin toinen osa
käsittelee käytetyn ydinpolttoaineen ja
radioaktiivisen jätteen huoltoa.
Siinä niitä maita, joissa on ydinlaitoksia,
velvoitetaan laatimaan suunnitelmat ja aikataulu
oman
ydinjätteensä loppusijoitukselle.
Käytetyn ydinpolttoaineen ja ydinjätteen
loppusijoituksen osalta komissio haluaa lisätä
jäsenvaltioiden välistä yhteistyötä.
Europarlamentissa on esiintynyt voimakas tahto, jonka
mukaan direktiiviin pitää kirjata nykyistä selvemmin
se, että jokaisella jäsenmaalla on oikeus kieltää
muiden maiden ydinjätteiden maahantuonti niiden
loppusijoittamistarkoituksessa.
Täyskiellon mahdollisuus sisältyy jäsenmaiden - ja
EU:n hyväksymiin - kansainvälisiin sopimuksiin, ennen
muuta yleissopimukseen käytetyn ydinpolttoaineen ja
ydinjätteen turvallisuudesta. Komissio kuitenkin
vastustaa kiellon kirjaamista direktiiviin!
Sen mukaan käytetty ydinpolttoaine ja ydinjäte ovat
tavaroita ja että yhteismarkkinoilla ei voida sallia
minkään maan kieltäytyvän vastaanottamasta toisen
maan tavaroita.
Näin törmätään tähän samaan asiaan, josta
Suomessa väiteltiin jo EU-kansanäänestyksen alla:
yhteismarkkinat ovat myös ydinjätemarkkinat.
Komissio on omasta puolestaan valmis kirjaamaan
direktiiviin sen, että näitä “tavaroita” saadaan
tuoda maahan vain vastaanottajamaan
suostumuksella.
Tällä sanamuodolla vältytään komission mielestä
sen seikan selvittäminen EY-tuomioistuimessa, ovatko
niiden maiden (mm. Suomi) yksipuoliset tuontikiellot
laittomia, jotka ovat säätäneet kiellon kansalliseen
lakiinsa. Komission tehtävänä on estää kaikkinaiset
tavarakaupan esteet, ja niissä merkeissä se ei salli
ydinjätetavaroiden maahantuontikieltoja.
Ajan mittaan joku markkinaosapuoli kyllä selvityttää
asian juridisen puolen EU-oikeudessa, eikä siitä näin
ollen ole vielä viimeistä sanaa sanottu. Jos ydinjäte
on tavaraa, uuden perustuslain mukaan EU:n
tuomioistuimella on jäsenmaan asettaman tuontikiellon
pätevyyden tulkintaan ylin valta. Se edustaa
tavarakaupan alalla ylintä oikeusistuinta Suomen
lakeihinkin nähden.