Heinäkuussa 1776 antoi 13 Amerikan valtiota yhteisen
itsenäisyysjulistuksen, jolla ne vapauttivat itsensä
Britannian kuninkaan vallasta. Vapaussodan voittajina ne
julistivat vapautta kansalle, johon ei laskettu
kuuluviksi Amerikkaan väkivalloin Afrikasta tuotuja
orjia. Yksilönvapaus ei ole orjien vapautta.
Konventti
on amerikkalainen idea
Lähinnä valtioiden toinen toisilleen asettamien kaupan
rajoitusten pelossa Pohjois-Amerikan valtiot halusivat
tiiviimpään liittoon keskenään ja kutsuivat
keväällä 1787 koolle erityinen perustuslakikonventin.
Ne nimesivät liittovaltion perustamislakia laatimaan 70
edustajaa, joista 55 osallistui konventin työhön.
Rhode Islandin valtion edustajat eivät osallistuneet
konventtiin siitä syystä, että sen hallitus pelkäsi
menettävänsä liittovaltiossa itsenäisyytensä. USA:n
konventti työskenteli muutaman kuukauden ja kirjoitti
perustuslakiluonnokseen kuusi kaunokirjallista sivua.
Loppuasiakirjan allekirjoitti 39 konventtiosanottajaa.
Kaikki eivät halunneet allekirjoituksellaan luopua
omien valtioidensa vallasta ja siirtää sitä uudelle
keskusvallalle. Konventtilaisia kutsuttiin liittovaltion
perustajaisiksi; yhtäkään naista ei joukossa ollut.
USA:n konventti kokoontui suljetuin ovin. Nationalistit,
jotka olivat poliittisen integraation syventämisen eli
liittovaltion kannattajia, eivät halunneet julkisuutta
valtioiden itsenäistä valtaa kaventaville
esityksilleen. EU:n perustuslakikonventissa
euronationalistit toimivat muodollisesti avoimin ovin,
mutta käytännössä päätökset tehtiin pimeissä
takahuoneissa.
Puhtaalta pöydältä
USA:n liittovaltiota perustettaessa historiallinen
pöytä oli puhdas. Ei ollut yhteistä
menneisyyttä
eikä kaikilla valtioilla edes omaansa. Niin ollen ei
perustajaisien tarvinnut huolehtia valtion laillisten
muotojen jatkuvuudesta. Kielikin oli yhteinen.
Nationalisteilla saivat käsiinsä aloitteen, kun he
keksivät haluta perustuslain käsiteltäväksi
valtioittain järjestettävissä omissa konventeissa. He
arvelivat saavansa tuen ajatuksilleen liittovaltion
vakauttamista oloista helpommin suoraan kansalta kuin
oman valtansa menetystä pelkääviltä kansan
edustajilta. Aloite loi valtioliittolaisiin
kompromissitahtoa. Euroopassa ei ollut vastaavaa
mahdollisuutta luoda liittovaltion järjestystä
tyhjästä, kun euronationalistit pari sataa vuotta
myöhemmin saivat kutsutuksi koolle tällaisessa
edustuksettoman demokratian hengessä EU:n
perustuslakikonventin. Sen haluttiin olevan riippumaton
kansallisista vallankäyttäjistä, joiden pitää
ajatella sitä, mitä heidän toimistaan ajattelevat
äänestäjät. Kutsumalla koolle konventin
liittovaltiolaiset hakivat perustuslain laatijoille
vapautuksen äänestäjien vallasta.
