Euroopan unioni on kuuluisa
maksuviivästyksistään. Rahat eivät tule saajille
ajallaan. Vikaa on koko systeemissä: laskentatoimessa
ja kirjanpidossa. Sen paljasti Marta Andreasen. Häntä
rangaistiin siitä.
EU:n aataminaikainen kirjanpito
Komission palveluksessa ei ole ollut ennen tätä
vuotta ammattitaitoista pääkirjanpitäjää. Komissio
on elänyt kassavirtojen mukaan: oli kassa, josta
maksettiin laskut. Rahankäytön seurantaan ei
riittänyt mielenkiintoa. Komissiossa ei ollut
nykyaikaista kirjanpitoa. Uudeksi
pääkirjanpitäjäksi
nimettiin 1.1.2002 alkaen syntyperältään
argentiinalainen Marta Andreasen. Hän ei
ollut viran ainoa hakija eikä välttämättä edes
paras, mutta hän oli nainen. Vihreä saksalainen
budjettikomissaari Michaele Schreyer halusi virkaan
naisen. Andreasenilla on neljännesvuosisadan mittainen
työkokemus kirjapidon ja tilinpäätösten alalta. Hän
on työskennellyt suuren kansainvälisen
tilintarkastustoimiston, useiden amerikkalaisyhtiöiden
sekä viimeksi OECD:n palveluksessa. Hän sai sieltä
potkut ajauduttuaan ammatillisiin erimielisyyksiin sen
pääsihteerin ja tämän esikunnan kanssa. EU:ssa
Andreasen - ammattilaisena - havaitsi nopeasti, ettei
EU:n tilinpitoa hoideta asianmukaisella tavalla.
Tilinpäätöstä ei ollut johdettu yhtenäisestä
kirjapidosta. Kun häntä vaadittiin ensi töikseen
allekirjoittamaan vuoden 2001 tilit, hän ei siihen
suostunut, koska hän ei pitänyt tilejä luotettavana.
Puolet komission pääjohtajista, joiden puolesta
häntä vaadittiin allekirjoittamaan ne, oli esittänyt
varauksia tiliensä luotettavuuden suhteen.
Siirto toisiin tehtäviin
Kirjanpito ei ole pitkään aikaan vastannut EU:n 100
miljardin euron budjetin asettamia vaatimuksia. Marta
Andreasen laati havaitsemistaan puutteista kirjelmän,
jonka hän toimitti komission puheenjohtajalle Romano
Prodille sekä varapuheenjohtajille Neil Kinnockille ja
Loyola de Palaciolle 7.5.2002. Hän halusi esimiesten
tukea tarvittavalle perinpohjaiselle uudistukselle. Hän
ei saanut vastausta eikä häntä kuultu. Sen sijasta
hän joutui kurinpidollisten toimien kohteeksi. Hänet
siirrettiin 22.5.2002 sivuun tehtävästään.
Andreasenia syytettiin henkilöstöohjesäännön
rikkomisesta. Syytekohtia oli kolme. Hän oli antanut
julkisuuteen instituution maineelle kielteistä
informaatiota. Hän oli julkisuudessa asioidessaan
ohittanut hierarkian asettamia tasoja. Hän oli ollut
luvatta poissa työpaikaltaan (omaa hyllyttämistään
koskeneessa lehdistötilaisuudessa). Kun Andreasen toi
epäkohdat julkisuuteen, hän teki jotain sellaista,
joka on jokaisessa EU:n jäsenmaassa (Isoa-Britanniaa
lukuun ottamatta) virkamiehen oikeus: hän käytti sanan
ja ilmaisun vapauttaan. EU:ssa sitä ei sallita, vaikka
esimerkiksi oikeusasiamies Jacob Söderman on vaatinut
komissiota turvaamaan virkamiesten kansalaisoikeudet.
Asia europarlamenttiin
Andreasen on valmis tulemaan kaikkine tietoineen
kuultavaksi europarlamenttin budjetin
valvontavaliokuntaan. Demarit parlamentin valiokunnassa
puolustavat puoluetoveriaan, henkilöstöasioiden
komissaaria Neil Kinnockia, joka näkee Andreasenin
esiintymisessä "poliittista savua taivaalla".
eikä Andreasenia haluta europarlamenttiin kuultavaksi.
Vihreätkään eivät halua, koska se asettaisi heidän
oman budjettikomissaarinsa Schreyerin kiusalliseen
valoon. Vihreiden oma dissitentti Paul van Buitenen,
joka on eronnut komission palveluksesta, oli kärpänen
verrattuna siihen härkäseen, jota Andreasenin tapaus
edustaa. Europarlamentin puhemiehistössä päätettiin
demareiden ja vihreiden äänillä, että valiokunta ei
saa kuulla Andreasenia. Kuulemisen vastustajien
pääargumentti on se, ettei Andreasen muka ole tuonut
esille mitään uutta. Kaikki, mitä hän on esittänyt
julkisuudessa, on muka kirjattu
tilintarkastustuomioistuimen asiakirjoihin.
