Vieras
kynä
Kenen etu onkaan vahva
komissio?
Tätä kirjoitusta - tai
tällaisia kirjoituksia - ei julkaista Helsingin
Sanomissa.
Pääministeri
Paavo Lipponen valmisteli
yksin toisen hallituksensa ohjelman ulko- ja
turvallisuuspolitiikan osuuden ja saneli sen
hallituspuolueiden hyväksyttäväksi.
Erotukseksi edellisen hallituksen ohjelmasta siitä oli
poistettu kohta, jonka mukaan Euroopan unionia pitää
kehittää itsenäisten valtioiden yhteenliittymänä.
Sillä tavalla avattiin Suomen puolesta ovi EU:n
liittovaltioitumiselle. Se taas, että itsenäinen
puolustus vaihtui uskottavaksi puolustuskyvyksi, oli
Nato-optio.
Näitä linjauksia on Lipponen sittemmin puolustanut
teeseillä, joiden mukaan "me lähdemme siitä,
että yhteisöllisyys on pienen jäsenmaan etu" ja
että "Suomi ei lähde mukaan yhteistyöhön, joka
pönkittää hallitustenvälistä suuntausta
EU:ssa".
Kun pääministeri käyttää itsestään me-muotoa ja
puhuu mielipiteistään Suomen suulla, hänen
viiteryhmänsä ovat unionin federalistit, jotka
haluavat tehdä EU:sta liittovaltion. He omasta
puolestaan käyttävät EU:sta nimitystä Eurooppa.
Lipponen ei puhu avoimesti
liittovaltiosta, mutta ei pidäkään tuijottaa sanaan
vaan tärkeää on pääministerimme puheiden sisältö.
Lipponen nimittäin liputtaa selvästi sellaisen
yhteisöllisyyden puolesta, jota muualla pidetään
federalismina, liittovaltiohenkisyytenä. Samassa
joukossa ovat eurodemarit ja -vihreät sekä ne
oikeistolaiset, jotka - kokoomuslaisten tapaan - ovat
julkisesti asettaneet europuolueensa (PPE) tavoitteeksi
EU:n liittovaltioittamisen.
EU:ssa on federalistinen hegemonia. Euroopan parlamentin
jäsenistäkin yli kaksi kolmasosaa äänestää aina
federalististen esitysten puolesta.
Lipposen edustama yhteisöllisyys on EU:n toimivaltaa
ohi kansallisten lainsäädäntöelinten (ja
tuomioistuinten); sitä että päätökset pitää
tehdä EU:ssa eikä kansallisissa elimissä. Se on EU:n
komission monopolitoimivaltaa yhteisöllistetyissä
asioissa, ja Lipposen Suomi on ollut aktiivisesti
lisäämässä EU:ssa sellaisten asioiden määrää.
Yhteisöllisyys on ylikansallista päätöksentekoa,
sitä että päätöksiä tehdään maiden väkilukujen
suhteessa. Se on ennen pitkää europuolueita ja
-puoluetukea.
Lipposen ei ole
tarvinnut selvittää suomalaisille, miten tämä kaikki
voi olla pienen maan etu.
Hänen ei ole myöskään tarvinnut perustella
julkisesti sitä, millä tavalla on Suomen etu se, että
Nizzassa suurten äänimäärää lisättiin ja miksi -
Saksan johdolla - kolmelle suurelle maalle (tai kahdelle
suurelle ja yhdelle keskikokoiselle) piti antaa
veto-oikeus kaikissa määräenemmistöasioissa. Tämä
tehtiin laajenemisen varjolla, mutta miten perustelee
Lipponen sen, että näin käy, vaikka EU ei
laajenekaan?
Kun EU:n toimintojen lisäyhteisöllistämistä on
kysytty kansoilta, vastaus on viime aikoina ollut EI.
Irlantilaiset äänestivät ei Nizzan sopimukselle,
koska se lisäsi suurten maiden valtaa ja merkitsi EU:n
militarisoimista. Tanskalaiset taas eivät halunneet
maataan EMU:un, koska se veisi heiltä oman rahan.
Samasta syystä Ruotsi ja Englanti (jonka
EU-jäsenmaksusta Suomi maksaa yli 600 miljoonaa) eivät
ota käyttöön euroa, uutta liittovaltiorahaa.
Lipposen mukaan "meidän on otettava oppia
Benelux-maista". Ne ovat EU-maista
liittovaltiohenkisimpiä. Sen opin mukaan Suomen ei
pidä erottua EU:n päätöksenteossa omaksi itsekseen.
Suomi onkin kaikista jäsenmaista vähiten äänestänyt
määräenemmistöasioissa voittanutta esitystä vastaan
tai pidättynyt äänestämästä, eikä Suomi ole
kertaakaan käyttänyt hyväksi ns. Luxembourgin
kompromissia. Sen perusteella maa voi jättää yhteisen
päätöksen toteuttamatta, jos se on vastoin sen
elintärkeää kansallista etua.
Liittoutumaton Suomi ei ole
pannut kapuloita rattaisiin silloinkaan, kun EU:ta on
yhteensovitettu Naton rakenteiden kanssa.
Lipposen mukaan me "olemme liittoutuneet
liittyessämme EU:n jäseneksi". Sitä kautta
Suomen sotilaallinen ja poliittinen
Nato-yhteensovittaminen johtaa - kenraali Gustav
Hägglundin arvion mukaan - siihen, että Nato-jäsenyys
on tästä hetkestä kolmen vuoden kuluttua kuin
Martta-yhdistykseen menisi. Välivaiheena Suomi
valmistelee osallistumista euroarmeijaan julkisuudelta
salaa, kun EU on antanut Natolle oikeuden julistaa
yhteisöllisen valmistelun asiakirjat salaisiksi.
Amsterdamin sopimuksen mukaan kriisinhallinta voi olla
myös rauhaanpakottamista eli sotaa, eikä EU vaadi
euroarmeijan hyökkäykselle YK:n mandaattia.
Yhteisöllisyys vaatii Suomea muuttamaan
rauhanturvalakia tältä osin?
Nato-maiden varusmiehet ovat harjoitelleet Suomessa
sotaa ja suomalaiset Nato-maissa. Suomalaiset
hävittäjät osallistuvat tänä vuonna
sotaharjoituksiin Nato-maissa ja Naton hävittäjät
Lapin ilmatilassa. Suomalaisille lentäjille opetetaan
ilmatankkausta ja vaijerilaskeutumista lentotukialusten
kannelle sekä Naton taktisia merkkejä ja
komentokieltä; uudessa perustuslaissammehan armeijamme
komentokieli ei ole enää suomen kieli. Marraskuussa
selviää, mikä on Suomelle tuleva lasku euroarmeijan
puutelistan korjaamisesta.
Lipponen on vaatinut EU:lle perustuslakia, joka ilman
muuta olisi liittovaltion perustuslaki. Askel siihen
suuntaan oli EU:n perusoikeuskirja, joka valmisteltiin
epäparlamentaarisella konventtimetodilla. Perustuslain
valmistelun Lipponen haluaisi tehdä samalla metodilla,
joka sitoisi Suomen kädet. Halutaankin sitoa Suomen
kädet? Yhteisöllinen päätöksenteko on juuri sitä.
Tätä kaikkea pitää sisällään Lipposen
yhteisömetodi, eikä se ole itsenäisen,
liittoutumattoman maan etu. Itse asiassa vain
pohjoismaiden hallitusten välinen yhteistyö voi
pelastaa Suomen suurten maiden alamaisuudesta - jos
enää sekään.
|