Suurten valta voitti
Tehtäessä ehdotuksia perustuslain pykäliksi
Philadelphiassa konventtilaisten parissa esiintyi tahtoa
luoda vahva keskushallinto tuottamaan Villiin Länteen
järjestystä ja vakautta. Haluttiin kantaa keskitetysti
veroja, turvata vapaakauppa ja rahoittaa tulevia
sotaponnistuksia. Kun ns. Virginia-suunnitelmassa
keskusvallalle haluttiin antaa veto-oikeus valtioiden
lainsäädäntöön, ajautuivat eri linjoille
liittovaltiomieliset nationalistit ja valtioiden
itsenäisyyden kannattajat. Valtioliittolaiset kokivat
liittovaltion vievän kotivaltioiltaan
täysivaltaisuuden, eivätkä varsinkaan pienten
valtioiden edustajat halunneet edetä vahvan
keskusvallan suuntaan. Lainsäädännöllisistä
elimistä keskusteltaessa isojen valtioiden edustajat
kannattivat asukaslukuun pohjautuvaa edustusta, kun taas
pienissä valtioissa kannatettiin tasaedustusta. Isot
voittivat, ja lakia säätävään edustajainhuoneeseen
tuli asukaslukupohjainen edustus. Valtaa kuitenkin
tasattiin, kun kaksikamarisen kongressin toiseen
kamariin eli senaattiin saivat kaikki valtiot
yhtäläisen edustuksen. EU:n konventissa ei sen sijaan
valtaa tasattu. Europarlamentissa eli alahuoneen
tapaisessa kamarissa on uuden perustuslain mukaan
isoilla mailla iso edustus. Ylähuonetta markkeeraavissa
ministerineuvostoissa on niin ikään käytössä isoja
maita suosiva päätöksentekotapa:
määräenemmistömalli pitää sisällään
asukaslukuun pohjautuvan isojen maiden veto-oikeuden.
Ihmisen määritelmä
USA:n konventissa oli ongelmana ihmisen määritelmä.
Kun äänioikeus annettiin vapaille ihmisille, sen
saivat miehet, eivät naiset eivätkä orjat. Naiset
kyllä laskettiin mukaan väkilukuun pohjautuvaan
edustuksellisuuteen suhteessa 1:1, mutta yksi orja ei
ollut kuin 3/5 täydestä ihmisestä. USA:n konventissa
oli voimia, jotka halusivat vapauttaa orjat, mutta
ongelma jäi perustuslakiin yli puoleksi vuosisadaksi,
kun etelävaltioiden raaka-ainetuottajat pelkäsivät
pohjoisen säätämien vientiverojen ohella myös
halpatyövoimansa menetystä. Vastaavasti EU:n
konventissa ei pystytty parantamaan työn orjien
sosiaalista asemaa. Perustuslailla ei EU:hun tuoteta
sosiaalista sisältöä.
USA:ssa sentään äänestettiin
Lopullisen ehdotuksen USA:n perustuslaiksi laati
kesällä 1787 viiden hengen työryhmä, ja kas, myös
EU:n perustuslain kirjoitti viime kädessä työryhmä.
EU:ssa sitä kutsuttiin puheenjohtajistoksi. Sen
ehdotuksista ei äänestetty, kun taas Amerikan
konventissa äänestettiin, ja monet artiklat saivat
vain niukan enemmistön. Kun eräät kokousedustajat
ehdottivat valtioille aloiteoikeutta perustuslain
muuttamiseksi ja hävisivät äänestyksen, he
jättivät koko perustuslakiehdotuksen
allekirjoittamatta. USA:n perustuslaissa kansalliselle
eli liittovaltiohallitukselle annettiin valtaa vain
asioissa, jotka perustuslailla nimenomaan siirrettiin
sen toimivaltaan. Kaiken muun vallan katsottiiin
kuuluvan osavaltioille. EU:n uudessa perustuslaissa on
sama idea. Sen, että jäsenmaat ovat luovuttaneet sen
toimivallan ja että se ei voi itse lisätä omaa
toimivaltaansa, EU:n federalistit katsovat osoittavan,
ettei EU ole liittovaltio. USA:ssa osavaltioiden
tuomioistuimille on annettu oikeus tulkita
perustuslakia, mutta viime kädessä tulkinnoista
päättää liittovaltion korkein oikeus. EU:n
perustuslaissa yhteisön tuomioistuimelle on annettu
yksinomainen toimivalta tulkita perustuslakia.. Se on
EU:n perustuslakituomioistuin ja sen korkein oikeus.