Tilintarkastustuomioistuin on EU:ssa poliittinen elin.
Moni tilintarkastustuomareista on valittu toimeensa
yksinomaan poliittisin perustein ilman tilinpitotaitoa
ja -kokemusta. Osa järjestelmän puutteista on kirjattu
raportteihin, mutta poliitikot eivät ole osanneet lukea
niitä sillä silmällä. Ei ole ollut uskottavaa, että
systeemi on läpimätä. Nyt on, ja se on Marta
Andreasenin ansiota.
Andreasenin suuri linja
Andreasenin kuulemisen vastustajat sanovat, ettei
hänellä ole ollut esitettävänään yhtään
"tapausta", joka edustaisi näyttöä jostakin
väärinkäytöksestä. Toisaalta hänen
pääargumenttinsa eivät ole tietyt
"tapaukset" vaan se, että koko järjestelmä
on altis virheille ja väärinkäytöksille.
Andreasen on sanonut julkisuudessa, että
* EU:lla ei ole kahdenkertaista kirjanpitoa, jossa
toinen tili kertoo mistä raha tulee ja toinen mihin se
menee.
* EU:lla ei ole 100 miljardin euron budjetin
kirjanpidolle turvallista ja yhdenmukaista
tietokonesysteemiä. Systeemissä ei ole tilitapahtumien
jäljitettävyyttä. EU:lla ei ole rekisteriä niistä,
joiden kanssa se on liikesuhteissa, eivätkä
ennakkomaksut kirjaudu mihinkään rekisteriin
mahdollista varojen takaisinperintää varten.
Laskentatoimi ei tuota luotettavaa tietoa
maksuista.
* Tilinpitojärjestelmä ei tue vuosittaista
tilinpäätöstä. Tase muodostetaan pääosastoilta
vastaanotettuihin laskentataulukoihin, jotka eivät ole
yhdenmukaisia.
* Tilinpito on hajautettu pääjohtajien alaisuuteen,
mutta heille ei ole annettu asianmukaisia välineitä
koko EU:n järjestelmän yhteensovittamiseksi. Ei ole
yhteyttä paikallisten laskentajärjestelmien ja
keskussysteemin välillä.
* Hajautetussa systeemissä kirjanpidossa käytetään
taulukkolaskentaohjelmaa (Excel), jossa numerot voidaan
tarvittaessa vaihtaa jälkiä jättämättä ilman että
tarvitsee tehdä korjauskirjauksia.
* Systeemissä on väärä työnjako laskujen
hyväksyjien, niiden maksajien sekä kirjanpitäjien
kesken.
* Systeemissä ei ole ollut varojen tarkastusta (treasury
audit)10 vuoteen, eikä EU:lla ole pankkitakuiden
luetteloa.
* Kirjanpidossa ei riittävästi kyvykkäitä
toimijoita, ja se johtuu myös palkkauksen kehnoudesta;
virat ovat olleet alemman palkkaluokan virkoja.
* Kirjanpidon perusteella ei pystytä tekemään
rahoituslaskelmaa.
* EU:lle on hyväksytty uusi talousohjesääntö. Se
tulee voimaan vuonna 2003, mutta sitä palveleva
laskentajärjestelmä otetaan käyttöön vasta vuonna
2005. Niin ollen vuosien 2002-2004 tilit ovat
epäluotettavia. Uusi talousohjesääntö lisää
virheiden ja väärinkäytösten riskiä.
Järeän mittaluokan skandaali
EU on ollut tilinpidon muinaismuistoalue. Siitä on
viime kädessä vastuussa komissio. Oma vastuunsa on
myös parlamentilla. Poliitikot eivät ole ottaneet
tilintarkastustuomioistuimen rutiinilausuntoja niiden
täysarvosta. Tilintarkastustuomioistuinta voidaan
arvostella siitä, ettei se ole tuonut havaitsemiaan
ongelmia julkisuuteen riittävällä rytinällä.
Tilintarkastajat eivät ole purreet kättä, joka heitä
ruokkii. Tässä tapauksessa ruokinta on luonteeltaan
poliittista. EU:ssa on klubihenki. Mitä tapahtuu
seuraavaksi? Seuraavaksi ei asiassa tapahdu mitään.
Komission kurinpitotoimet Marta Andreasenia vastaan
jatkuvat. Europarlamentissa on demareiden ja vihreiden
äänillä näiden omien komissaarien suojelemiseksi
päätetty, että Andreasenia ei saada kuulla
valiokunnassa. Kun vastuuvapaudesta päätetään ensi
keväänä, osa eurokansanedustajista ehdottaa, että
vastuuvapautta ei myönnetä. Asiasta äänestetään.
Demarit ja vihreät äänestävät vastuuvapauden
puolesta. Äänestyksen lopputulos riippuu siitä,
paljonko he saavat muita mukaan. Kukaan ei ole
henkilökohtaisesti vastuussa siitä, että EU:n
antiikinaikaisessa tilinpitojärjestelmässä säilyy
mahdollisuus virheisiin ja väärinkäytöksiin.